Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av Lars-bgo, lørdag 15. februar 2014, klokken 04:02

« forrige - neste »

Lars-bgo

Når Tesla S ble introdusert ble det fokusert på ultra lav cd på o,24, særdeles lavt tyngdepunkt (var det 29 cm?) og en konstruksjon som gjør at bilen håndterer g -krefter bedre enn mange super-sportsbiler. ( lavt tyngdepunkt, 50/50 vektfordeling, brede dekk, etc, etc).

For i3 har jeg kun sett verdi for cd (0,29). Er det noen som har sett resultater vedr tyngdepunkt (bør være svært lavt) og prestasjoner i sirkel ( g- krefter) eventuelt. andre målinger vs. mer ordinære biler?

Bilen er jo en sann fryd å kjøre og innbyr til rask, aktiv kjøring på svingete vei (jeg vet at det ikke er det den er bygget for...).


Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

02Henning

Sidegrep er jo veldig lett å måle selv; mål opp en sirkel, gjerne med 30-50m diameter og ta tiden på en runde med maksfart før bilen understyrer ut av sporet. Nå kan du regne ut sentripetalaksellerasjonen som tilsvarer side-G.

Det er selvsagt aller best å stille opp i et av de lokale autoslalomløpene som arrangeres (som regel av NAF motorsport) og måle den totale løypetiden mot diverse fossilbrennere, alternativt et banearrangement for gatebiler. Ulempen her er at fører har en god del å si, men fordelen er at du har det veldig morro og virkelig får føle på grensene for bilens veiholdningskapasiteter. Anbefales!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA