Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ZAP / Lotus

Startet av Olsleaf, tirsdag 27. august 2013, klokken 18:46

« forrige - neste »

Olsleaf

Stemmer det at de har kuttet ut muligheten for å lade med 16a på ny IMiev? Det hadde vært et fint alternativ til hurtiglading. Litt raskere enn 10a
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Mr.Zero

Sitat fra: Terolsen på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:32
Stemmer det at de har kuttet ut muligheten for å lade med 16a på ny IMiev? Det hadde vært et fint alternativ til hurtiglading. Litt raskere enn 10a

I mitt hode så er det ladekabelen (kladden) som begrenser strømmengden. Disse får du i 8, 10 og 16A-utgaver. Så sies det vel også at bilen "svelger unna" drøye 13A når du lader med 16A-kladd.

Det som er sikkert er at det følger med 10A-kladd med alle nye trillinger - og noen "franske" får/fikk med 8A-kladd. 16A fulgte med Miev før, men det ble vel noen svidde kontakter grunnet denne langvarige belastningen. Om det er gjort endringer på selve bilen, vet jeg ikke noe om - men det er det du kanskje mener..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Olsleaf

Hvis det bare er kladden så er det vel ok å få tak i en m mulighet for 16a. Har en slik en til Thinken vår;

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

Synes også det høres rart ut om de har byttet ut selve laderen i bilen, den er vel akkurat den samme komponenten som tidligere skulle jeg tro? Allerede f.o.m. 2012-modellen fikk man bare 10A-kladd levert med bilen, og 16A-kladd m/schuko ble tatt ut av produksjon. Men bilen kan fortsatt lade med 3 kW forutsatt at man har riktig EVSE. Man har dermed mulighetene å 1) kjøpe brukt original 16A-kladd fra 2011-modellene, 2) skaffe original 16A-kladd med blå 3-pins CE-kontakt (fra Sverige) eller 3) skaffe fra tredjepartsleverandører som Charge-Amps eller elbilhjelpen.no.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

Det er samme ladern i bilen å det å lade med det på imieven er 0 problem med det hvar det at disse med Leaf kjøpte dem å dette ødelegger kontakter med.++ for iMiev trekker 13,3 mens laf trekker over 16 med 16 a kladd
Jeg har siden 2011 kjørt å ladet med 16 å det er helt bra. Men det er bra med en som man kan regulere for plutselig kommer du et sted der det kunn er 10 ampær å da er det fint å kunne sette den til under så strømmen ikke går

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. august 2013, klokken 13:49
Man har dermed mulighetene å 1) kjøpe brukt original 16A-kladd fra 2011-modellene, 2) skaffe original 16A-kladd med blå 3-pins CE-kontakt (fra Sverige) eller 3) skaffe fra tredjepartsleverandører som Charge-Amps eller elbilhjelpen.no.
En oppdatering her. Mitsubishi sier nå at garantien bortfaller om man ikke bruker den originale kladden:
http://www.dinside.no/926413/naa-blir-elbileierne-sinte

Peugeot og Citroën er ikke så strenge, bare skader som er forårsaket av uoriginal ladekabel vil føre til bortfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Når Mitsubishi får tenkt seg litt om, så vil dei nok komme på betre tankar. Tvilar og på at det blir loggført i bilen kva for kabel som er brukt - og det må vere bevist at kabel har skada bilen. Kablar av godkjent fabrikat skal ikkje forårsake slike feil.

Om Mitsubishi skal halde på dette, så må dei som omtalt forby Type 2 lading - og også hurtiglading, desse er ikkje levert av Mitsubishi ...og dermed uoriginal..  ;D

Saka vil vere relevant ved sjølvbygg av EVSE, der denne er kobla feil. I eit slikt tilfelle vil kjøper stå svakt. Dei som bygger slike veit (burde ha vist?) kva som skal bli gjort - så det blir neppe eit stort problem.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Slike kabler er i praksis kun et intelligent rele som tilfører bilens lader den strømmen som ligger på ladepunktet/stikkontakten.

Det er omtrent umulig å koble en slik kabel feil og forårsake skader på bilen. Eneste scenariet er om noen kobler 230V inn mot styresignalet til/fra bilen.

Om noen år vil vi kunne kjøpe slike kabler hos Biltema for 200-300 kr, og da blir det enda mer tvilsomt om bilforhandlerene nekter brukere garanti.

For mange er disse ladekablene mystiske og potensielt farlige, og det utnytter enkelte forhandlere for alt det er verd. De kunne nektet garanti om uorginale vindusviskere eller spylerveske er benyttet, men dette ville ikke publikum godtatt. Det bør vi heller ikke når det kommer til ladekabler, og dekk/felger etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann


Det er stor forskjell på 10/16A lading på trilling.  Selv om det visstnok bare gis 13A med 16A kladd, så er min praktiske erfaring at ved 10A lades 2 streker pr. time, ved 16/13A lades 3 streker pr time.

Det er akkurat så stor forskjell at når jeg har brukt bilen på jobben en dag og kona skal ut på kvelden må jeg bruke 16A kladden etter jobb for lading. Uten 16A kladden hadde ikke bilen fungert bra nok for oss.

Mvh Ole

tomrh

Bifalles. På vinteren er 10A nærmest ubrukelig bortsett fra lading over natta. Skal vi noe i byen så bruker vi gjerne 10-11 strek å kjøre en vei. Varer ærendet 2 timer, får vi 6 strek og vi rekker hjem. 10A ville vært ubrukelig . Målte en gang strømtrekkene fra vegg til 9,1A og 13,7A, som Olemann sier er det ganske merkbart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

For ordens skyld oppdaterer jeg denne tråden med siste nytt om uoriginale kabler: http://www.dinside.no/926545/presiserer-at-garantien-gjelder-likevel
Mitsubishi må bevise at en feil skyldes en uoriginal ladekabel før garanti bortfaller. Bravo! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nofuelno

Hva med å kjøpe den nye veggboksen fra Ensto som du kan montere selv hjemme ?
Den kan justeres til 14A ladefart hvis du har et 16A Schuco ladeuttak.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

master67

Denne så interessant ut. Hvor mye vil en sånn koste da tro? Er denne også sånn at en må ha en spesiell stikkontakt (green´up access) for å utnytte 14A lading? Sånn som en må med 8A/14A ladekabel som følger med trillingene?
Eller er det innstillinger som gjør at ladingen vil gå fortere med 16A kurs?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA