Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problem after winter storage. Charge 100%, Voltage pack 9,0 V

Startet av Lokführer, mandag 16. juni 2014, klokken 09:17

« forrige - neste »

Lokführer

Noen som tror det vil bli stor forskjell i verditap på de respektive?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Muffinman

Tipper at fallet blir større på kortrekkeviddebilene enn på langrekkeviddebilene, prosentvis. Spesielt hvis det stadig kommer biler med _litt_ bedre rekkevidde til samme priser.

Men i antall kroner er det ikke sikkert at langrekkeviddebilene vinner. De er jo kostbare i forhold til de små.

timingbeltkiller

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. mai 2014, klokken 10:58
Men i antall kroner er det ikke sikkert at langrekkeviddebilene vinner. De er jo kostbare i forhold til de små.
Er antakelig bortimot umulig med samme avskriving i kroner på en bil til 700K som for en til 300K.
I alle fall straks S har tilnærmet null leveringstid.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Brede

Så spørs det om Model S er en langrekkeviddebil om 4-5 år.
Kanskje er den en mellomrekkeviddebil som da kan bli lite attraktiv?

Epleskreller

Alle skrives ned til 0,- til slutt :)

Så, de dyre taper. En skrapet 85 tipper jeg holder seg best i pris.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

pberg

Det mest normale er at billige biler taper seg mindre både prosentvis og i kroner. Sånn helt generelt. F.eks. Audi A3 taper seg mindre enn A4, A4 mindre enn A6 osv...

Unntak for typiske samlerbiler som Ferrarier og slikt.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Lanber

Sjefen her selger sin 458 2012, bil til 3,5 og bud på 2,2

Da snakker du avskriving!

Sjøhyene

Mitt beste tips er at langrekkeviddebiler vil holde seg bedre også prosentvis enn kortrekkeviddebiler.
Dette fordi de med kortere rekkevidde vil relativt sett bli utkonkurrert hardest de neste årene. Derfor tror jeg ikke de vanlige spillereglene for fossilbiler gjelder helt på samme måten for elbiler.

Etterhvert som teknologien blir mer moden og potensialet for fremtidige forbedringer flater ut tror jeg elbiler vil bli mer som dagens fossilbiler mtp verdiutvikling.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

oleredv

Tok for morro skyld og sjekka i Rødboka kva verditap det blir lagt opp til der (i den grad den kan brukast til det). Og fann følgande:

Nissan Leaf 2014 vs 2013: 209 000 vs 198 000 (4,30% reduksjon)
Model S 60 2014 vs 2013:  438 000 vs 401 000 (8,45% reduksjon)
Model S 85 2014 vs 2013:  497 000 vs 455 000 (8,45% reduksjon)
Model S P85 2014 vs 2013: 578 000 vs 534 000 (7,61% reduksjon)

Alle modellane er tatt utgangspunkt i basisutgaver før utstyr blir lagt til. Så dersom dette blir gjeldande framover vil dei dyrare bilane, som igjen ha større rekkevidde få høgast verditap både i kroner og prosent.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA