Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Eurotrip sommeren 2014

Startet av Marius84, torsdag 23. januar 2014, klokken 20:32

« forrige - neste »

Havebigfun

Idag forteller DN hvilke biler er best for deg i alle kategorier og beroper seg på Autolease sine tall/estimater.
Den høyeste kostnader per mnd er det TMS S85 som står for:12252 nkr/mnd de første tre år og 45k km.
Nestdyrest X5: 11976, ML: 11162,
BMW520 XDAT 163 hk automat koster 8122.
Passat eller Mondeo er ikke med :o
Leaf:6543, MiEV:4280, i3:6451
Det som trekker opp TMS er usikkerheten om bruktbilpris og evt kvantesprang i batteriteknologien. Det nevner også at senere moms kan slå pos ut på bruktbilprisen.

tjomswrx

#16
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 05. februar 2014, klokken 09:34
Idag forteller DN hvilke biler er best for deg i alle kategorier og beroper seg på Autolease sine tall/estimater.
Den høyeste kostnader per mnd er det TMS S85 som står for:12252 nkr/mnd de første tre år og 45k km.
Nestdyrest X5: 11976, ML: 11162,
BMW520 XDAT 163 hk automat koster 8122.
Passat eller Mondeo er ikke med :o
Leaf:6543, MiEV:4280, i3:6451
Det som trekker opp TMS er usikkerheten om bruktbilpris og evt kvantesprang i batteriteknologien. Det nevner også at senere moms kan slå pos ut på bruktbilprisen.

Det må legges til at denne oversikten ikke inkluderer kostnader for drivstoff og bom. Da er vi kjapt nede på ca 10.000,-/mnd for S85``en i eksempelet. Så var det dette med annenhåndsverdi da og evt mva. Vurderer særdeles sterkt å bestille en enkel 60kw (evt i3), men blir litt stresset av slike avisskriverier:). Når el-boomen virkelig kommer tipper jeg fossilbilen i garasjen kommer til å rase i verdi. Hadde man bare hatt ei glasskule.....
S85

snurrehue

Sitat fra: tjomswrx på onsdag 05. februar 2014, klokken 15:14
Det må legges til at denne oversikten ikke inkluderer kostnader for drivstoff og bom. Da er vi kjapt nede på ca 10.000,-/mnd for S85``en i eksempelet.

Nå har jeg ikke sett denne artikkelen i DN, men med mindre kostnader for bom og drivstoff er lagt inn i tallene for S85'en, så blir det jo feil å trekke fra på månedskosten slik du gjør?

christian1986

Det en skal huske på er at Autolease ønsker høyest mulig avskriving...

Tipper på rundt 50% restverdi om 3-5 år. Toppen.

Med utgangspunkt i bil til 600k og 50% avskriving på 3 år, samt 30k til å dekke alt annet(årsavgift, strøm, service) kommer jeg til 9125,- i måneden. Dette er med worst case. Tror lett vi ser en 50% restverdi etter 5 år, og da blir regnestykket mye bedre.

tjomswrx

Stemmer, gikk litt fort det der. Blir kanskje mer riktig å si at differansen til f.eks x5 kan nedjusteres med ca 2.500 kr pr mnd pga besparelse drivstoff og bom (grovt generelt estimat herfra, basert på egne fossilbilkostnader).
S85

Mr.Hansen

Det koster å ha bil, så enkelt er det.

Som jeg ser det, så skal jeg lika vel betale forsikring, service, dekk og andre små ting iht til bil.

Mitt regnestykke:
Ca 1000kr i drivstoff i mnd, denne blir redusert til ca 200kr i strøm(0,8kr/kW). Som kommer enda lengere ned da jeg skal ha solceller på taket.
Jeg må ut med ca 3000kr mere i lån og renter enn i dag.
Sparer 3000kr i årsavgift
Har 32A stikk i garasjen. 0kr
Service kostnad ca 2000 året. Blir litt mindere en i dag, regner jeg med.

Det med service tror jeg en del tar litt feil. Ja, Tesla sier at du burte ta service 1 gang i året eller ved 20.000km. Siden jeg kjører så lite blir det nok en service hvert 3 år. Garantien blir ikke påvirket om du tar service eller ei. Tesla kommer også å redusere service kosnaden, da service på en Tesla ikke er det samme som på vanlig bil. Etter det jeg hørte Elon sa at de gir garanti iht andre drivstoff biler(ikke elbiler), så tror jeg også det med service er derfra. Det med 1 gang i året eller 20.000km er det de andre bruker på vanlige biler. Men gjerne ta service alt det dere vil. Dere støtter jo Tesla og det er jo en god ting.

Har tenkt å beholde denne bilen i 10-20år.

Så mine tall blir slik: En ekstra kosnad på 2950kr/mnd for å kjøre verden kuleste bil, iht vanlig diesel dyr.
Siden jeg kommer til ha min Tesla så lenge, blir tapet med vanlig bli større en Tesla'n. Ser bort fra den jeg.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

christian1986

Basert på mitt forbruk er bilen helt nedbetalt i løpet av 5-6 år.
Kjører 20-25k i året, 1100 i bom/ferge per måned og 2200 i bensin.

Gikk fra en gammel Saab 9-3. Ut fra dette blir restverdien om 5-6 år bare en bonus 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA