Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 1056 km dagstur med Tesla Model S - oppsummering og erfaringer

Startet av Hassan, mandag 31. mars 2014, klokken 19:54

« forrige - neste »

MindViruz


Sitat fra: Griffel på lørdag 22. mars 2014, klokken 13:51
Husk også at bruk av skjøteledning er en nødløsning, og til lading av elbil i strid med regelverk. Så om noe galt skjer risikerer en en avkortning av en eventuell erstatning, i tillegg til de skader og ulemper en påfører seg selv og andre. Derfor er det viktig å sørge for at dette er så perfekt at det utenklige ikke kan skje.

(Aristoteles: "Det er sansynlig at noe usansynlig av og til skjer")

Skjøteledning er tillatt til midlertidig bruk.

Det blir en liten forlengelse av den faste inst. Så med mindre du bruker lang og tynn kabel ( som f.eks. de vanlige  25meter kabeltrommel med 1,5mm2 kabel) skal det gå bra til midlertidig bruk.

Griffel

#16
Sitat fra: MindViruz på lørdag 22. mars 2014, klokken 14:20
Skjøteledning er tillatt til midlertidig bruk.
Da tror jeg ikke du har lest bruksanvisningen til Tesla UMC.

DSB skriver:
SitatEn tommelfingerregel er at apparater som bruker over 1000W ikke skal koples til via skjøteledning. Eksempler på apparater som aldri skal være på skjøteledning er panelovner og flyttbare oljeovner, sier Bjørn Nyrud, enhetsleder for elektriske produkter, i DSB.

Fritt oversatt fra: Electric vehicle conductive charging system – Part 1: General requirements
(IEC 61851-1:2010)
Dette er altså den generelle delen av Europa Normen for lading med kabel og kontakt.
Sitat
6.3.2 Forlenger med støpsel og skjøtekontakt.
For forbindelsen mellom elbil og EVSE (kladd eller veggbox) er det utover ladeledningsgarnityret ikke tilladt å benytte skjøteledning med støpsel og kontakt.
Elbilens bruksanvisning må tydelig påpeke dette.

Teslas kladd, ("prikk"etter formaning om å leset bruksanvisning):
Sitat
DO NOT USE WITH AN EXTENSION CORD.

Sitat fra: MindViruz på lørdag 22. mars 2014, klokken 14:20
skal det gå bra til midlertidig bruk.
Som skrevet over så går det nok bra om alt er i god stand og en forvisser seg om det ved hver bruk.

2014 er året for forskriftsoppdaterig, og jeg vil bli forundret om ikke det skjerper regelverket slik at det blir tydeligere ulovlig, men kanskje med et nødvendig unntak for en kort sladd (30 cm) som overgang fra ladestikk til kladdkontakt.

(Så lenge det ikke går galt slipper du nok straff)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:01
Fritt oversatt fra: Electric vehicle conductive charging system – Part 1: General requirements
(IEC 61851-1:2010)
Dette er altså den generelle delen av Europa Normen for lading med kabel og kontakt.
Sitat
6.3.2 Forlenger med støpsel og skjøtekontakt.
For forbindelsen mellom elbil og EVSE (kladd eller veggbox) er det utover ladeledningsgarnityret ikke tilladt å benytte skjøteledning med støpsel og kontakt.
Elbilens bruksanvisning må tydelig påpeke dette.

Leser jeg dette rett når jeg nå konkluderer med at dette betyr at du ikke har lov til å ha skjøteledning mellom UMC og bilen, mens det ikke står noe om skjøteledning mellom veggen og UMC?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjørn

Lurer på hvordan det blir på feks byggeplasser, industriverksteder, kaier osv hvis det ikke skal være lov m skjøteledninger til bruk på utstyr over 1000W :P

MindViruz

#19
Min arbeidsgiver har DSB som oppdragsgiver, og jeg er rådgiver innen elsikkerhet. Det er helt klart at man ikke bør benytte mer enn 1000W i en skjøteledning. Grunnen til dette er blandt annet svakheter i konstruksjonen til fordelerene som sitter på skjøteledningene. En microbløgeovn som står på i noen minutter er ufarlig, en oljeovn eller varmtvannsbereder kan bli skummelt over tid. Fordelere er værre en skikkelige skjøteledninger med gode rundstiftkontakter f.eks.

Det utdraget du har hentet fra DSB sine sider er en av 3 artikler som omhandler skjøteledninger og fordelere. Leser du de to andre så står det at skjøteledning er tillatt til midlertidig bruk, og all fast installasjon skal ha fast uttak. (Hvor mange bruker skjøteledning bak tv og pc?..)

Som ladepunkt til elbil hjemme skal man såklart bruke fast inst. Boligkapittelet i NEK:400 kom med nytt krav i 2010 om fast tilkobling på faste apparater med belastning over 2000W. Altså ikke tillat med stikkontakt på disse. Derfor blir varmtvannstanker nå fast koblet i koblingsboks, eller levert med 1950W. Dete betyr at man skal benytte ladestasjon til elbilen hjemme, ikke stikkontakt og ladekladd. Jeg har benyttet en rundstiftkontakt på husveggen min, inntil jeg får råd til ladestasjon. Jeg kjenner på om støpselet er varmt etter lading, og det har det enda ikke vert. Det samme gjør jeg med varmtvannsberederen noen ganger i året, etter at noen har dusjet.

Men man kan utvise litt edruelighet. Det at man bruker en gummikabel som skjøteledning i ny og ne når man er ute på tur og ikke kan parkere helt inntil ladepunktet er helt ufarlig. På faste ladeplasser skal man bruke fast inst. såklart.

Tesla er amerikansk, såklart de sier at man ikke skal bruke skjøteledning. Ellers kunne de fått ansvaret for boligbranner som følge av varmgang i el. anlegget. Men i følge normen du siterer står det at de forbyr skjøteledningen mellom bil og kladd, ikke mellom kladd og vegg.

Noe lignende sier Nissan også. Jeg måtte skrive under på ett ark når jeg kjøpte bilen i feb. hvor det stod at jeg burde skaffe meg ladestasjon og ikke fikk lov å bruke skjøteledning.

Derfor mener jeg at ved å benytte en skikkelig 2,5mm2 gummikabel (H07-RN-F) med begrenset lengde (10-12 meter bør være rikelig i de fleste tilfeller) unngår man fellene som f.eks:
- for tynn kabel.
- for lang kabel.
- for dårlig kabel.
- at kabelen ikke er rullet ut av trommelen.
Dette forutsatt at man monterer støpsel og skjøtekontakt fagmessig og med endehylser på ledere, og man bruker godkjent materiell med tilstrekkelig kapslingsgrad.

turfsurf

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:52
Leser jeg dette rett når jeg nå konkluderer med at dette betyr at du ikke har lov til å ha skjøteledning mellom UMC og bilen, mens det ikke står noe om skjøteledning mellom veggen og UMC?

Det gjør du. Dvs man kan ikke ha en type 2 skjøtekabel, men skjøteledning mellom vegg og ladekabel er ok. Men det er jo generellt. Tesla sier at man ikke skal bruke skjøteledning i det hele tatt, noe som utelukker lading fra de fleste offentlige ladestasjoner...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

Sitat fra: Bjørn på lørdag 22. mars 2014, klokken 16:34
Lurer på hvordan det blir på feks byggeplasser, industriverksteder, kaier osv hvis det ikke skal være lov m skjøteledninger til bruk på utstyr over 1000W :P
Det er stor forskjell på utstyr en bruker mens en er tilstede og ting en tilkobler og forlater for mange timer.
Det er også forskjell på hva en må gjøre i et knipetak, midlertidig og med ekstra oppmerksomhet, og hva en gjør til vanlig.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. mars 2014, klokken 16:45
Det gjør du. Dvs man kan ikke ha en type 2 skjøtekabel, men skjøteledning mellom vegg og ladekabel er ok. Men det er jo generellt. Tesla sier at man ikke skal bruke skjøteledning i det hele tatt, noe som utelukker lading fra de fleste offentlige ladestasjoner...
Nå er det også et krav om maks 30cm kabel mellom stikkontak og ICCB (in cable control box), men enkelte land tillater korte overganger mellom stikkontakten og støpsel på kontrolboksen, jeg vil tro at det blir tillat i de reviderte forskriftene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MindViruz

Hvordan tilfredstiller ladekablene med kladden i håndtaket forskriften/normen om maks 30 cm mellom støpsel og kontrollenheten?

Chlangum

Sitat fra: Griffel på lørdag 22. mars 2014, klokken 13:51
Husk også at bruk av skjøteledning er en nødløsning, og til lading av elbil i strid med regelverk. Så om noe galt skjer risikerer en en avkortning av en eventuell erstatning, i tillegg til de skader og ulemper en påfører seg selv og andre. Derfor er det viktig å sørge for at dette er så perfekt at det utenklige ikke kan skje.

(Aristoteles: "Det er sansynlig at noe usansynlig av og til skjer")

Er det virkelig et regelverk som sier at elbil ikke skal lades med skjøteledning? Jeg vet at Tesla selv sier at det ikke skal gjøres og det står beskrevet i brukermanualen.

Hadde vært interessant å se en referanse til det i regelverket.

Selv har jeg en rull med skjøtekabel men har kun brukt den en gang når jeg overnattet i en hytte på gol camping med ledningen ut vinuet til bilen.

Spør fordi jeg er nysgjerrig
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Griffel

#24
Sitat fra: MindViruz på lørdag 22. mars 2014, klokken 17:30
Hvordan tilfredstiller ladekablene med kladden i håndtaket forskriften/normen om maks 30 cm mellom støpsel og kontrollenheten?
Si det, spør DSB eller produsenten.
(Har vært diskutert på forumet tidligere)

Sitat fra: Chlangum på lørdag 22. mars 2014, klokken 20:23
Er det virkelig et regelverk som sier at elbil ikke skal lades med skjøteledning? Jeg vet at Tesla selv sier at det ikke skal gjøres og det står beskrevet i brukermanualen.
Det går fram av EN61851 og i tillegg regelverket som sier at elektriske apparater skal brukes slik det står i bruksanvisningen.

Nå er imidlertid NEK 400 under revisjon, og vil få et eget kapittel om elbil-lading. Forhåpentlig vil reglene inkludere et avvik fra EN slik at en også lovlig kan lade en Tesla på offentlige ladestasjoner (enkelte land har lokale regler med et slik avvik).

Du blir neppe straffet om du bruker en skjøteledning, men skulle noe galt skje vil nok forsikringsselskapet vurdere avkorting.

Om drøyt 2 måneder vil dette derfor forhåpentlig bli mye klarere for alle. Her kan det bli mye å gled seg til.

(Kanskje det også kommer et krav som sier at det ikke er lov å lade el-bil i garasjer eller carport fra annet enn fastmonterte ladestasjoner (mode3) med unntaks bestemmelse for biler som kun har mode1. hvem vet).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MindViruz

Heldigvis får ikke dette tilbakevirkende kraft for den som allerede har etablert elbillading i form av eks. rundstiftkontakt, hvisde skulle finne på å pålegge lading via direktekoblet stasjon. I så tilfelle blir jo de semiportable igså ulovlig. Men dette blir jo spekulasjoner på noe som ikke er kommet enda.

Når det er sagt, jeg synes alle portable ladere burde hatt rundstiftkontakt. De er mye bedre med tanke på varmgang, mekanisk belastning og vanntetthet enn schuko. Så måtte man heller bruke overgang dersom man lader fra schuko. Da ville man ihvertfall blitt motivert til å sette opp rundstift på nye ladepunkt framfor schuko.

Griffel

#26
Sitat fra: MindViruz på mandag 24. mars 2014, klokken 06:58
Heldigvis får ikke dette tilbakevirkende kraft for den som allerede har etablert elbillading i form av eks. rundstiftkontakt, hvisde skulle finne på å pålegge lading via direktekoblet stasjon. I så tilfelle blir jo de semiportable igså ulovlig. Men dette blir jo spekulasjoner på noe som ikke er kommet enda.
Ja dette var en ren spekulasjon, (i begynnelsen av juni får vi svaret)
men det er vel ikke tilbakevirkende å forby lading av bil garasje fra en vanlig stikkontakt selv om noen har ladet der en gang tidligere?
(Det er jo ikke lov å røyke på spisessteder selv på steder du har røykt tidligere).

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at industrikontakter er bedre enn Schuko.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA