Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tellus

Startet av Muffinman, fredag 17. januar 2014, klokken 15:47

« forrige - neste »

Muffinman

Skal i neste uke kjøre fra Møre til Trondheim, og deretter er det en avveiing om det blir fly eller bil videre til Florø. Får 6-7 timer på 16A i Trondheim. Turen starter kl 16.00 tirsdag ettermiddag. Skal på et arrangement onsdag i Florø, og dette er ferdig kl. 16.00. Turen nedover er grei nok, det er ca 38 mil fra  superladeren på Dombås og  det går nok  fint siden det er en del høydeforskjell. Kan dog overnatte i Førde og ta de siste 5 milene neste morgen.

Problemet er at det er 34 mil hjem, og i følge ladestasjoner.no er det smått med annet enn treglading. Får nok ladet i Førde, men i Florø er jeg jammen ikke sikker. Og uansett om jeg får stå alle ledige timer på 16A blir det veldig langt unna nok til å klare de 34 milene hjem. Å kjøre via Dombås kan være en ide, men det er 38 mil og det vil aldri gå pga høydeforskjellen. Og det er dårlig med type 2 - lading på ruta i følge ladestasjoner.no og hurtigladekartet. Kanskje det er et havnevesen i Florø som vil selge litt "landstrøm"?

Så løsningen her er enten å glemme det og ta fly, eller få hjelp av noen med lokalkunnskap og avtale lading med enten privatpersoner eller næringsaktører. Har for øvrig blått adapter og overganger blant annet til:

32A blå trefas
25A komfyrstikk
16A blå enfas

Rødt adapter mangler enda til tross for at jeg har gjort det klart at dette _vil_ skape problemer for meg på nyåret.

Noen med lokalkunnskap som kan hjelpe?

Cowboystrekk

34 mil bør da gå med rolig kjøring? Sjekk ut noen kjøpesentre, bensinstasjoner etc for rød\blåstikk? :) Sikkert noen steder i Florø de lar deg lade på?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

#2
Jo, 34 mil er jeg ikke bekymret for. Men jeg vil sannsynligvis bortimot tømme batteriet for å komme til Florø. Om jeg overnatter i Førde og får ladet på 16A i 7 timer henter fyller jeg 11 mil, og det er ikke rare greiene. Kan godt si at løsningen her er uttak med god kapasitet både i Florø og Førde. Er vel helst enfas eller trefas 32A blå som er mest aktuell siden jeg mangler den lille røde.

Så kan man jo håpe siste software"oppgradering" ikke reduserer ladehastigheten pga. at den erklærer store deler av det norske strømnettet som "bad wiring".

Bent

På dagtid hverdager går det som oftest å finne en bensinstasjon eller et verksted som har blå 32A trefas. Det er jo ikke kjappest da men hvis du har noen timer å slå ihjel så fungerer dette. (Med forbehold om at enkelte regioner kanskje ikke har 240V trefas men bare 400V.)
Tesla Roadster, 25Mm

cairnz

Det er også verdt å sjekke endel dagligvarebutikker, de har ofte både røde og blå stikk hengende ute på baksiden.
Elbilist

Muffinman

Hmm, det begrenser seg sannsynligvis en del siden det røde mangler. Må helst også bestemme meg litt fort pga bestilling av flybilletter. Spørs om jeg tør dette uten komplett ladeutstyr når det er såpass lite tid å planlegge.

Kristian O

Den ser ikkje så grei ut denne, men for å dra fram noko positivt så ser det veldig greit ut til sommeren  :) Planlagt type 2 i både Florø og Førde i juni, uten at det hjelp deg så mykje.
SC i Aurland er 17 mil unna Førde, så fram og tilbake dit så er du nesten like langt. Men er det aktuelt for deg å kjøre via Aurland når du skal tilbake?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman

Det blir nesten dobbelt så langt, ca. 65 mil, så det er nok uaktuelt.

Kristian O

Ja det blir mykje lenger, så skjønner det.
Privatpersoner da? Finnes det ladekamerater i området?

PS: No guts, no glory  ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman

Ingen ladekamerater på kartet ihvertfall. Kommer til å registrere mitt uttak for blå adapter sikret med 20A der forresten.

teslaslaven

Personlig hadde jeg aldri giddet å kjøre så langt! Men det er jo smak og behag. Jeg kjører dog bare lokalt, tar alltid fly på lengre distanser.

Muffinman

Det er viktig å ta med i betraktningen at om jeg skal ta fly betyr det å parkere bilen på Værnes etter endt møte tirsdag kveld og ta fly tur-retur derfra. Tilbake onsdag kveld, og da blir det jo uansett fire timer i bil tilbake til Nordmøre. Skal jeg fly fra Kristiansund medfører det en ekstra overnatting.

Så kjøring er altså ikke et veldig dårlig alternativ, forutsatt at jeg får ladet tilstrekkelig.

Sisyfos

Et alternativ kan jo være å kjøre Dombås-Måløy (300km), overnatte i Måløy på et hotell som tilbyr parkeringsplass med 16A (eller kanskje 32A), ta Kystekspressen til Florø på morgenen (05:10), ta den tilbake til Måløy (16:05), plukke opp bilen som nå har fått 16-17 timer med juice og så kjøre 294 km tilbake til Averøy? Det burde gå :)

Eventuelt å la bilen stå og lade i Førde og ta buss tur-retur til Florø. Bussen går hver time mellom Førde og Florø.
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

Kristian O

Synes forslaget over var bra (uten at eg har sjekka avstandane).
Ca samme strekning (Ålesund - Vadheim) er aktuell for meg også, men uten overnatting og først til sommeren. Da ser det ut til at det er 3 eller fleire type 2 på veien, så en dobbellader virker meir og meir som en god ide for meg.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman

Jaja, flybilletter er bestilt. Kunne ikke vente lenger :)

Uansett, takk for kreative innspill. De kan komme godt med ved en senere anledning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA