Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor valgte du i3?

Startet av Jafo, onsdag 18. desember 2013, klokken 23:27

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Jafo på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:19
Det har i det siste vært mye snakk om elbilfordeler i media.
Hovedgrunnen er vel at endelig har det kommet elbiler som fungerer som hverdagsbil for hvermansen, Trilling, Leaf og kanskje særlig Tesla (sammen med en og annen "fabrikk-ombygd" fosil-bil).

Noen fordeler forsvinner nok før eller siden, men hvilke fordeler er kritisk for deg og ditt valg av fremkomstmiddel?
Her har du sannelig med denne avstemmingen lagt avgiftsøkningene rett i fanget på staten. Her stemmer jeg blankt. ØØH, du er ikke en utsendt innkrever fra Avgiftspartiet vel ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. januar 2014, klokken 16:47
Her har du sannelig med denne avstemmingen lagt avgiftsøkningene rett i fanget på staten. Her stemmer jeg blankt. ØØH, du er ikke en utsendt innkrever fra Avgiftspartiet vel ?

I skrivende stund har 36 av ~20.000 sagt at de vil fortsette å kjøpe elbil uansett. Og det er folk som allerede har elbil. Jeg tror nok at hvis du kjører en tilsvarende spørreundersøkelse blandt de som er statens målgruppe (altså de som ikke har elbil) så vil resultatet bli nokså annerledes. Og i den undersøkelsen ville det nok være på sin plass med et "Jeg vil ikke kjøpe elbil uansett" alternativ, som jeg tror kommer til å få ganske mange treff. Jeg er i alle fall ikke bekymret for at denne undersøkelsen skal gjøre at avgiftene kommer fortere på elbil enn de ville ha gjort uten. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vind

Jeg tror det er veldig viktig at vi elbilister har denne diskusjonen - og i den grad det er mulig - prøver å "lobbe" våre interesser mot myndighetene.

Vi er faktisk snart 50 000 "velgere".

Jeg er overbevist om at dagens regjering ikke vil kutte over hele linjen.  Avgiftsfritaket i Norge er kansje den viktigste grunnen til at elbilene tar av, og så kommer de andre fordelene etter dette.  Det er så fantastisk å kjøre en moderne elbil i forhold til de "fosile" alternativene, at så lenge prisene hodler seg konkuransedyktige så blir dette fortsatt populært.

- og til slutt ett lite tankekors - jeg tror vi elbilister selv velger litt om vi f.eks skal få lov å bruke kollektivfeltet videre.  Noen kjører som de har stjålet elbilen sin - uten å tenke på at alle bilistene i en kø faktisk har som sitt hovedmål å komme frem.  Smidighet og litt hensynsfullhet - spesielt til kollektivtrafikken, men også til de andre bilistene betyr mye for å redusere kravet om at elbiler skal ut av kollektivfeltet.  Kø simulering viser at man ved raske filbytter kommer noen sekunder raskere frem selv, men kan øke køen bak seg med flere minutter
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

cra

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 10:30
Jeg tror det er veldig viktig at vi elbilister har denne diskusjonen - og i den grad det er mulig - prøver å "lobbe" våre interesser mot myndighetene.

Vi er faktisk snart 50 000 "velgere".

Jeg er overbevist om at dagens regjering ikke vil kutte over hele linjen.  Avgiftsfritaket i Norge er kansje den viktigste grunnen til at elbilene tar av, og så kommer de andre fordelene etter dette.  Det er så fantastisk å kjøre en moderne elbil i forhold til de "fosile" alternativene, at så lenge prisene hodler seg konkuransedyktige så blir dette fortsatt populært.

Ja, jeg tror heller ikke at alt forsvinner over natta. Vi kommer antakelig til å se at noen fordeler forsvinner først, andre (f.eks. mva og årsavgifta) vil kanskje justeres gradvis. Men den viktigste fordelen kan de ikke ta fra oss så lett, nemlig det at det koster relativt lite å fylle tanken sammenlignet med fossilbiler. Joda, de gratis ladeplassene gan bli betalplasser, men for de som kan lade hjemme koster det ikke mer for strømmen enn det koster å holde varmekablene i gangen gående. Bensin og diesel tror jeg nok kommer til å øke mer i pris enn strømmen framover. (Sett bort fra de "naturlige" svingningene i strømpris da). Selv har jeg liten mulighet til å utnytte alle fordelene; det er få bomveier heromkring (stort sett bare ei bru som jeg strengt tatt ikke trenger å bruke, det er bare litt lenger å kjøre rundt), og jeg vet ikke om en eneste meter kollektivfelt i hele fylket (selv om det kanskje finnes?). Likevel har vi til nå forlengst spart inn hele den første elbilen vi kjøpte brukt (Think Classic), og er på god vei med inntjening av Leaf'en (selv om den vil ta lengre tid pga høyere pris).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA