Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over fasiliteter ved superladerne i Norge

Startet av ROYEN, torsdag 17. april 2014, klokken 22:57

« forrige - neste »

ROYEN

Hei

I Sommer vurderer jeg å "utfordre" rekkevidde angsten med en ferie tur. Jeg har sett at det finnes mange aktører som tilbyr ladere som kan lade bilen på halve tiden fra en normal kontakt. Funker dette, hvilke kabler er å foretrekke og er det noe negativt rundt bruken av disse?

Kan nevne at jeg har en helt ordinær Nissan Leaf acenta 2014


På forhånd takk

Gliderman

God morgen.
Hvor fort du kan lade er avhengig av om du bestilte med 6,6kw innebygd lader eller ikke. Gjorde du det kan du lade fra 230v 32A 1 fas med inntill 6,6kw og  fylle batteriet på rundt 4 timer. Har du ikke gjort dette kan du lade med 16A fra vanlig stikk. Dette reduserer ladetiden endel, ned til ca 8 timer.
Elbilhjelpen.no har et godt utvalg av ladekabeler og annet stæsj som korter ned ladetiden.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ROYEN

Takk for svar. kjøpte ikke med 6,6kw. Vil det skade batteriet å bruke uorginale kabler?


Gliderman

Hei igjen.
Da er det 16A kabel som gjelder for deg. Disse får du både med og uten kladden og mange er justerbare fra 6A til 16A, noe som er ganske smart.
Du vil ikke skade batteriet med en uoriginal kabel. Mulig Nissan vil argumentere på dette.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Elmo

#4
Så her er noen ladekabler for deg (en av de tre øverste): http://elbilshop.no/type1.html

Og her er elbilhjelpen sitt utvalg, noen identiske til omtrent samme pris og noen andre alternativer http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nofuelno

#5
Sitat fra: ROYEN på lørdag 05. april 2014, klokken 09:58
Hei

I Sommer vurderer jeg å "utfordre" rekkevidde angsten med en ferie tur. Jeg har sett at det finnes mange aktører som tilbyr ladere som kan lade bilen på halve tiden fra en normal kontakt. Funker dette, hvilke kabler er å foretrekke og er det noe negativt rundt bruken av disse?

Kan nevne at jeg har en helt ordinær Nissan Leaf acenta 2014

På forhånd takk
Nofuel.no har 16A justerbar ladekabel uten kladd.



Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

HoeggenEL

Er fersk Leaf-eier, og har ikke kommet meg gjennom hele instruksjonsboka enda.
Men kanskje noen av dere har svaret.

Sier Nissan noe om bruk av tredjeparts/uorginale ladekabler?
Jeg vurderer også en sånn 6A/10A/16A-variant.
Ladeenheten er jo integrert i bilen, så kan ikke se at uorginal ladekabel skal være gambling å bruke.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Elmo

Sitat fra: HoeggenEL på lørdag 05. april 2014, klokken 20:38
Sier Nissan noe om bruk av tredjeparts/uorginale ladekabler? . . . . .
Ladeenheten er jo integrert i bilen, så kan ikke se at uorginal ladekabel skal være gambling å bruke.

www.elbil.no hadde en artikkel med oversikt over hva de enkelte elbilprodusentene mener om såkalt uoriginale ladekabler, men jeg klarer ikke finne den igjen i farten.

Uansett hva Nissan mener (i tilfellet Leaf), så er det vanskelig for dem å bevise at du ikke har brukt medfølgende ("original") kabel. Men det kan kanskje være lurt å ikke la en annen kabel ligge bilen på service - just in case ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Utstyrsliste for ferietur med usikre ladeplasser:

- Justerbar ladekabel (6-16A) om den er 6/10/16A eller "trinnløs" er ikke så nøye. Uten kladd er en stor fordel. Sørg for at den er innkjøpt i god tid så du får testet den en stund. Det har vært tilfeller med kabler som er døde ved annkomst av de fleste merkene på markedet. (koster ca 4-6000kr)

- Skjøteledning ~20M 2.5mm2 av god kvalitet for å lade når det er litt for langt til nærmeste kontakt. (koster noen 100-lapper)

- Overgang CEE-Schuko for å lade de stedene det er CEE 16A kontakter. (koster en drøy 100 lapp fra f.eks biltema)

- Type2-Type1 16A kabel for å kunne lade fra de nye ladestolpene som kommer opp. (koster 1500-2000kr)

Med det lageret på tur burde du kunne lade de aller fleste steder. Du skal/kan/bør ikke ha overganger for koble deg på 32A kontakter siden du kun har 16A lader og ladeutstyr.

Siden ladekabelen ikke gjør noe med strømmen, den sier kun ifra til bilen at jording er ok og hvor stor effekt bilen får lov til å trekke skal ikke en uoriginal kabel kunne skade bilen på noen som helst måte annet enn hvis det er en direkte feilkobling og kabelen tar fyr.

Så må man passe på å ikke lade med 16A på elektrisk anlegg som ikke er dimensjonert for det, og selv 10A kan skape varmgang og smelting av slitte kontakter.

Electrix

Sitat fra: HoeggenEL på lørdag 05. april 2014, klokken 20:38
Er fersk Leaf-eier, og har ikke kommet meg gjennom hele instruksjonsboka enda.
Men kanskje noen av dere har svaret.

Sier Nissan noe om bruk av tredjeparts/uorginale ladekabler?
Jeg vurderer også en sånn 6A/10A/16A-variant.
Ladeenheten er jo integrert i bilen, så kan ikke se at uorginal ladekabel skal være gambling å bruke.
Hvis du I ditt nye hus bruker en tredjeparts/uoriginal lampe og den lager svimerker eller på annen måte skader huset så er ikke dette noe du kan få dekket på garantien til huset, du må da klage til leverandøren av lampa. Om det derimot er en del av den faste installasjonen som fulgte med huset som lager skade så er det en annen sak.

Samme vil det være med strømkabler til elbiler. Om det er en feil på tredjeparts/uoriginal strømkabel som fører til svidd ladekontakt på elbilen så kan du ikke laste produsenten av elbilen for dette, da er det produsenten av strømkabelen. Mener dette har vært tilfelle på noen kinakabler og omtalt på forumet for en tid siden, finner ikke tråden.
Kabelen kobler kun 230VAC fra stikkontakten til bilen, med et par vern om noe skulle være feil, så det er ikke akkurat veldig avanserte greier.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA