Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen her som skal treffe Elon førskommende lørdag?

Startet av Trond Arve, torsdag 30. januar 2014, klokken 01:06

« forrige - neste »

Trond Arve

Hvis du må velge én måte å betale for hurtiglading; hva foretrekker du? Relevant med tanke på Spørsmål og svar om hurtiglading og betaling.

Har ikke tatt med Teslas variant med forhåndsbetalt hurtiglading, dette er vanskelig å videreføre til et marked med uavhengige leverandører.

Har heller ikke tatt stilling til betaling per kWh, minutt eller lading; det får være en annen diskusjon.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

bruisepristine

SMS definitivt, har nok kort å holde styr på fra før av.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Trond Arve

Sitat fra: bruisepristine på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:53
SMS definitivt, har nok kort å holde styr på fra før av.
Du holder kanskje styr på vanlig minibank/kredittkort uansett?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Samme kortet som jeg bruker til alt annet jeg kjøper; kan ikke se noen enklere løsning enn det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Vanlig kort foretrekkes, spesielt da det gjør det enklere for utenlandske som besøker Norge. Men for egen del kunne også RFID fungere dersom dette kortet kunne brukes på alle stasjoner. Det beste vil dog være NFC på telefonen når dette kommer ordentlig igang.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

JBS

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:36

Har heller ikke tatt stilling til betaling per kWh, minutt eller lading; det får være en annen diskusjon.

Hej Trond

Jeg synes du netop skulle medtage dette, da dette her der er den største forskel.!!

Mvh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Gliderman

Uten tvil er ordinære betalingskort løsningen. Bruk av hurtiglader bør være akkurat like opplagt og enkelt som å fylle bensin. Etterhvert kommer det nok også fordelsprogrammer etter samme lest som for fossilt drivstoff.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Kim Amlien

Bruker kun hurtiglading på langtur, så hvis ikke de får til kortløsning så kan jeg godt ha ett kort liggende klar til bruk som kan brukes på alle hurtigladere i landet uavhengig av operatør.
Stord
Svart Nissan Leaf 2012

Trond Arve

Jeg er veldig overrasket over at det foreløpig er like mange som foretrekker RFID/ladekort som betalingskort. Kan noen av dere forklare hvorfor?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: JBS på onsdag 22. januar 2014, klokken 19:02
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:36
Har heller ikke tatt stilling til betaling per kWh, minutt eller lading; det får være en annen diskusjon.
Jeg synes du netop skulle medtage dette, da dette her der er den største forskel.!!
Vi kan legge opp en egen avstemming, greit å skille mellom betalingsmetode og hva man betaler for.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

emil

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:19
Jeg er veldig overrasket over at det foreløpig er like mange som foretrekker RFID/ladekort som betalingskort. Kan noen av dere forklare hvorfor?

Sånn situasjonen er i dag med fastpris pr lading og det ikke er praktisk mulig å kjøre lange turer uten at rekkeviddeangsten virkelig slår inn er Leafen kun for turer i en radius av 7-8 mil fra hjemme. Da har jeg tilgang på 2-3 GrønnKontakt ladere med kjapp oppstart via RFID.

Når man får på plass betaling for kWh+tid brukt, og det blir nok hurtigladere til at man kan ta turer utenfor lokalområdet, da vil et vanlig betalingskort som på bensinpumpene være beste løsning

jkirkebo

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:19
Jeg er veldig overrasket over at det foreløpig er like mange som foretrekker RFID/ladekort som betalingskort. Kan noen av dere forklare hvorfor?

Kjappere i bruk (teoretisk ihvertfall, bankkortautomatene bruker ofte en del sekunder og vil etterhvert kreve PIN-kode) samt at det gir flere muligheter som månedsabonnement, klippekort og lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bruisepristine

#12
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 22. januar 2014, klokken 15:06
Sitat fra: bruisepristine på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:53
SMS definitivt, har nok kort å holde styr på fra før av.
Du holder kanskje styr på vanlig minibank/kredittkort uansett?

Jepp, sånn sett vil betaling med bank-/kredittkort være mest optimalt, men etter dette er definitivt SMS å foretrekke foran noe annet. Jeg liker fortums løsning med betaling pr sms, i mangel av mulighet for å betale med bank-/kredittkort.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

hansrune

Vanlige bankkort for vanlig business. Tilgjengelig for alle, sikkert/sporbart nok og enkelt nok. Hører lite klaging på å fylle fossilt drivstoff på den måten. RFID løsninger er neppe universelle nok med det første. Ser ut som de enkelte selskapene fort ender opp med ulike løsninger (og tilhørende kost som noen må dekke på et vis) rundt RFID , men det er kanskje ikke tilfelle ? Hva er verdien for brukere ?



Knotten

#14
Sitat fra: bruisepristine på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:53
SMS definitivt, har nok kort å holde styr på fra før av.

En hver er seg selv nærmest, sies det - det er jeg og.. :o
Mitt mobilabb betales av arbeidsgiver, så jeg ville nok fort komme i heisen, osv.

Vanlig bankkort er dyrt pr transaksjon når beløpet det gjelder er moderat. Jeg har ladekort hos Sande Auto og ser at det blir trukket 20 - 35 kr når jeg lader der. Hos Sande betaler man pr kWh (2kr pr i dag).

Så min ønskedrøm er et ladekort som kan brukes over alt og priser i nærheten av Sande Auto i Bergen. 8) ::)

Nei - jeg tror ikke på Jesus..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA