Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft

Startet av Catalyzator, onsdag 13. august 2008, klokken 12:00

« forrige - neste »

Catalyzator

Beklager mitt snev av "kvinnfolk og bil" her...  ;D 
Jeg forstår ikke helt ulikhetene, om det egentlig er noen ?,
og lurer på om noen kunne forklare   ??? 

Fire (eller fler) kategorier ? : vanlige ? Bly ? vedlikeholdsfrie ? Lithium ?

osv.... Kan noen gi en lettfattelig forklaring på hva dette innebærer i praksis og pris liksom  ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

hens

Simpleste sort startbatterier til bil består av positive og negative plater som er skilt fra hverandre av cellulose (papir) plater.
Når disse dyputlades vil den aktive massen løsne og falle ut fra platene. Dette fører til en rask redusering av kapasiteten.

Litt bedre er startbatterier med porøse plastlommer rundt platene. Disse er litt dyrere, og holder litt bedre på kapasiteten ved dyputlading.

Heavy Duty batterier, også kalt deep cycle batterier, har glassfiberisolatorer som til en viss grad holder den aktive massen på plass ved dyputlading. Derfor tåler de bedre dyputlading.

Rørplatebatterier har den aktive massen på plusspolen presset inn i isolerende rør som holder massen på plass uansett hvordan batteriet blir behandlet. Uheldigvis gir dette liten overflate, slik at disse batteriene kan avgi lave strømmer. Brukes derfor i trucker, feiemaskiner, ubåter og andre stader med lavt strømtrekk.Kewet serie 1 hadde rørplatebatterier. Disse fungerte bra i Danmark om sommeren.

Agm batterier har glassfiberisolatorer og platene er presset sammen slik at massen holdes på plass ved dyputlading. dette øker kapasiteten og vekten pr volum, og er foreløpig de mest anvendelige blybatterier for elbil.

Ventilregulerte batterier slipper ikke ut knallgassen under lading, og vil rekombinere gassen tilbake til vann når batteriet hviler. Disse får derfor et meget lavt vannforbruk, og lite eller ingen behovfor etterfylling.

Buddy benytter ventilregulerte agmbatterier. Derfor er det ikke noe vedlikehold på batteriene på disse bilene.

H.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Bra sammendag av blybatterier, Hens!

http://www.batteryuniversity.com/
har mye info om forskjellige batterityper på engelsk.

Edit: ser nå at det finnes en tysk versjon for de som foretrekker det. Det kan være at enkelte ord er mer forståelig på tysk enn på engelsk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Catalyzator

Tusen takk Hens og El Rayo   ;D 

Sånne kompliserte ting må jeg nok ha på Norsk...
Blir for vanskelig med slikt på andre språk på grunn av alle ord å utrykk en
ikke helt skjønner.

Det er igrunn nettopp dette med batteriets brukskonsekvens i praksis jeg er
nysgjærrig på og da sammenlignet opp mot hverandres kapasiteter og holdbarhet.
Det er mye å lære.... mye å forstå  8) men selv om dette ikke er info jeg kommer
til å bruke i praksis så gir cdet meg muligheten til å forstå hva... hvorfor... osv...
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

hens

Gammelthinken bruker nikkel cadmiumbatterier. I motsetning til blybatterier som bruker syre til elektrolytt, bruker nicad basisk elektrolytt. (Nesten det samme som benyttes til å lage lutefisk)
Ved lagring skal blybatterier være fulladet, mens nicad skal lagres nesten utladet.

Nicadbatterier er det dyreste alternativet, men over tid vil disse bli billigere enn blybatterier, da de ved riktig behandling vil vare svært lenge.

Uheldigvis ble det hos Think lagt for stor vekt på lange serviceintervaller og ladeparametrene ble satt litt høyt.  Dette medførte at batteriene ble kjørt tørre. -Med eksplosjoner som følge.

Hvis nicadbatteriene etterfylles ofte, og en unngår å overlade unødvendig, vil det være mulig å kjøre 200.000 kilometer før kapasitetsreduksjonen begynner.

Think har gjort noen prøver med natrium-svovelbatterier, Zebra, men disse arbeider med en temperatur på omkring 300 grader, og "fryser" ved ca 250 grader.  Disse egner seg derfor best i biler som kjøres mye.

Det siste nye for elbiler er lithiumbatterier av forskjellige typer. Disse ser ut til å ha en mulighet for lang levetid, og har en kapasitet som er mange ganger så stor som både bly og nicad pr kilo.
Cellespenningen på disse er 3-3,6 volt, og det er derfor tilstrekkelig med halvparten så mange celler som bly, og tredjeparten så mange celler som nicad for å få samme spenning.
Når det gjelder tekniske data og bruksbetingelser på disse er det få som foreløpig har mye erfaring, men det vil endre seg raskt etter som de tas i bruk.
Da vil det være snakk om rekkevidder på 20-40 mil pr opplading.  Og hvem trenger egentlig mer for en bybil?


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Catalyzator

Tusen takk Hens   :) 

Det var en forklaring som gav meg en grei oversikt hittils tror jeg.
Det nevnes jo ofte slike betegnelser ved bilene og da er det greit å
ha litt peil på hva det betyr i praksis  ;D  Tusen takk !

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

bosonic

Blybatteri i elbil

De mest avanserte blybatterier på markedet i dag, har egenskaper som er totalt forskjellige fra det opprinnelige blybatteriet.
Et rimelig "standard" bilbatteri er imidlertid ganske likt sine forgjengere i egenskaper med unntak av materialbruken (plast stoffer i stedet for bakkelitt o.l), men disse er totalt uegnet til bruk i en elbil.
Jeg føler at din info er noe unyansert hens, men det er jommen ikke lett å beskrive de forskjellige utgaver av blybatterier på en lettfattelig måte.

Blybatterier produseres i et utall av varianter og med egenskapene som er ganske så forskjellige, men når vi snakker om elbiler og blybatterier er det kun egenskapene til traksjonære blybatterier som er interessant å diskutere. Traksjonær bruk krever blybatterier som tåler mange opp og utladninger, og som også må tåle dype utladinger.

Blybatterier som kan brukes i elbil (traksjonær bruk) finnes i dag i 3 utførelser:

1 Våte batterier (krever etterfylling av batterivann)
2 AGM batterier (Vedlikeholdsfrie)
3 Gel batterier (Vedlikeholdsfrie)

De våte batteriene ligner mest på det opprinnelige batteriet og er det batteriet som gir best kost/nytte verdi, men krever noe vedlikehold. Disse batteriene brukes for eksempel på elektriske trucker. Batteriene tåler en god del "juling" før de tar skade (i motsetning til AGM og Gel).

AGM og Gel batterier er vedlikeholdsfrie og kan ikke etterfylles med batterivann.
De er ventilregulerte og dersom skadelig gassovertrykk oppstår vil en ventil slippe gassen ut. I tillegg arbeider de etter et rekombinasjons prinsipp som gjør at gass som dannes under normal bruk omdannes til vann.

Da hoved ingrediensene i alle blybatterier er bly og svovelsyre vil det alltid være særtrekk som gjelder samtlige typer blybatterier, her er noen regler som alltid gjelder:

1 Lad alltid opp igjen batteriet snarest mulig etter bruk.
2 Lagring av blybatterier må skje i oppladet tilstand, krever vedlikeholdslading med forskjellig intervall avhengig av "batteritype".
3 Feil lading eller feil på lader kan gi eksplosjonsfare.

Skal en forstå forskjellene på de forskjellige typer blybatteri må en nødvendigvis begynne med å forstå hovedbegrepene før en begir seg til å studere alle de små detaljene.

Det finnes mange blybatterier i dag som har kombinerte egenskaper og selv om de ikke i utgangspunktet er laget for bruk i elbiler kan de brukes der med godt resultat.

Concord batteriene som sitter i Buddy, samt Hawker batteriene som sitter i litt eldre Citi-Jet 5 er noen av de beste elbilbatteriene (bly) som finnes i dag.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Catalyzator

Det begynner å bli fryktelig mye batteri-info her nå...  ;D 
og nesten litt for avvansert så jeg blir litt forvirra (kvinnfolk blir det.....)

For heidundre mange år siden kom det en "revolusjon" på markedet til
redning for sånne som hadde overtrimma høykompa V8'ere med rødglødende startere...
Dette batteriet ble kallt:  Cold crank amp -  eller noe lignende - og var helt tett
slik at det kunne monteres liggende og hadde reserve-supereffekt ved "tomt/utladet" batteri....
Utseendemessig så det ut til å bestå av tre sylinderiske dype brønner med et tett lokk
oppå og to vanlige poler....

Var dette slik  AGM-lignende batteri ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

bosonic


Ja det stemmer det, du sikter nok til Optima batteriet. Det kalles ikke Cold crank amp, dette er en benevnelse (norm) for å beskrive hvor mye strøm batteriet er i stand til å levere.
I tillegg til at dette er et AGM batteri bruker det spiralformet seller.

Klippet fra Gylling sin side:   
Optima batteriet har en kaldstartytelse på 830ampere eller CCA som det benevnes, det vil si at batteriet yter 830 Amp i 30 sekunder ved -18ºC før spenningen går under 7,2 volt, ved samme måling men ved 0ºC yter batteriet 1050 ampere.

Optima kan med fordel brukes i egenkonverterte elbiler, Exide Sønnak fører en rimeligere versjon, nemlig Exide Maxxima 900
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Catalyzator

JEPP   ;D  Stemmer Bosonic   Optima het det ja!

Jeg var "storfan" av sånna Hehehe De reddet mitt amerikansiserte
motorliv mange ganger hehehe de var skikkelig kraftige og 
de var dessuten litt stilig i motorommet   ;D
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

ilmarw

Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA