Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bmw i3

Startet av fws, onsdag 29. januar 2014, klokken 20:51

« forrige - neste »

fws

Dette har sikker vært diskutert før, men fant det ikke noe sted. For de som har 2013 euro-leaf, så har sikkert flere oppdaget at kontakten som settes i veggkontakten en 90 graders knekk. Dette ble gjort for å hindre brudd i kabelen (følge BNH). Men problemet er da på alle offentlige ladestasjoner. Da må man sette inn kontakten "oppned". Noe som gjør at det ikke er mulig å låse lokket på ladestasjonen. Dette lar seg gjennomføre hvis du har ladestolpen alene, men hvis du lader sammen med en f. eks. eldre Leaf som ikke kan låse kabelen til bilen så blir den brått ulåst. Dette er ikke en heldig situasjon. Det er også uheldig at min ladekabel blir stående i en bue, og får knekk på seg.

Tenkte kanskje å lage en liten skjøtekabel på f. eks. 40cm. Det ville løst problemet, men BNH har sagt at det er "fy fy" å gjøre noe sånt.

Er det noen som har erfaringer/løsninger på dette problemet?
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

En skjøtekabel med ordentlige kontakter og 2.5mm2 kabler vil det ikke være noe problem å bruke. "Problemet" med skjøtekabel er at de fleste som selges rundtomkring i 10-25M lengder kun er 1.5mm2 og det kan bli litt knapt når man må lade med høy effekt over lengre tid, i tillegg passer kanskje ikke folk på å rulle ut hele kabelen. Derfor er det mye enklere å si "fy-fy" til alle former for skjøtekabler.

Uansett må man jo kunne bruke en kabel med overgang mellom CEE og Shucko ved behov, og da er det ikke noe værre med Shucko-Shucko

For min egen del skulle jeg gjerne hatt en vinklet Shucko på min ChargeAmps kabel da ledning kommer i klem på de stolpene jeg bruker mest og så heller ha en rett utgave på en liten skjøtekabel der et måtte være behov for sånt. Har derimot ikke klart å finne noen kraftige vinklede IP44 kontakter som kan brukes, og lokal elektrikker kunne heller ikke hjelpe.

svingen

må si jeg blir rimlig iritert/oppgitt over de ladekabelen her lader en del ganger på offtetlig ladestasjoner og står det en leaf der er det 90% sansynlighet får att det blir vansklig og få igjen etter jeg har sat i kabelen min (min er korrekt vet da elbilhjelpen.no sente med korrekt ut fra mitt behov om og lade på offetlig ladepunkter)

har vurdert og skrive en lapp og legge på ruta til leaf eiern og be han fikse det her,da som du sier bare er spørsmål om tid før kontakten hans blir ødlagt og....og gjør det veldig vansklig får andre og låse....kommer det 2 leafer går jo ikke det og låse luka.

Når det gjelder skjøyteledning er det 0 stress så lenge det er 2.5mm så kjør på :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pottle

#3
Slik jeg forstår det er det iallefall fire krav til en ladekabel for elbil fastsatt i IEC-standardene.

  • Kontrollboksen skal være akkurat 30 cm fra vegg-støpsel eller inni bil-støpsel
  • Kontrollboksen skal veie maksimum 5 newtonmeter (0,5 kg)
  • Vegg-støpsel skal være rett (ingen vinkler)
  • Kabel skal tåle å bli overkjørt
Det som er interessant å se er at ingen billeverandører følger standarden til punkt og prikke på sine originale ladere.

Mangler det noen krav som jeg ikke har fått med meg, eller kan du bestride noe, så kan jeg forandre informasjonen.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

ElTinto

Malmbergs har en vinklet 16A Schuco plugg.... kosteri underkant av 30 kr.....  ;D
Autotinto, Rød Leaf "gamle" typen med "alt" Ny fra BNH, Ski. Påsken 2013, kjørt 14500km uten større problemer

Snøkvit

Har opplevd det sama på offentlege ladeplassar. Har spurt BNH om det. Dei har fått inn fleire kommentarer/klager på dette. BNH sa at dei har gitt problemet vidare til Nissan Nordic som skal jobba med ei løysing...  Intill vidare kunne eg bruka skjøyteledning (kort eller lang), så lenge den var av stor nok dimension (2,5 mm2).

Kvar kjem dei IEC-krav frå og er dei lovfesta i Noreg? I så fall har me jo klagerett overfor Nissan/forhandlaren.
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

pottle

#6
Slik har standarden og tilsyn med elektrisk utstyr blitt lovfestet og gjort til felles norm og regelsett (sett fra et legmann-synspunkt og veldig forenklet...)

Justis- og beredskapsdepartementet med statsråd har av storting osv blitt gitt hovedansvaret.

Under dette departamentet ligger Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap - DSB

DSB henviser ofte til normer og standarder vedtatt og utgitt av Norsk Elektroteknisk Komite, NEK.

NEK er en privat medlemsorganisasjon med et ikkeøkonomisk formål:
Norsk Elektroteknisk Komite, NEK, er en nøytral og selvstendig organisasjon. Den er fagorganet for
elektroteknisk standardiseringsvirksomhet i Norge og utgjør Den norske nasjonalkomite for
International Electrotechnical Commission, IEC, samt for Comité Européen de Normalisation
Electrotechnique, CENELEC. NEK ivaretar også samarbeidet med de nordiske elektrotekniske komiteer,
NOREK.

Når det gjelder elbil og lading så kan du sjekke ut hovedpunktene i standarden på http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Mr.Zero

Sitat fra: fws på onsdag 22. januar 2014, klokken 08:56
Dette har sikker vært diskutert før, men fant det ikke noe sted. For de som har 2013 euro-leaf, så har sikkert flere oppdaget at kontakten som settes i veggkontakten en 90 graders knekk. Dette ble gjort for å hindre brudd i kabelen (følge BNH). Men problemet er da på alle offentlige ladestasjoner. Da må man sette inn kontakten "oppned". Noe som gjør at det ikke er mulig å låse lokket på ladestasjonen. Dette lar seg gjennomføre hvis du har ladestolpen alene, men hvis du lader sammen med en f. eks. eldre Leaf som ikke kan låse kabelen til bilen så blir den brått ulåst. Dette er ikke en heldig situasjon. Det er også uheldig at min ladekabel blir stående i en bue, og får knekk på seg.

Tenkte kanskje å lage en liten skjøtekabel på f. eks. 40cm. Det ville løst problemet, men BNH har sagt at det er "fy fy" å gjøre noe sånt.

Er det noen som har erfaringer/løsninger på dette problemet?

Clas Ohlson har en fin ca 40cm ledning med forgreningskontakt i enden. Jeg bruker den da jeg både lader (med 10A) og kjører defavifte samtidig. Godkjent for 16A og utendørsbruk. IP44.
 
http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/36-5493
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

fws

Har nå kjøpt Clas Ohlson sin 40 cm skjøtekabel (som linken over viser). Satser på at den gjør susen=)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA