Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norge anno 2030

Startet av snonor, tirsdag 11. februar 2014, klokken 10:13

« forrige - neste »

snonor

Det irriterer meg grenseløst at jeg ikke når fram til stikkontakten når jeg parkerer iOn i garasjen med snuten inn. Kan selvsagt bruke skøyteledning, men ettersom det skal gå 10 A gjennom den i timesvis synes jeg ikke det er en helt god løsning. Noen som har noen tips - bortsett fra å rygge inn i garasjen (har en båt hengende oppunder taket som gjør at jeg ikke kommer langt nok inn den veien)?

asbkar

Du har vel to muligheter:
1) Kjøpe lengre ladekabel
2) Flytte/legge opp ny stikkontakt nærmere kontakten i bilen så den du har rekker frem
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

pottle

Det skal ikke være noe problem å bruke en skjøteledning. Jula har en fornuftig priset 2,5mm skjøteledning. 10 eller 25 meter.

Mulig at du har høye estetiske krav, så du må velge selv hva som er best. Hjemmesiden til EV-Institute sier at de leverer ladekabel med ønsket lengde på bestilling.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

snonor

Takk for tips!
Får vel enten kjøpe en ny kabel via ev-instituttet (ca 500 USD inkl avgifter, http://www.ev-institute.com/portable_norway.html) eller skaffe meg en 2,5 mm sladd.

pottle

Mente den norske nettsiden. Sjekk linken nedenfor. EVI har en agent i Norge.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

snonor

Men kan denne brukes på en 10 A kurs?!

svingen

da går sikringen,har du 2.5 kvadrat kabel til de punktet? dvs hele veien?
hvis så kan du bytte til en 16a (er vel noe eltrikere som kun setter opp 15a nå etter ny krav eller noe men fungere på 16a ladining det og)
en sikring koster ikke mange kr (500 kr?) og 1 times jobb fra eletriker så bør ikke komme på mere enn 1500 kr så lenge det er tykk nok kabel hele veien.
får du ladet på 6 timer og ikke 9-10 timer som det ellers tar,ville jeg gjort :)

eller du kan bruke den 10a du har i dag i garasjen og ha den 16a fast  i bilen da alle ladeplasser er 16a,hvis du skal på besøk til noen (hvis du ikke er ofte på besøk) da ikke alle har 16a i garasjen/ute osv ville jeg tatt med den 10a di gangen,hvis du ikke trenger og lade på 16a i garasjen da? jeg er avhenig av det flere ganger i uka så får meg ville ikke 10a fungert.

ville forøvrig anbefalt og ha en justerbar i bilen,er ikke alle plasser man bør trekke 10a en gang,satt min på 6a når jeg var hos besøk hos noen som hadde gammel eletrisk anlegg og sikringer på 10a og det var delt med flere ting....

slik som den her http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html eller en slik en http://www.elbilshop.no/type1.html

du kan kanskje parkere utenfår huset og lade de gangen du har behov får raskere lading 16a?

har alltid en 20m skjøteledning i bilen og jeg,ofte folk parkere på plasser uten og lade og jeg må/bør lade eller besøk hos noen og da holder det ikke med 5 meter lade leding kjøpte en slik her http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/ kan lade på 16a da
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

snonor

Tusen takk for fantastisk hjelpsomme svar. Likte veldig godt kabelen fra Elbil-shop på 7,5 m uten kladd men med justerbar ladestrøm! :)

emil

Sitat fra: snonor på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:00
Tusen takk for fantastisk hjelpsomme svar. Likte veldig godt kabelen fra Elbil-shop på 7,5 m uten kladd men med justerbar ladestrøm! :)

Har knapt brukt originalkladden etter at jeg fikk denne. Nå går den på 10A siden det sto en fossilbil med motorvarmer i samme stolpe (ikke dedikerte elbilplasser), i går ladet jeg på 16A og i forrige uke var jeg nede i 6A på en lading siden jeg delte kurs med en 10A ladekladd. For tiden er jeg heldigvis ikke avhengig av en full dag med 16A lading for å komme meg hjem noe jeg var da jeg kjøpte inn kabelen.

ravn

Jeg kjøpte tilsvarende den fra elbilshop til min leaf for over ett år siden og bruker bare denne.
Som emil sier så er den justerbare funksjonen helt topp. Deler til tider stikkontakt med en Twizy på jobb og da kan begge lade om jeg bruker 6A, mens hjemme kan jeg nyte farten av 16A.

Men misstenker at denne ikke er helt i henhold til standard med tanke på å kutte strømmen i pluggen når bilen ikke er tilkoblet/når man trykker inn knappen (hører ikke noe rele, og er jo begrenset med plass). Dette vil jo medføre ekstra slitasje på pluggen i bilen, med mindre man velger å trekke ut veggkontakten først (og slite den enden).
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

emil

Sitat fra: ravn på fredag 07. februar 2014, klokken 19:00
Men misstenker at denne ikke er helt i henhold til standard med tanke på å kutte strømmen i pluggen når bilen ikke er tilkoblet/når man trykker inn knappen (hører ikke noe rele, og er jo begrenset med plass). Dette vil jo medføre ekstra slitasje på pluggen i bilen, med mindre man velger å trekke ut veggkontakten først (og slite den enden).

Har også lurt litt på om den kutter strømmen når man trykker inn knappen, men det er jo ikke værre enn å koble på en strømmåler på kontakten i veggen og så kikke på den mens man trykker inn knappen og se om strømtrekket går ned.

Haahov

Sitat fra: emil på søndag 09. februar 2014, klokken 10:27
Sitat fra: ravn på fredag 07. februar 2014, klokken 19:00
Men misstenker at denne ikke er helt i henhold til standard med tanke på å kutte strømmen i pluggen når bilen ikke er tilkoblet/når man trykker inn knappen (hører ikke noe rele, og er jo begrenset med plass). Dette vil jo medføre ekstra slitasje på pluggen i bilen, med mindre man velger å trekke ut veggkontakten først (og slite den enden).

Har også lurt litt på om den kutter strømmen når man trykker inn knappen, men det er jo ikke værre enn å koble på en strømmåler på kontakten i veggen og så kikke på den mens man trykker inn knappen og se om strømtrekket går ned.

Men den medfølgende kabelen kutter vel heller ikke strømmen når man trykker inn "låseknappen"? Den kuttes først når kabelen fysisk blir dratt ut. Untatt hvis bilen er ferdig ladet, da er jo strømmen allerede stoppet  :P
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

emil

Da har jeg testet. Tok med en clasohlson måler (36-2897) og Charge-Amps kabelen bryter strømmen når knapp trykkes inn selv om man ikke hører noe klikking fra ladekabel eller bil :)

Gikk ganske nøyaktig 6/10/16A på de forskjellige valgene. Gjorde målingene på kommunal ladestolpe i et parkeringshus og der kan det være at det er et litt langt kabelstrekk før stolpen for jeg fikk et spenningsfall på på ca 1V pr Ampere. 229V før tilkoblig og 214V ved 16A lading (220V på 10A og 223V på 6A). Har ladet på samme stolpe mye og det er ingen varmgang i kontakten.

Men 214V er vel fortsatt innenfor det som nettleverandøren garanterer av spenning så det skal ikke være noe problem for bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA