Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ørje ladestasjon - "midlertidig ute av drift"

Startet av Nuvolari, mandag 13. januar 2014, klokken 09:08

« forrige - neste »

Nuvolari

Jeg har 2 mil til jobben og lader ikke på natten. Når jeg kjører til jobb begynner bilen naturligvis å varme batteriet.

Ved å skru på range mode og deretter av igjen skrur man av batterivarming på resten av turen.

Dette resulterer i mye lavere forbruk selv om regen er lav i begynnelsen.

Er det noen grunn til å likevel benytte battervarming på slike korte turer? Vil det f.eks slite mer på batteriet om man hver dag kjører bilen med så lav driftstemperatur på batteriet?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Muffinman

Det tror jeg ikke. Man får jo begrensning både på effektuttak og regen når batteriet er for kaldt.

Ville dog brukt batterivarmeren til en viss grad om det var svært streng kulde.

jalias

Kan man ikke sette på litt forvarming hver morgen via app?

Nuvolari

Sitat fra: jalias på søndag 05. januar 2014, klokken 16:49
Kan man ikke sette på litt forvarming hver morgen via app?

Jeg lade ikke på natten, kun på jobb. Jeg kan forvarme men det blir akkurat det samme som å varme underveis. Strømmen forbrukes uansett.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

MyTess

Når du kjører såpass lite, hvorfor vil du spare på energien? Og potensielt risikere lavere effekt, og at batteriet kanskje tåler mindre?


Sent from my iPad using Tapatalk

petersv

Generelt har batteriene det bedre når de er kalde, så lenge de ikke lades eller utlades for fort. Kjør med range mode hvis du vil, med god samvittighet :)

Nuvolari

Sitat fra: MyTess på søndag 05. januar 2014, klokken 18:08
Når du kjører såpass lite, hvorfor vil du spare på energien? Og potensielt risikere lavere effekt, og at batteriet kanskje tåler mindre?


Sent from my iPad using Tapatalk

Med endel småkjøring i tillegg holder det ikke med kun lading på jobb. Ved å droppe batterivarming slipper jeg å dra frem umc'en hjemme :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lanber

Etter tips her har jeg satt bilene i range mode for å spare spesielt på kortere turer, det funker som fjell.

D.O

Er ikke noe ekspert på batteri, så derfor lurer jeg på hvorfor det tolereres at man kan tappe 350kw men får begrensning på regen på 30kw? Skulle tro at effektutaket skader mere når det blir så høyt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA