Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motoralternativer ved konvertering

Startet av Eirik Blodøks, mandag 31. oktober 2011, klokken 18:23

« forrige - neste »

Eirik Blodøks

Skulle montere et lite simpelt termometer fra Biltema, men har ikke nubbetjangs å dra kabelen fremover. Noen som har tips til dette?
Mitsubishi i-MiEV 2011, 0 km

Carl Anton Stenling

På Thinken valgte jeg trådløst termometer og stripset sensoren fast på innsiden av grillen for å unngå denne problemstillingen

For øvrig anbefales det ofte å dra sensorledningen langs wiren for åpning av motorpanseret, men jeg vet ikke hvorvidt dette fungerer for i-Miev.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ernie

På bilxtra har de en termometer med baklys. Den har jeg lyst på.

Dessverre er den ikke trådløs.

Takk for tips Carl Anton.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Ernie

Da er termometer montert. Jeg endt opp med å plassere den ovenfor rattet (nedenfor speedometer). Ikke akkurat proff, men greit nok.

Jeg kjøpte følgende:
http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bil-innvendig/klokker-og-termometer/inneute-termometer-mklokke/

Måtte bare betale kr. 99,- for den. Den har baklys som får strøm fra bilen. Baklys skrus av/på med tenningen!

Dessverre fant jeg ikke noen hull i torpedoveggen til sensorkabelen. Å følge kabel til panseråpning viste seg å være vanskelig. Jeg har trukket sensorkabel gjennom førerdøren  og under bilen. Er knapt synlig og ikke nødvendig med noen inngrep i bilen.

Trådløs termometer ble også vurdert, men de spiser batterier. Baklys og "isvarsel" er også kjekt å ha.

Jeg kan legge ut bilder av installasjonen om ønskelig.

Forøvrig var jeg overasket hvor lett det var å demontere bilen. Stereoanlegget kan fjernes på 5 sekunder! Jeg har gravert min med navn/tlf. nr. og bilnr.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Stjerneglis

Jeg vurderer også å montere et inne/utetermometer i Mjauen. Noen av dere som vet om et passende sted å føre sensorledningen gjennom torpedoveggen? Har kikket under dashbord og i motorrommet, men finner ingen gummiplugg f.eks.

Et sted må det jo være kabelgjennomføringer der framme? Jeg ser at Defa-kabelen kommer ut i kupeen bak senterkonsollen. Må kanskje demontere diverse plastdeksler for å komme til...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

hma

#5
Hei,

Se vedlagt bilde (sakset fra Eberspächer monteringdokumentasjon):
https://docs.google.com/file/d/10X3YJPaGzybNg28PBl2svWbb39O3K6dod2n3R93-_PiGT6sRLtBNGcQPPv3m/edit?hl=en_US
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

svingen

gammel trå det her,men var det noe som fikk det her til?
Har en peugot ION og etter litt leiting i garasjen (som ikke eller var spesiel varm) fant jeg ikke noen plass som det  var enkelt og gjøre det her.
så noe med ION som har gjort det her?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Stjerneglis

Jepp, det er lettest hvis du får bilen på bukk og jobbe underfra. Da kommer du lett til gummiproppen for ledningsgjennomføring. Hos meg er ledningen for sensoren for kort slik at verdiene blir for høye med ac eller varmeapparatet. Vurderer å skjøte på ledningen for å flytte sensoren til gunstigere sted...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

TB

Sitat fra: svingen på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:53
gammel trå det her,men var det noe som fikk det her til?
Har en peugot ION og etter litt leiting i garasjen (som ikke eller var spesiel varm) fant jeg ikke noen plass som det  var enkelt og gjøre det her.
så noe med ION som har gjort det her?

Eg har omtalt dette i ein annan tråd for 1 år sidan. Montert måler på sugekopp feste (for garmin GPS) i det vetle glaset på passasjer sida. så trekte eg kabel ned og ut passasjerdøra. Festa måler på den svarte plastlista på utsida.

Har fungert heilt flott - fin fartsvind gjer at den viser rimeleg rett - og eg slapp og leite etter gjennomføring. Passasjerdør blir ikkje så ofte opna, så kabel overlever nok ei stund. Liten risiko for lekkasje då pakning er loddrett der kabel går ut.

Tips er og bruke måler med baklys kobla til 12V -

her fant eg tråden, med bilder.. : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7006.msg82791.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

takk får tips og svar :)
jeg prøvde og komme meg under bilen og se,men det var lettere sakt enn gjort og jeg er ikke spesiel stor,men kom ikke under,tenkte får meg selv att jeg bør nok og være litt mere forsikt med tanke på fortauskanter,var ikke mange cm klaring på den bilen her.

da var det bestilt samme som du har TB fra gode DX :)
siden alle dørene blir brukt hver dag får jeg prøve og få bilen litt opp og få lagt kabelen på en smart plass.
(kjører bilen med 2 unger 1 framme og 1 bak og så blir som regel sekke slengt inn på andre passasjer siden bak siden jeg har fast lade kabel i garasjen trenger jeg ikke inn i bagasjerommet)
mulig jeg får de verksted folka som skal montere defa til og orde det her og,siden dem har bukk osv,jeg har jo 2 jekker osv så får se hvordan det blir :)

savner veldig ofte tempratur og klokke så blir fint det her :)

Takker får tips :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:24
mulig jeg får de verksted folka som skal montere defa til og orde det her og,siden dem har bukk osv,jeg har jo 2 jekker osv så får se hvordan det blir :)

Aldri kryp under ein bil som står på jekk. Lang mindre to! Er testa før, med fatalt resultat.

Eg har ein slik som eg brukte når eg monterte defa vifta:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Stottebukk-15-tonn-151098/

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Takk får  tips igjen, ville nok lagt sommer dekka til passaten under og som backup,men som du sier man skal være forsiktig

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA