Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinterforvarming av batteri

Startet av Gusse, mandag 13. januar 2014, klokken 07:36

« forrige - neste »

Gusse

Prøvde for første gang å lade med skøtkabel i dag. Kabel er type Biltema 2,5mm. Koblet skøt i strømnettet, strekte ut kabel helt uten kveiler for å ungå varmgang. Koblet UMC til skøt, og la skøtepunkt under bilen, for å ungå direkte nedbør. UMC ble ligende litt kveilet nedom bilen pga at avstanden ble kort. UMC "kabel" ble liggende litt over den boksen som lyser grønn når UMC er tilkoblet strømnettet. Koblet så UMC til bilen, fikk blinkende grønne indikator som vanlig, og bilen responderte med at lading starter snart....men
resultatet ble: ingen opptelling i amper og lading i km/t. Dro så UMC ut slik at den ikke krysset boks eller sin egen kabel...resultat ble som håpet: 13A og 12km/t.
Er det sånn at UMC ikke tåler å ligge kryssende over seg selv, og/eller boks?

Gladtrd

Har selv fått denne tilstanden ved tilkobling av ladekabel, men har da bare koblet fra bilen og koblet til igjen så teller den opp til vanlig lading. Ladehastigheten avhenger jo på både strøm og spenning, med "lang" skjøteledning vil jo bli noe mer spenningsfall på kabelen enn om man parkerer "nærmere" sikringsskap/trafo.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Muffinman

Lading starter snart opplever jeg rett som det er med UMC rett i knallstive 230v. Er nok en del av problematikken som Tesla må løse. Opplever for øvrig ikke dette når jeg lader hjemme, men ved kontoret skjer det stadig. Der får jeg også rød lampe ved ladeport, rød på UMC og lav 12v eller bilen trenger service ved fullført lading.

mgarm

Jeg har opplevd dette også, men med blått adapter.
Koblet til bilen og den var grønn i noen sekunder og gikk over til blå tror jeg. Tok ut kontakt av bilen og så at UMC ikke lyste. Trakk ut UMC fra skjøteledning og satt alt sammen tilbake igjen. Ladet fint med 16A 234V i 8t.

Det samme skjedde på en offentlig ladestolpe hvor UMC selvfølgelig ikke passer. Hadde en Schuko til blå adapter med meg og måtte koble til 2 ganger før det fungerte.

For øvrig ser det ut til at ladeport knappen ikke fungerer når jeg bruker blått adapter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA