Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brokelandsheia - Gol Er det i det hele tatt mulig nå?

Startet av Elisabeth, onsdag 15. januar 2014, klokken 13:56

« forrige - neste »

Elisabeth


Nå har jeg hatt bilen i nesten tre uker og er veldig fornøyd. Jeg har lært mye om bilen, batteri og lading her på forumet. Jeg lader stort sett til 80 %, 2 dager i uka lader jeg til 100 % for da kjører jeg 8- 10 mil og har behov for mer kapasitet. Jeg tenker også at det vil være lurt å lade til 100 % når det er minusgrader ute, men holde meg til 80 % når det er varmegrader ute. Høres det fornuftig ut? Stemmer det at det er verre for batteriet at det utlades til under 20 % enn at man topplader det? Jeg har også erfart at forvarming er lurt når det er kaldt ute.

Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Daeedor

Sitat fra: Elisabeth på onsdag 08. januar 2014, klokken 08:35

Nå har jeg hatt bilen i nesten tre uker og er veldig fornøyd. Jeg har lært mye om bilen, batteri og lading her på forumet. Jeg lader stort sett til 80 %, 2 dager i uka lader jeg til 100 % for da kjører jeg 8- 10 mil og har behov for mer kapasitet. Jeg tenker også at det vil være lurt å lade til 100 % når det er minusgrader ute, men holde meg til 80 % når det er varmegrader ute. Høres det fornuftig ut? Stemmer det at det er verre for batteriet at det utlades til under 20 % enn at man topplader det? Jeg har også erfart at forvarming er lurt når det er kaldt ute.

Alt du sier høres fornuftig ut , sett fra mitt ståsted ihvertfall. Når det gjelder dette med utladning under 20 % kontra toppladning , så stemmer det også , ifølge det jeg kan se på amerikanske sider  - de har jo litt lenger erfaring med større grunnlag enn vi her i Norge. Når det gjelder topplading , så gjør det neppe stort om du lader opp til 100% hele tiden , så lenge du skal ta bilen i bruk innen noen timer. Det som eventuelt kan gi litt "kjemisk slitasje" er at bilen står med 100% over lengre tid. Kaldt klima som vi jo har i norge , er forøvrig en levetidsforlenger for batteriene. (minuset er jo at det kan ta relativt mye lengre tid å lade opp når det er kaldt , samt at kapasiteten blir litt lavere i kulda.)  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA