Hovedmeny

Fikk besøk av eltilsynet..

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 28. september 2008, klokken 15:46

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Dette emnet har egentlig lite å gjøre med elbiler, så jeg opprettet en ny gruppe med "Alt det andre" for slike poster. Tenkte likevel at det kanskje er noen med elektriker bakgrunn og som har greie på "strøm og sånt" som kan svare meg:

Jeg hadde El-tilsynet på besøk på fredag.

Jeg bor i et Selvaag rekkehus fra 1960, hvor vi har bodd i 5 år. Alle ledninger er med tiden byttet ut, bortsett fra noen meter i gangen i 2. etg. (Vi har ikke byttet ut noen ledinger de siste 5 år). Har fått pålegg om å bytte de siste gamle. Er det virkelig påbudt å bytte ut disse ledningene (Kulo) fra 60-tallet, greit nok at det anbefales, men kan eltilsynet gi pålegg?

Badet i 2. etg. er tilnærmet orginalt, med lysstoffrør med "barberkontakt" fra ca. 1980 over vask, og infraovn over døren. Badet i kjelleren var nytt i 1998, med varmekabler med jordfeilbryter 30mA, og lysstoffrør med "barberkontakt" som ikke er koplet innom denne jordfeilbryteren.

Vi skiftet alle skru-sikringer til automatsikringer, samt hoved-jordfeilbryter på 40mA i 2006. Nå fikk jeg pålegg om å utbedre fordi det ikke var jordfeilbryter med 30mA til barberstikkontaktene på badene, kun 40 sentralt som da var for mye. Er det riktig at fordi vi satte inn hovedjordfeilbryter på 40mA, så får vi et pålegg om utbedring, mens hvis vi hadde beholdt våre gamle skruesikringer uten noen hovedjorbryter, så hadde alt vært OK?

Her vil jeg selvfølgelig reklamere ovenfor Hafslund Installasjon, og kreve retting, ettersom installasjonen ikke har vært gjort lovlig.

Fikk også pålegg om å sette opp en kontakt til sentralstøvsugeren litt nærmere enn dagens kontakt, fordi kontakten til sentralstøvsugeren i dag var "for langt unna sentralstøvsugeren". Kan dette være riktig? Sentralstøvsugeren har en 5meter lang orginal ledning, som er ført opp langs taket i hobby boden, og bort til kontakten 3 meter unna, i samme rom. (Hvor langt unna kan isåfall kontakten max være?). Er det noe bedre at en ledning ligger pent kveilet sammen i stedet?

Noen som har noe å tilføre i forhold til disse graverende tilfeller av elendig elektrisk anlegg?

Nå skal det også sies at vi har kjøpt nytt hus som vi overtar 1. oktober, og har solgt rekkehuset vårt. Er derfor ikke interessert i å gjøre mer enn nødvendig for å utbedre pålegg fra "El-Tilsynet"

Lars C. Krogenæs
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

VWspirit

Syns at du skal kontakte dem og få et skriv fra dem hvor de begrunner de forskjellige punktene med referanser til de forskjellige paragrafer de har brukt for pålegget.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Lars C. Krogenæs

Har sendt innsigelse på rapporten. Skal bli spennende å se hva som skjer :-) Var også noe annet småtteri som at 3 deksler var løse disse har jeg nå festet selv. Blir interessant å se om han ( Sjur Kilde hos El-Tilsynet AS), godkjenner at jeg har gjort dette selv (privatpersoner har lov til å feste/bytte deksler selv).

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Det er Nettleverandøren som er ansvarlig for tilsyn. Siden du bor I Bærum er vell det Hafslund.
El-tilsynet AS utfører tilsynet på vegne av Hafslund som er Netteier. Har du benyttet Hafslund installasjon burde du trygt kunne overlate til konsernet Hafslund og finne ut av dette med jordfeilbryter..

Stort sett er det ikke noe krav om at anlegget skal oppgraderes ut over det som opprinnelig gjaldt
når anlegget var nytt, men det kan godt hende kuloledningen ikke lenger tilfredsstiller de kravene. Iisolasjonsevnen kan ha endret seg  slik  at kuloen ikke lenger er av «1960 standard».

Jeg var elektrikerlærling/elektrikker i Bærum 1961-1964 og i 61 hadde vi nok der jeg jobbet brukt opp restlagret av kulo, så jeg har bare brukt kulotang for små endringer i gamle anlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Det er nok snakk om to forskjellige ting. El-tilsyn er noe Nettleverandør er pålagt. Nettleverandøren skal sjekke minst 5% av kundene i året. Det vil si at de foretar en kontroll av anlegget ditt gjennomsnittlig hvert 20. år.

Samsvarserklæring som er omtalt på «din side» og i «hus & bolig» er noe elektriker skal levere når han utfører et arbeid hos deg. Elektrikeren skriver da under på at det han har gjort er i overensstemmelse med sikkerhetsforskriftene, (altså omtrent som en CE merking). Dette er en egenkontroll og har derfor begrenset verdi. Huseieren er pålagt å oppbevare denne og den skal følge huset ved salg. Huseieren er uansett den som er ansvarlig for at anlegget er i orden. Hvor stor verdi slike egenerklæringer har kan nok diskuteres og de færreste huseiere vet vell at de er pålagt å ha et arkiv for slike erklæringer. Det kan nok være noe av grunnen til at denne bestemmelse er sovende. Garantien i forhold til Hafslund installasjon er heller ikke påvirket av om Hafslund har levert samsvars erklæring eller ikke, men det er selvfølgelig bra og ha. En huseier loggbok som følger huset ved salg kan sikkert påvirke prisen (begge veier).

Hos Lars var det altså eltilsynet som kom på besøk. De skal kontroller at anlegget tilfredsstiller forskriftene. De skal pålegge at feil rettes og tar nok ikke hensyn til om det finnes samesvars erklæringer eller ikke. Det er sjelden at det kreves en oppgradering i forhold til de kravene som gjaldt da anlegget var nytt.

Et tilfelle som var omtalt ganske nylig var en huseier som fikk to anbud på en oppgradering av sikringsskap fra skrusikringer til automatsikringer. Anbudene sprikte veldig. Den ene installatøren hadde tilbudt sikringer med jordfeilbryter i hver kurs, slik dagens forskrifter krever, og mente at dette var det eneste lovlige. Den andre tilbød sikringer og felles jordfeilbryter slik standarden var for noen år tilbake, og mente at dette var greit siden det var en oppgradering av et gammelt anlegg.
Helt klart var det nok ikke men den siste fikk støtte av av departementet, om at en full oppgradering til dagen standard var å trekke bestemmelsen i lengste laget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Griffel på mandag 29. september 2008, klokken 21:03

Et tilfelle som var omtalt ganske nylig var en huseier som fikk to anbud på en oppgradering av sikringsskap fra skrusikringer til automatsikringer. ....Helt klart var det nok ikke men den siste fikk støtte av av departementet, om at en full oppgradering til dagen standard var å trekke bestemmelsen i lengste laget.


Du har ikke noen kilde til dette ?

Har nå bedt Hafslund Infratek, som det nå heter, å bytte ut hovedjordfeilbryteren til en på 30mA. Det blir et dårligere anlegg slik jeg ser det, med stor fare for at bryteren vil slå hele anlegget ved feil, men el-tilsynet blir fornøyd, og jeg skal flytte ut...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

#7
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 30. september 2008, klokken 08:38

Du har ikke noen kilde til dette ?

Har nå bedt Hafslund Infratek, som det nå heter, å bytte ut hovedjordfeilbryteren til en på 30mA. Det blir et dårligere anlegg slik jeg ser det, med stor fare for at bryteren vil slå hele anlegget ved feil, men el-tilsynet blir fornøyd, og jeg skal flytte ut...

Lars

Nei dette var noe jeg leste i et blad eller avis en tid tilbake.

Men som den hobbyjuristen jeg er fant jeg dette:

http://www.regjeringen.no/nn/dep/krd/Dokument/NOU-ar/2005/NOU-2005-12/22/6/3.html?id=154570

«20.6.3.2 Oppgradering/utbedring»
....El-tilsynsloven gir ikke adgang til å gi pålegg om oppgradering av elektriske anlegg, men kun krav om teknisk nivå som gjaldt da anlegget ble installert. ...

Det betyr altså at om kulolednings isolasjon har blitt tørr og sprø etter 50 år må den byttes, men er den som ny kan du ikke pålegges å skift den ut.

Ved oppgraderinger er det nok litt mindre klart. Derfor er det nok slik at selv om kulo var greit i 1960 er det ikke sikkert at det er lov å legge inn kulo i ditt gamle hus selv om du skulle få tak i helt prima ledning av det slaget.

Helt klart er det at sikkerheten ikke skal reduseres.

En felles 30mA jordfeilbryter er streng tatt i strid med dagens forskrifter, og at installasjonen slik den var altså en forbedring av sikkerheten i forhold til 1960 standard, uten ulempen med 30mA bryteren en bedre løsning og mer i tråd med forskrifter enn det El-tilsynet krever.
(Men nå er kanskje ikke jordfeilbryteren din for alle kurser i huset?)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 30. september 2008, klokken 20:27

Ved oppgraderinger er det nok litt mindre klart. Derfor er det nok slik at selv om kulo var greit i 1960 er det ikke sikkert at det er lov å legge inn kulo i ditt gamle hus selv om du skulle få tak i helt prima ledning av det slaget.


Alle nye opplegg må nok i prinsippet følge gjeldende standard. "Fordelen" med gamle hus er at det var så som så med papirarbeidet på elinstalasjonene, og brukes gammel type ledning kan det hevdes at dette er en del av det gamle opplegget.

Pass dog på at resten av omgivelsene i så fall er tidsriktige. Det nytter ikke med vegger i materialer som ikke eksisterte i 1960, men likevel med ledningsnett fra den perioden.

Probleme oppstår når deler av en gammel kurs skal oppgraderes/utvides. Her må en salig blanding av fornuft og sjønn utvises, og en må ha de rette fagkunskapene for å gjøre dette.

Et eksempel er oppgradering av gamle 10A eller 16A kurser. Ved all fornyelse velger jeg bruke 3x2,5 kvadrat kabel. Den dagen alle 1.5 kvadrat kablene er byttet ut, kan en også bytte 10A sikringen til 16A ( med jordfeilbryter )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA