Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lite plass mellom hjulbuer og dekk - uheldig på vinter/dårlig sledeføre?

Startet av Mippen, lørdag 15. februar 2014, klokken 18:03

« forrige - neste »

Mippen

Startbatteriet i dieselbiler min har gått etter 3år og 2mnd. 50.000km kjørt. Er ikke det litt lite på en bil som er like gammel? Har 1,5års nybilgaranti og 14000km igjen, men Vet ille om det går på garanti eller reklamasjon?
Fremtiden er elektrisk.

svingen

snakker du om 12v batteriet ditt?
ukjent hva som dekkes av garanti er vel bare og ta en tlf til selger,hvis ikke koster det vel rundt 1000 lapp på biltema/mekonomen etc kjøpt et med en del AH

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

#2
Startbatterier i nye biler lever under dårlige arbeidsorhold:

Alle nye batterier bør fullades før bruk, dette blir sjeldent gjort, og allerede der mister en 25% kapasitet.

Så viser det seg at nye biler med canbus har et høyt stillstandsforbruk av strøm for å holde div prosessorer i dvale. I ekstreme tilfeller kan denne stillstandsstrømmen trekke ut strømmen av et startbatteri på 3 uker.

Lading er etterhvert blitt bedre, med ladespenninger på 14,1-14,4V mot ofte 13,8V på eldre biler. Dette er likevel ikke nok til å toppe opp batteriet, og en bør derfor bruke en intelligent lader på slike batterier 1 gang i måneden, eller bare ha den på mellom kjøreturene dersom en normalt bruker Elbil.

Så til garanti: Et startbatteri regnes som defekt om kapasiteten kommer under 59% av påstemplet. D.v.s at et typisk 60 Ahr batteri skal yte minst 30 ahr. For å teste dette kan du lade 12V batteriet opp, og sette bilens tenning og lys på, men uten at motoren sviver. Da trekker bilen gjerne 10A fra 12V batteriet, og skal altså klare dette i 3 timer. Følg godt med og avslutt om spenningen faller under 10,5V. ellers vil du få opp et lysorgel av feilmeldinger, og på enkelte mellomgamle ( rundt 2000 ) biler må disse slettes med diagnoseapparat.

Du forstår av ovenforstående at bileier lett kan doble / halvere levetiden på batteriet ut fra måten det blir  stelt. Siden det sannsynligvis ikke står spesifikke krav til bileier om dette, bør det være mulig å kreve nytt batteri på garantien. Spørsmålet er vel om startbatteriet er ment å vare vesentlig over 2 år...... 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Goodrun

Hvis du vil ha et blybatteri som varer lenge og som yter bra i norsk vinter sier mange at man bør ha et stort batteri med stor kapasitet (mange Ah). Jeg vil si at Ah for et startbatteri er mindre interressant. Det viktigste for å få start på motoren er batteriets kaldstartstrøm (CCA= Cold Cranking Amps), dette måles i hundrevis av Ampere og har ikke alltid veldig god sammenheng med batteriets kapasitet (Ah). Et startbatteri fra Biltema på 70 Ah kan ha 560 CCA mens et fysisk mindre batteri fra f.eks. Optima har 55Ah og 850 CCA. Det store batteriet vil ta lenger tid å fullade, det veier mer og det tar lenger tid å fullade. Noen ganger vil det være dårlig ladet over lang tid f.eks. ved mye småkjøring og det vil som blybatterier flest sulfatere og få en tidlig død. Det er derfor en fordel å velge skikkelige batterier med liten AH men høy CCA om man har råd.
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA