Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 5 ting som burde vært forbedret på i3 - hva er dine 5 ønsker?

Startet av Erlend, fredag 27. desember 2013, klokken 18:03

« forrige - neste »

Erlend

Heisann! :)

Har vært eier av en Buddy i et par måneder nå, men i det siste har det begynt å bli litt problemer.

Hadde et problem hvor bremsene plutselig hang seg opp på vei til byen. Plutselig ville den knapt gå fremover, og jeg kjente at det begynte å lukte svidd. Ikke en god følelse. Jeg måtte bare parkere bilen, og ta bussen til byen. Et par timer senere tok jeg bussen tilbake fra byen, og da virket bilen fint igjen.

Så har jeg kjørt et par uker, uten noen problemer. I går var jeg igjen ute på tur, og etter å ha kjørt til kjøpesenteret og ladet der, tok jeg turen fatt hjemover. Jeg var nesten kommet hjem, og hadde bare to km igjen. Da skjedde det samme igjen, og jeg ble nødt til å svinge innom en bensinstasjon som lå beleilig til. I dag virket den fint igjen, men jeg tør ikke å kjøre mer før jeg har funnet ut hva det er.

Jeg vet ikke helt hva som forårsaker det. Jeg har vært veldig forsiktig på bremsepedalen helt siden dette skjedde første gang, og tør knapt å bruke den, i frykt for at det skal henge seg opp igjen.

Jeg har en mistanke om at det kan være bremsevæsken som er problemet. Kan det være noe luft i slangen, gammel bremsevæske etc?

Uansett tenkte jeg å begynne i den enden. Så derfor lurer jeg på:

Er det noen som kan forklare meg hvor jeg kommer til bremsevæske tanken, evt hvordan jeg får tømt systemet for gammel bremsevæske og luft? :) Det hadde vært veldig greit. Prøvde å se inne i "motorrommet" foran, men ble ikke noe klok av det heller... :p

På forhånd, tusen hjertelig takk for all hjelp til en nyfrelst elbileier! :)

ØysteinBuddy

Henger bremsene på alle hjulene eller bare ett når dette skjer?
Kjenn på felgene etter en god tur og se etter temperaturforskjeller,
de skal ikke bli varme normalt sett.
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

Erlend

Husker jeg ikke helt feil, mener jeg de henger på alle hjulene. Felgene var veldig varme etter sist tur, og jeg tør rett og slett ikke å prøve igjen... :p

Dessuten merket jeg at bremsen ble skikkelig "hard". Altså, vanligvis trykker jeg forsiktig for å "regenerere", men den var som sagt veldig hard å trykke inn. For å trykke inn bremsepedalen måtte jeg tråkke hardt for at den i det hele tatt skulle bevege seg.

espenel

Det er visst et vanlig problem med bremsercalipere som henger , alle må sansynligvis demonteres og smøres opp evnt bytte de med nye som har ny korrosjons beskyttelse som ikke er tæret opp.
Har lest her inne at bremser som henger er vanlig og dreper batteriene dine. Alle bilverksted bør kunne reparere bremsene dine, finnes lister på deler som passer fra andre biler, feks Fiat 127 og Fiat Panda. Eller kjøp 4 calipere og bremseskiver og klosser , finn noen videoer på youtube som forklarer hvordan du gjør det og sett i gang ! Bremsevesken er bare "vieren" dvs veske som overfører trykket ut til bremsestemplene , det hjelper ikke å bytte denne ved bremser som henger. Bremseveske byttes pga opptak av vann fra luft og kokepunkt senkes, når du bytter calipere må du få ut all luft av systemet for at ikke pedalen skal bli svamp aktig fra å komprimere luft bobler i systemet.

ØysteinBuddy

Da er det stor sjans for at hovedsylinderen som ikke
returnerer riktig. Den sitter under panseret, festet til torpedoveggen innerst til høyre. (Med en liten tank oppå, dette er til bremsevæsken)
Bremserørene sitter iblandt så hardt at disse må klippes og flenses opp på nytt ved bytte.
Alle bremsene må luftes godt etterpå.
Skal mye til at alle caliperene legger seg på samtidig.
Problemet med dårlige bremser grunner ofte i altfor lite bruk av bremsene, man vil helst bare regenerere. Ta noen harde oppbremsinger innimellom.
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

Erlend

Heisann! :)

Takk for begge svar! :)

Har ikke hatt tid til å gjøre noe med det før nå, så her om dagen tok jeg den med til et verksted.

Må bytte calippere, men lurer på om jeg må kjøpe originale, som tydeligvis koster 1320,- pr stk.
Er det mulig å kjøpe brukte fra et huggeri? Evt er det andre biler som har deler som passer?

Er ikke så veldig gira på å bruke alt for mye penger på dette, da jeg ikke har så god råd...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA