Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zap Power - knøttliten 11kW 400V trafo

Startet av agpett, lørdag 11. januar 2014, klokken 15:53

« forrige - neste »

agpett

Jeg har prøvd å lade på Inspiria i Sarpsborg, og fikk bare 6kW og 230 volt. Jeg lader med Type 2 kabel og har dobbeltlader. Jeg hadde forventet 18 kW og 400 volt. Noen som vet hva jeg gjør galt?

valvolainen

Prøvde du flere stolper?
Fungerte fint for meg på stolpe 1 for to uker siden.
Det er bilen og stolpen som blir enige om farten, du får ikek gjort stort med det.
Prøv dog å slå over til km/h på display/units. Den viser kanskje 6kw men med et tretall med ring som indikerer trefas. Sjekket du km/h? Skal vel lande på rundt 90-100 hvis jeg ikke husker feil.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Tuxedo

Sitat fra: agpett på fredag 03. januar 2014, klokken 22:33
Jeg har prøvd å lade på Inspiria i Sarpsborg, og fikk bare 6kW og 230 volt. Jeg lader med Type 2 kabel og har dobbeltlader. Jeg hadde forventet 18 kW og 400 volt. Noen som vet hva jeg gjør galt?

Den viser spenning mellom fase og N, som er 230V selv på 400 V krets (men det står et 3-tall bak spenningen når den har 3-fase), så det er som det skal være.  Men 6kW var alt for lavt med dobbeltlader.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Kallisman

Med forbehold om at jeg husker feil, viser Model S spenningen mellom fase (230V) og nøytral (0V) selv om du lader på 400V. 400V er spenningen mellom fasene. Den viser også effekten pr. fase, mener jeg. Når du lader på 3-fas skal den også vise et lite 3-tall ved strøm/spenning. 3x6kW=18kW.
Ber du bilen vise ladehastigheten i km/t i stedet vil den vise total effekt av alle fasene, men da omregnet til km/t. Hvilket tall du da får kommer igjen an på om bilen er stilt inn til å vise typical eller rated range.
For å bli kjent med bilen kan det være lurt å prøve litt forskjellige innstillinger mens den lader, og se hvordan informasjonen du får forandrer seg.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

Tuxedo

#4
Sitat fra: Kallisman på fredag 03. januar 2014, klokken 22:56
Med forbehold om at jeg husker feil, viser Model S spenningen mellom fase (230V) og nøytral (0V) selv om du lader på 400V. 400V er spenningen mellom fasene. Den viser også effekten pr. fase, mener jeg. Når du lader på 3-fas skal den også vise et lite 3-tall ved strøm/spenning. 3x6kW=18kW.
Ber du bilen vise ladehastigheten i km/t i stedet vil den vise total effekt av alle fasene, men da omregnet til km/t. Hvilket tall du da får kommer igjen an på om bilen er stilt inn til å vise typical eller rated range.
For å bli kjent med bilen kan det være lurt å prøve litt forskjellige innstillinger mens den lader, og se hvordan informasjonen du får forandrer seg.

Bilen rapporter faktisk ikke ladeeffekt i det hele tatt, så jeg antar at agpett regnet seg frem til 6kW basert på de andre opplysningene bilen angir.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

laumb

Du kan velge å vise i kW i settings-menyen. ;)

Tuxedo

#6
Sitat fra: laumb på fredag 03. januar 2014, klokken 23:26
Du kan velge å vise i kW i settings-menyen. ;)

Måtte ut i bilen og sjekke, og det stemmer at km/t switcher til kW.  Dette er dog ikke nevnt i brukermanualen (engelsk s. 89, den sier bare at total energi og energi ladet så langt kan endres fra km til kWh, så her er det rom for forbedringer)  :)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Gressvikingen

#7
Ved trefas lading (kun 400V) aktiveres tre ladepartisjoner fordelt på hver av fasene samt N. Det som vises på skjermen - spenningen (V), strømstyrken (A) og effekten (kW) er pr. lader. Spenningen er fasespenningen(fase til N (L1-N)) og ikke linjespenningen (fase til fase (L1-L2 etc)).

Tre ladepartisjoner blir også aktivert ved enfas lading men da ved å koble dem i paralell på samme fase.
P85D"+"

agpett

Takk for svar. Da antar jeg at det meste var i orden. Ladingen tilsvarte ca. 70 km/hr (typical).


Tuxedo

Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 04. januar 2014, klokken 01:35
Ved trefas lading (kun 400V) aktiveres tre ladepartisjoner fordelt på hver av fasene samt N. Det som vises på skjermen - spenningen (V), strømstyrken (A) og effekten (kW) er pr. lader. Spenningen er linjespenningen (fase til N (L1-N)) og ikke fasespenning (fase til fase (L1-L2 etc)).

Tre ladepartisjoner blir også aktivert ved enfas lading men da ved å koble dem i paralell på samme fase.

Det betyr at hvis man skifter effektenhet for visning fra km/t til kW, så skifter den samtidig fra total effekt til effekt pr ladepartisjon.   Det var jo en veldig intuitiv "feature"  ;D  Ikke rart OP trodde noe var galt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Gressvikingen

Jeg skjønte i utgangspunktet ingen ting. 3 kW og lunken kabel som burde tåle 11kW? Målte strøm og spenning pr. fase og og kom fram til at å multiplisere med 3 (angitt på den andre siden av skjermen i en grå sirkel) ga korrekt totaleffekt.
Det må vel alle skjønne! ::)
P85D"+"

asa

Testet denne ladestolpen selv i dag og fikk akkurat samme overraskelse. Viste bare 6kw lading, men dette må som kallisman skrev ganges med 3. 18 kw henger sammen med 66 kmt (typical) som jeg fikk ladet (82,5 rated).

At det ble 18kw og ikke 22 er nok fordi den av en eller annen grunn trakk 26a i stedet for 32a.



Sent from my iPhone using Tapatalk

eledille

Måten Tesla rapporterer spenning og effekt fra trefase er svært forvirrende. Det som i Europa angis som "400 V" angis i USA som 230 V Y/ 400 V Δ. Siden laderne er stjernekoblet og Teslas ingeniører er amerikanske, så viser de dermed fasespenningen. Men i Europa angis alltid "linjespenning" i stedet, dvs den høyeste spenningen mellom to ledere, og så vet alle de som trenger å vite det at spenningen mellom fase og N da er linjespenning delt på roten av tre.

Når alt av kabler, ladestasjoner, stikk og forsyninger er merket med linjespenning blir det forvirrende at bilen rapporterer fasespenning i stedet. Ekstra forvirrende og helt udiskutabelt feil er det jo å angi ladeeffekten fra bare én lader, når tre ladere er i sving.

Send en mail til Tesla og meld fra at de angir spenning og effekt feil ved trefaselading :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA