Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av Gondron, torsdag 16. januar 2014, klokken 15:56

« forrige - neste »

Gondron

Hei, lurte på om noen har prøvekjørt og testen bilen ut med tanke på:

Distanse under ulike kjøreforhold.  Sparekjøring/komfor kjøring/vær.
Komfort tenker ikkje varme, men kjørekomfort og interiør.
Regenerering og personlige tanker om denne.
Tanke rundt kollisjonstest og sikkerheten til bilen (4 sterner test)
Eg lurer ikkje på referanser fra tester, men fra den normale bruker Ola Nordman.

Eg skal sjølv få prøvekjøre bilen hos Bavaria i haugesund over helga ein gang. Da får dei Demo bilen sin.
Da vill eg skrive i denne posten, min opplevelse av bilen.

Kommer bilen med vinterdekk og sommer i norge og hvordan vill da kjørelengde og distanse være
Er det spesial dekk på vinter felg eller normale vinterdekk som vil redusere distansen på bilen.

Vind

#1
Sitat fra: Gondron på torsdag 09. januar 2014, klokken 11:03
Hei, lurte på om noen har prøvekjørt og testen bilen ut med tanke på:

Distanse under ulike kjøreforhold.  Sparekjøring/komfor kjøring/vær.
Komfort tenker ikkje varme, men kjørekomfort og interiør.
Regenerering og personlige tanker om denne.
Tanke rundt kollisjonstest og sikkerheten til bilen (4 sterner test)
Eg lurer ikkje på referanser fra tester, men fra den normale bruker Ola Nordman.

Eg skal sjølv få prøvekjøre bilen hos Bavaria i haugesund over helga ein gang. Da får dei Demo bilen sin.
Da vill eg skrive i denne posten, min opplevelse av bilen.

Kommer bilen med vinterdekk og sommer i norge og hvordan vill da kjørelengde og distanse være
Er det spesial dekk på vinter felg eller normale vinterdekk som vil redusere distansen på bilen.
Dette er kommentert i flere andre tråder her, og vi er flere som har fått prøve bilen noe mere enn de 30-60 minuttene som var prøvekjøringstiden i starten.

Distanse under ulike kjøreforhold, dette har flere prøvd, og i praksis er den (med forsiktig kjøring) omtrent i samme nivå som en e-up og Leaf , men man nok presse ut noen kilometer mere enn f.eks Leaf (nå starter jeg diskusjonen ser jeg).  Vinteregenskapene er svært gode.  Det finnes flere tråder her med referanser.  Selv prøvde jeg bilen på speilblank is en av gangene jeg har kjørt den.  Distanse på vinterdekk er lik, men full bruk av varmeapperat reduserer veldig fort rekkevidde (som alle andre el-biler).  Sist jeg kjørte var det -5 grader, og forskjellen på 22 grader i kupe og 16 grader var nesten 2 mil på rekkevidde (Fra 145 til 125km).  Du får god informasjon på displayet om hva som trekker strøm, og hvordan man øker rekkevidden.  Når man har lagt inn ett reisemål på kanten av rekkevidde hjelper bilen deg svært godt med å nå målet ditt.  Rekkeviddeindikatoren i BMW er mye mere nøyaktig enn i de fleste andre.

Det er egne vinterdekk, men du har kun valget mellom en dimensjon og piggfrie.  Det er egne tråder som beskriver dekkene også.  Min erfaring er at det er gode vinterdekk. De har en spesiell type gummi for å beholde lav rullemotstand også om vinteren.

Regenerering: Les lunde testen tråden.  Som han helt riktig poengterer - det viktigste er å ikke regenerere - men kjøre så mykt som mulig (for lengst mulig rekkevidde), Selv synes jeg BMW's holdning til automatisk styring av regenereringen etter fart og kjøreforhold er bra - og fungerer godt for meg. (Har også kjørt trilling, e-up og Leaf)  Leser du litt i trådene her vil du se at noen ikke liker det - men jeg er usikker på om de faktisk har kjørt bilen, og bare utaler seg teoretisk.

Sikkerheten er også kommentert i en egen tråd (eller tråder).  Velger du Driving Assistance pakken så går sikkerheten utenpå alle andre elbiler - da den har svært god sikkerhet.  Hadde det vært beltevarslere i baksetet så ville den fått 5 stjerner.  Hadde BMW hatt nødbrems som standard (og ikke som en del av Driving Assistance pakken) hadde den fått 5 stjerner.  Den var ett poeng unna.  Det er vel usikkert om en Leaf ville fått noe annet en 4 stjerner om den ble retestet på nytt da kravene er skjerpet.

Kjørekomfort og interiør, det er bare to Premium biler på elbilmarkedet, og du skal prøvekjøre en av dem i neste uke  :D .  Det er en fantastisk følelse - og mange flotte løsninger.  Bilen er - om ikke sportsbil, svært morsom å kjøre, rask akselerasjon, snur på femmøringen, og veigrepet er bra, på tross av noe smale hjul.  Noen kritiserer dørene.  Her har jeg valgt å se på bilen som en todørs bil, med svært god åpning.  For dørene er ikke for store, og det er enkelt nok å bruke bakdørene.  Så er man sikret en morsom diskusjon da :-) 

Gled deg til prøvekjøringen!

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pberg

Referat fra min prøvekjøring:

SitatDa var jeg og prøvekjørte en i3 i går.

De hadde tydeligvis lagt inn en del effektbegrensning opp til 30-40, så den umiddelbare akselerasjonen var ikke så voldsom. Men mellom 30-40 og opp til 100ish, så gikk den veldig bra. Motorbremsen var veldig effektiv, en fikk en regenerering på ca 45kwh/100km (litt usikker på enheten), mens ved maks akselerasjon kom den opp i ca 100. På flatene i 60-70 lå forbruket på ca 10kwh/100km. Dette er omtrent halvparten av det typiske Teslaer klarer på langkjøring. Snittforbruket på testblilen lå på ca 18-19, noe som gir en rekkevidde på ca 10 mil med den type kjøring. Det tyder jo på at oppgitt rekkevidde på 13-16 mil er ikke usannsynlig. På min halvtimestur fra Forus til Sola, Malmheim, og tilbake til Forus på motorveien, så brukte jeg ca 20-25km av rekkevidden, på en tur på ca to mil.

I innstillingene var det en Traction control off-setting, men det merket jeg ikke så mye til når jeg skrudde den av. Jeg fikk ikke kjørt noe veldig heftig svingkjøring pga. trafikk og sånnt, men inntrykket var at den hang rimelig greit i veien, selv på 155 piggfritt. Litt krenging, men ikke mye, og helt grei komfort. Direkte styring, kun 2.5 runder, og veldig liten svingradius. Snudde på en femøring. Parkering var veldig enkelt, siden motorrreguleringen i lav fart er helt makalaus. Du kan krype avgårde i 3 km/t, eller i 5 om du vil.. Denne bilen hadde kun vanlig pdc bak, og det er nok på en slik bil som har så liten svingradius.

Støymessig var den også helt grei. Litt vindsus var det jo, men ikke spesielt plagsomt.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Øyvind.h

Sitat fra: pberg på torsdag 09. januar 2014, klokken 12:38
På flatene i 60-70 lå forbruket på ca 10kwh/100km. Dette er omtrent halvparten av det typiske Teslaer klarer på langkjøring.
Kan du dokumentere denne påstanden?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. januar 2014, klokken 12:57
Sitat fra: pberg på torsdag 09. januar 2014, klokken 12:38
På flatene i 60-70 lå forbruket på ca 10kwh/100km. Dette er omtrent halvparten av det typiske Teslaer klarer på langkjøring.
Kan du dokumentere denne påstanden?
Kan du ikke holde tråden - og heller starte en ny eller ta diskusjonen der denne kom fra.  (og snart innse at en i3 faktisk bruker mindre energi enn en Tesla) 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Gondron

Takk for svar. Eg skal kjøre bilen ein blanding med 60 og 80 km/t. Distansen er 75km 1 vei.
Skal da ned bømlafjordtunnellen så der blir regenereringa viktig for meg for eg skal opp igjenn og :) (263 meter under havet (Så er vell 300 m ned og opp igjenn)) 

Eg skal kjøre bilen på CC og holde meg til fartsgrensa. Er meldt mange minus grader til neste uke og så det gjør det enda meir spennende. Må få forhandler til å slette gjennomsnitt forbruke før eg kjører derfra.

Øyvind.h

Sitat fra: Vind på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. januar 2014, klokken 12:57
Sitat fra: pberg på torsdag 09. januar 2014, klokken 12:38
På flatene i 60-70 lå forbruket på ca 10kwh/100km. Dette er omtrent halvparten av det typiske Teslaer klarer på langkjøring.
Kan du dokumentere denne påstanden?
Kan du ikke holde tråden - og heller starte en ny eller ta diskusjonen der denne kom fra.  (og snart innse at en i3 faktisk bruker mindre energi enn en Tesla)
Hvem hevder Model S bruker mindre energi enn i3? Vil heller sparke ballen tilbake og oppfordre til litt mer realisme istedenfor udokumenterbare og merkelige påstander uten rot i virkeligheten?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pberg

SitatKan du dokumentere denne påstanden?

Det er i hvert fall det som skrives på Tesladelen av forumet her....

Men ikke noe bedre dokumentasjon enn det.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Øyvind.h

Sitat fra: pberg på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:50
SitatKan du dokumentere denne påstanden?

Det er i hvert fall det som skrives på Tesladelen av forumet her....

Men ikke noe bedre dokumentasjon enn det.
Ok. Jeg lar ballen ligge. Lykke til med fantastisk bil :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

breitling

Sitat fra: Gondron på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:48
Skal da ned bømlafjordtunnellen så der blir regenereringa viktig for meg for eg skal opp igjenn og :) (263 meter under havet (Så er vell 300 m ned og opp igjenn)) 

En tommelfingerregel sier at du regenererer ("får tilbake") ca. 1/3 av brukt energi i samme bakke. Hvis tunnelen er symmetrisk (lik nedover- og oppoverbakke) får du 30% tilbake.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

LMOR

Jeg vil bare oppfordre (be pent), om at synspunkter og momenter sorteres, og at du/dere kommenterer de trådene vi har laget. Hvis vi nå skal diskutere 7 temaer samtidig i denne tråden kommer det til å bli mye surr...

Mange av de spørsmålene du har, finner du svar på i andre tråder, og så kan du legge inn synspunkter der, eller lage en ny tråd på de områdene som mangler?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA