Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software

Startet av pnq, søndag 19. januar 2014, klokken 13:58

« forrige - neste »

pnq

Mener å ha lest at man kan kjøre bilen til null range og at bilen allikevel vil rulle ytterligere ca 50 km. Noen med erfaring på dette?

P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

jkirkebo

Sitat fra: pnq på søndag 12. januar 2014, klokken 16:17
Mener å ha lest at man kan kjøre bilen til null range og at bilen allikevel vil rulle ytterligere ca 50 km. Noen med erfaring på dette?

50km er nok litt å ta i. Halvparten skal visstnok gå greit ved pen kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pnq

Så det er en reservetank som virker etter at bilen går til null? Tusen takk for svar :-)
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

jkirkebo

Sitat fra: pnq på søndag 12. januar 2014, klokken 16:25
Så det er en reservetank som virker etter at bilen går til null? Tusen takk for svar :-)

Rundt regnet skal det være igjen ca. 5kW når måleren viser null. Men måling av batterikapasitet er ingen eksakt vitenskap akkurat, så det vil nok variere noe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kilroy

Jeg testet reserven igår på vei hjem til Trondheim! Det var -16 når telleren havnet på null, da er indikatoren fortsatt gul, kjørte den ut gul og over på rødt, etter null får man under 20 kw å rutte med, så jeg hadde problemer med å komme opp bakker. Hadde slått av AC, kjørte kun med litt setevarme. Det var en liten stripe rødt når jeg fant en ladestasjon på Melhus, hadde da kjørt 1,5 mil siden null og under 65 km/t i fart. Tror ikke det var mange meterene igjen da. Batteriet meldte stadig om at det varmet seg også, så mye strøm gikk vel dit også. Ladestasjonen var dårlig, meldte om bad Cable osv, så fikk bare 10 a. Stod der fra 1900 til 2230 og da hadde den kommet opp på 3 km  :) ;) lading tar tid når man har brukt opp alt!
Lesson learnt, skal aldri komme opp i den situasjonen igjen!
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Bjørn

Sitat fra: Kilroy på mandag 13. januar 2014, klokken 10:27
Jeg testet reserven igår på vei hjem til Trondheim! Det var -16 når telleren havnet på null, da er indikatoren fortsatt gul, kjørte den ut gul og over på rødt, etter null får man under 20 kw å rutte med, så jeg hadde problemer med å komme opp bakker. Hadde slått av AC, kjørte kun med litt setevarme. Det var en liten stripe rødt når jeg fant en ladestasjon på Melhus, hadde da kjørt 1,5 mil siden null og under 65 km/t i fart. Tror ikke det var mange meterene igjen da. Batteriet meldte stadig om at det varmet seg også, så mye strøm gikk vel dit også. Ladestasjonen var dårlig, meldte om bad Cable osv, så fikk bare 10 a. Stod der fra 1900 til 2230 og da hadde den kommet opp på 3 km  :) ;) lading tar tid når man har brukt opp alt!
Lesson learnt, skal aldri komme opp i den situasjonen igjen!

Interessant..! :)
Siden du sier batterivarmeren slo inn.. hadde du den ikke i range mode..?!

scoot

Jeg har for meg i mine spekulasjoner at denne "reservetanken", altså etter 0km vises i displayet er en naturlig reserve for å unngå at batteriene kjøres "for tomme". Å kjøre batteriene helt i grøten kan vel over tid være noe ødeleggende, eller?
2009 Revai

Øyvind.h

#7
Sitat fra: scoot på mandag 13. januar 2014, klokken 17:32
Jeg har for meg i mine spekulasjoner at denne "reservetanken", altså etter 0km vises i displayet er en naturlig reserve for å unngå at batteriene kjøres "for tomme". Å kjøre batteriene helt i grøten kan vel over tid være noe ødeleggende, eller?
Å kjøre batteriene i bunn sliter vesentlig mer enn å holde dem mellom 25-75% SOC, men når bilen stopper er batteriet fortsatt ikke helt tomt. Det spares en buffer både på topp og bunn som man aldri får tilgang til.

Det verste man kan gjøre er tung belastning ved svært lav SOC (ikke mulig pga sw-begrensning), og å tømme batteriet helt og deretter la bilen stå frakoblet strøm i flere måneder. Da kan du potensielt ødelegge batteriet.

Men jeg synes ikke man skal være bekymret over å være nede på lav SOC på langtur, for lav SOC inntreffer jo svært sjeldent. På lik linje med at 100% lading svært sjeldent er nødvendig. Tenk hvor ofte telefoner, pc``er etc lades helt til 100% og helt til 0%. Gjerne daglig :) Da kan man ikke få nervøst sammenbrudd over å gjøre det samme med bilen noen få ganger årlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Når man evt setter fra seg bilen helt tom og lar den stå i noen dager i den kulden som er nå kan man regne med at batteriet er konkurs. De reservene som er igjen etter at bilen har stoppet brukes opp av bilen ila relativt kort tid. Tom batteri og kulde=katastrofe=360 kKr for nytt batteri :o

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på mandag 13. januar 2014, klokken 19:12
Når man evt setter fra seg bilen helt tom og lar den stå i noen dager i den kulden som er nå kan man regne med at batteriet er konkurs. De reservene som er igjen etter at bilen har stoppet brukes opp av bilen ila relativt kort tid. Tom batteri og kulde=katastrofe=360 kKr for nytt batteri :o
Mener jeg har lest at når bilen dør (dvs. ikke mer kapasitet som brukeren kan benytte), så kobler batteriet helt ifra og bilen får ikke lenger mulighet til å tappe mer fra det. Bilen må da inn til Tesla for å vekkes.

Å la brukeren tappe batteriet helt ned til noen få % SOC, og deretter la bilen fortsette å tappe batteriet, høres ut som en katastrofal løsning. Jeg tviler sterkt på at Tesla ikke har tenkt på dette med Model S.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

scoot

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 17:36
Sitat fra: scoot på mandag 13. januar 2014, klokken 17:32
Jeg har for meg i mine spekulasjoner at denne "reservetanken", altså etter 0km vises i displayet er en naturlig reserve for å unngå at batteriene kjøres "for tomme". Å kjøre batteriene helt i grøten kan vel over tid være noe ødeleggende, eller?
Å kjøre batteriene i bunn sliter vesentlig mer enn å holde dem mellom 25-75% SOC, men når bilen stopper er batteriet fortsatt ikke helt tomt. Det spares en buffer både på topp og bunn som man aldri får tilgang til.

Det verste man kan gjøre er tung belastning ved svært lav SOC (ikke mulig pga sw-begrensning), og å tømme batteriet helt og deretter la bilen stå frakoblet strøm i flere måneder. Da kan du potensielt ødelegge batteriet.

Men jeg synes ikke man skal være bekymret over å være nede på lav SOC på langtur, for lav SOC inntreffer jo svært sjeldent. På lik linje med at 100% lading svært sjeldent er nødvendig. Tenk hvor ofte telefoner, pc``er etc lades helt til 100% og helt til 0%. Gjerne daglig :) Da kan man ikke få nervøst sammenbrudd over å gjøre det samme med bilen noen få ganger årlig.

Jeg regnet med at det er en buffer i bunn som SW sørger for at du ikke får lov til å ta av. Men, kjøring på rød SC bør vel unngåes uansett antar jeg.
2009 Revai

eledille

Sitat fra: Havebigfun på mandag 13. januar 2014, klokken 19:12
Når man evt setter fra seg bilen helt tom og lar den stå i noen dager i den kulden som er nå kan man regne med at batteriet er konkurs. De reservene som er igjen etter at bilen har stoppet brukes opp av bilen ila relativt kort tid. Tom batteri og kulde=katastrofe=360 kKr for nytt batteri :o

Tesla har lært av den Roadster-"bricking"-episoden. MS tapper aldri batteriet helt tomt, og den kobler batteriet helt ut med en liten reserve igjen. Selvutlading vil knekke batteriet etter hvert, men det tar måneder.

Hva som skjer hvis det skulle bli under -30 vet jeg ikke.

Ellers så har jeg sett flere tester som viser at li-ionbatterier ikke plages av å tappes langt ned. Det er en brå overgang ved en bestemt spenning hvor metallet i den ene elektroden korroderer og forurenser resten av batteriet. Da er batteriet ødelagt i løpet av et øyeblikk. Men så lenge spenningen er over dette nivået går det fint. Jeg tror at dette med at dype utladinger er skadelig er en myte.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Havebigfun

Sitat fra: eledille på mandag 13. januar 2014, klokken 21:26
Sitat fra: Havebigfun på mandag 13. januar 2014, klokken 19:12
Når man evt setter fra seg bilen helt tom og lar den stå i noen dager i den kulden som er nå kan man regne med at batteriet er konkurs. De reservene som er igjen etter at bilen har stoppet brukes opp av bilen ila relativt kort tid. Tom batteri og kulde=katastrofe=360 kKr for nytt batteri :o

Tesla har lært av den Roadster-"bricking"-episoden. MS tapper aldri batteriet helt tomt, og den kobler batteriet helt ut med en liten reserve igjen. Selvutlading vil knekke batteriet etter hvert, men det tar måneder.

Hva som skjer hvis det skulle bli under -30 vet jeg ikke.

Ellers så har jeg sett flere tester som viser at li-ionbatterier ikke plages av å tappes langt ned. Det er en brå overgang ved en bestemt spenning hvor metallet i den ene elektroden korroderer og forurenser resten av batteriet. Da er batteriet ødelagt i løpet av et øyeblikk. Men så lenge spenningen er over dette nivået går det fint. Jeg tror at dette med at dype utladinger er skadelig er en myte.
Det er godt mulig at du og Øystein har rett! Min teslakontakt kunne hverken bekrefte eller avkrefte utkoblingsteorien. Etter det jeg forsto var det strøm til ca en uke igjen når batteriet var helt tomt. Mulig batteriet kobles ut etter det. Uanstett ikke en situasjon man bør oppsøke 8) Her er det mange nye brukere av elbiler som har glede av opplysninger om situasjoner man bør unngå :)

eledille

Sitat fra: Havebigfun på mandag 13. januar 2014, klokken 22:34
Det er godt mulig at du og Øystein har rett! Min teslakontakt kunne hverken bekrefte eller avkrefte utkoblingsteorien. Etter det jeg forsto var det strøm til ca en uke igjen når batteriet var helt tomt. Mulig batteriet kobles ut etter det. Uanstett ikke en situasjon man bør oppsøke 8) Her er det mange nye brukere av elbiler som har glede av opplysninger om situasjoner man bør unngå :)

Det var en blogg-post fra Tesla om det, mener jeg. Det var jo et voldsomt rabalder om "bricking" en stund.

Men man har jo ikke lyst til å komme tilbake til en totalt livløs bil som må taues inn til hjertestarting hos Tesla heller da, så det kan nok være greit å ikke gå fra den med tomt batteri uansett :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Kilroy

Hadde den i rangemode ja, men meldingen om batteri heating kom jevnlig.

Er forøvrig ikke bekymret for batteriet, det er nok, som flere her har påpekt, beskyttet fra at vi kan ødelegge det. Så det tar sikkert komplett shutdown før det skjer.

Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 14:30
Sitat fra: Kilroy på mandag 13. januar 2014, klokken 10:27
Jeg testet reserven igår på vei hjem til Trondheim! Det var -16 når telleren havnet på null, da er indikatoren fortsatt gul, kjørte den ut gul og over på rødt, etter null får man under 20 kw å rutte med, så jeg hadde problemer med å komme opp bakker. Hadde slått av AC, kjørte kun med litt setevarme. Det var en liten stripe rødt når jeg fant en ladestasjon på Melhus, hadde da kjørt 1,5 mil siden null og under 65 km/t i fart. Tror ikke det var mange meterene igjen da. Batteriet meldte stadig om at det varmet seg også, så mye strøm gikk vel dit også. Ladestasjonen var dårlig, meldte om bad Cable osv, så fikk bare 10 a. Stod der fra 1900 til 2230 og da hadde den kommet opp på 3 km  :) ;) lading tar tid når man har brukt opp alt!
Lesson learnt, skal aldri komme opp i den situasjonen igjen!

Interessant..! :)
Siden du sier batterivarmeren slo inn.. hadde du den ikke i range mode..?!
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA