Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla S verdifall , media spår 50% på 3 år. Hva er realistisk ?

Startet av -eivindOttar, tirsdag 31. desember 2013, klokken 16:20

« forrige - neste »

-eivindOttar

Hei der. Jeg har lyst å anskaffe meg min første elbil. Hva vil dere anbefale som en som holder ca. 10 mil før den trenger lading?
HARSTAD. Ja, æ e nu en ækte Kilbotning, dvs en som e oppvoksn i Kilbotn, ei mil sør førr Harstad.

jkirkebo

Sitat fra: -eivindOttar på lørdag 21. desember 2013, klokken 12:46
Hei der. Jeg har lyst å anskaffe meg min første elbil. Hva vil dere anbefale som en som holder ca. 10 mil før den trenger lading?

En pent brukt Leaf til 160-170k. Med 60k i egenandel betyr det 2000,- i lånekostnader over de neste 5 årene.

En elbil til 60k vil fort koste mer enn det i måneden om man er uheldig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Nå er det lett å glemme ganske så heftige serviceutgifter på Leaf.

En brukt trilling får du for 130 000 kr, og den har vist seg meget driftsikker. Hopper du over service og kasko på denne kan det bli et rimeligere alternativ som likevel dekker dine behov.

Ellers er det nå prisras på Think City. Ned mot 70000 kr.  Dette er biler med komfortabel 100+ km rekkevidde, og kjøreegenskaper i toppklasse. Se etter 2010 model med litium batteri for rimeligere reparasjoner.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. desember 2013, klokken 17:56
Nå er det lett å glemme ganske så heftige serviceutgifter på Leaf.

Det hopper jeg greit over. Betaler heller ekstra for å fikse bremsene selv om det skulle bli noe problem. Tar service annethvert år heretter, det får holde med de prisene.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. desember 2013, klokken 17:56
Ellers er det nå prisras på Think City. Ned mot 70000 kr.  Dette er biler med komfortabel 100+ km rekkevidde, og kjøreegenskaper i toppklasse. Se etter 2010 model med litium batteri for rimeligere reparasjoner.

Ulempen er vel at selv lithium-batteriene har det vært en god del trøbbel med, for ikke å snakke om varme og annen elektronikk? Med begrenset budsjett tror jeg nok jeg alikevel hadde satset på en bil med minst 3 års gjenstående garanti...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

#5
Jeg vil anbefale deg å spytte i litt ekstra og kjøpe en Think City (2008-2011) . Du kan få en super bil fra 85'000 og opp til 100'000.
Bilen finnes med to typer batteri (Zebra fra Fz FIAMM/MesDea og litium fra EnerDel). Jeg syns Zebra-batteriet er perfekt til norske forhold, da det yter like godt uavhengig av utetemperatur. Jeg har hatt to slike (har fortsatt én) og er meget godt fornøyd. Har aldri hatt driftsstans eller noen problemer.
Kjente feil er først og fremst problemer med den elektriske varmekolben og en sikring som kan ryke inne i motorstyringsboksen (PCU), men alt dette lar seg reparere.
Noen få har opplevd havari på framdriftsbatteriet, men de aller fleste fungerer fint uten problemer.

Kjøper du en norskprodusert Think (2008-2009 modell) kan Trøndelag Elbilforening bistå med utleie-PCU dersom uhellet er ute. Disse årsmodellene går også lengre enn 2010-2011 modellene, som har noe avkortet rekkevidde (i SW).
Entusiaster (BauDemo) har også utviklet en opensource kjøremonitor som gjør at man kan lese og presentere data fra bilen til skjerm i sanntid. F.eks strøm, spenning, temperaturer og feilmeldinger, slik at man ikke nødvendigvis er avhengig av diagnoseutstyr.
Du kan også sette inn OVMS-telemetriløsning ($99) for å monitorere bilen eller fjernstyre varmen via Open Vehicle app (Android + iPhone).

Bilen er også svært lett å vedlikeholde og har, med unntak av Tesla, markedets beste rekkevidde.
Min Think har både elektrisk varmer og Webasto-varmer og kjører minimum 145km på en lading under krevende forhold om vinteren. Om sommeren kan man fint greie 180km om man er lett på høyrefoten :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA