Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er alle like fornøyd?

Startet av Øyvind.h, mandag 16. desember 2013, klokken 10:05

« forrige - neste »

laumb

Snødd i hele dag.
Gikk ut for å frese.
Fylte rundt 2 liter bensin på tanken.

Problem #1

Snora ga opp på fjerde trekket. Inn med fresern og fram med spade.


Ferdig måka kommer problem #2

Bensin på gulvet - og det drypper rimelig bra fra den "runde tingen" på venstresiden.

Kjører fresern ut av garasjen siden jeg ikke vil ha bensin slintrende der inne.

Innser at den tross alt er gammel og trenger kjærlighet jeg ikke klarer å gi den.

To alternativer dukker opp:
- finne ut hvor mye det koster å konvertere til el.
- prøve å selge som rep-objekt til en som er handy og gjenbruke pengene på en ny simpel sak. Måker bare flat gårdsplass på 120m^2, så trenger ikke være store sakene.


Noen som vet hvilke deler som trengs for å konvertere til el, hvor jeg kan finne deler og ca. hva totalen havner på?

Tipper det "bare er" å røske av motor og kline på ny med batterier. Er jeg på bærtur?


jkirkebo

Sitat fra: laumb på søndag 08. desember 2013, klokken 19:26
Noen som vet hvilke deler som trengs for å konvertere til el, hvor jeg kan finne deler og ca. hva totalen havner på?

Tipper det "bare er" å røske av motor og kline på ny med batterier. Er jeg på bærtur?

Tja. Aller enkleste måte er vel å få tak i en trefase asynkronmotor beregnet på 50Hz (slike er svært vanlige) og koblet rett til trefaset vegguttak (3x16A gir 6,4kW eller ~8,5hk, det bør vel holde). Ulempen er at du må dra med deg en 4x2.5mm2 skjøteledning rundt, men du slipper å styre med lading og batterier da.

Om du får tak i en topolet motor gir det ca. 2800-2900rpm ut på akslingen. Det bør passe bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Takk! Kabel er jo irriterende da - men kan være et godt kompromiss.

Får man tak i slike motorer så de er "bolt on" på drev/overføring/hvaenndetkalles men kanskje kun trenger egenfabrikerte fester til selve fresern?
Jeg vet ikke hvordan det ser ut "under motor" - det er kanskje ikke veldig standard mellom fresere?

valvolainen

Under motoren din er det en flat plate. Motoren overfører kreftene sine til drivverk/fres ved hjelp av et reimhjul bak det plastdekselet.
En elektromotor med fire festeører burde ganske lett kunne festes til plata der motoren står, bare å drille nye hull.
Motor med kilremspor er nødvendig. (gammel snekkersag?) motoren kan jo gå hele tiden, så kan du bruke den gamle leamikken for å stramme kilremmen slik at fresen går fremover og freser. Har trua på dette!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

cra

En ny snøfreser av enkleste sort koster ikke all verden. ;)  ;D
http://www.jernia.no/produkt/-/product/5r9eZFN752Ki/view/Fiskars-sn%C3%B8skuffe-sn%C3%B8lett-0855-Class

Men fra spøk til revolver: Har du manualen til freseren, evt. mulig til å skaffe den? Hvis denne inneholder et slikt "exploded view" burde det være en grei start å sjekke den for hvordan ting henger sammen under deksler og denslags, uten å måtte skru fra hverandre halve freseren. Det kan i alle fall gi en indikasjon på hvordan det er best å angripe det. :)

Å kjøre med kabel høres ut som en ukomplisert løsning, og dersom det fungerer sånn passe er det jo mulig å oppgradere seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

laumb

Takk for gode svar!


Har neppe noen manual til denne. Kan prøve å finne ut hva den egentlig heter og søke på nettet. Utrolig hva man finner der!
Hvis ikke kan jeg vel egentlig bare plukke den fra hverandre.


Hvor får jeg tak i sånne motorer?

valvolainen

el-motor finner du finn.no på torget/gies bort?
Har også på jula og andre steder, men dette blir vel et slik gjør-det-selv-gratis prosjekt?
til eksempel her:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=34344839&searchQuery=elmotor
Fresen din er jo idag på 10hk, så du bør vel kanskje finn en motor på mellom 5 og 10kW?

Det er sikkert en briggs & stratton motor du har stående på, finn motornummeret så finner du også manualer, muligens også tegninger som viser avstand på fester.
Trenger ikke skru i filler alt, men motoren er grei skuring å ta av, de står bare på toppen av freseren med reimoverføring til drift og fres. Skal vi tippe fem skruer i bunn?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

laumb

Takk for SUPRE tips og forklaringer, men jeg gir opp og slenger fresern på Finn ila. uken.

Håper noen andre får nytte av bra tips! Har tittet litt ute på fresern og skjønner mer av hva som menes, hvordan motor funker o.l, men det er ikke en jobb for meg. Spesielt nå når jeg har 17 zillioner andre ting å ta tak i for å klargjøre huset vårt til salg. :)

valvolainen

Hvor skal dere flytte? Lokalt på auli eller ut?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TorC

Jeg ser du har valgt å avslutte prosjektet, men kommer med litt innspill allikevel:

Maskinen du har er nok en USA-laget kombo-maskin. En drøss produsenter har rebrandet dem til sitt merke. F.eks Ariens. Jeg husker ikke i farten navnet på opprinnelig produsent men de har et navn som gir assosiasjoner til indianere.  (og de har en indianer i logoen sin).

Maskinen består av to deler, en der motoren er og et "påheng" der freseren er. Den kan deles ved å ta ut to bolter rett foran hjulene. Da kan man bytte ut snøfreserdelen med en jordfreser eller noe annet.

Dette er helt standard deler, og meget enkelt å skru på.

Her er manualen for den mest vanlige ariens serien iallefall:

http://apache.ariens.com/manuals/RM-924-1983.pdf

http://www.scribd.com/search?query=ariens+snow+924

Disse maskinene går "i all evighet". Det er som regel selve snøfreserdelen som går istykker. Og gjerne gearet... Du får tak i deler lett på nett (utenom gearet, som er utsolgt de fleste steder...)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:25
Disse maskinene går "i all evighet". Det er som regel selve snøfreserdelen som går istykker. Og gjerne gearet... Du får tak i deler lett på nett (utenom gearet, som er utsolgt de fleste steder...)

Gir på snøfresere er noe upålitelig mikkmakk. Når jeg kjøpte snøfreser til hytta var aldri noe annet enn hydrostatdrift (hydraulisk) et alternativ. Ekstremt pålitelig i forhold, og trinnløst justerbart begge veier. Så det anbefales på det varmeste til de som skal kjøpe snøfreser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Takk for ytterligere tips TorC.
Frelseren står jo fortsatt der - kan alltids ta en ekstra titt på den.

Valvo; det er snakk om nybygg på Maura. Nøkkelferdig, gårdsplass asfaltert - rett og slett ferdig.
Litt forskjell fra 1967-huset vi har pusset opp. ;)

TorC

Sitat fra: laumb på fredag 10. januar 2014, klokken 14:16
Takk for ytterligere tips TorC.
Frelseren står jo fortsatt der - kan alltids ta en ekstra titt på den.

/quote]

Jeg vet ikke hvor god råd du har, så jeg vet ikke hvor aktuelt dette er: Ting som er ødelagt vil aldri selge for en grei pris.  Jeg tipper at kan reparere fresen for en hundrelapp, og dermed selge det hele for dobbelt så mye som om den var ødelagt.

Snora fikses lett, 3 eller fire bolter på siden. Bytt ut snora med tau som ikke kan strekkes. Eller bruk den gamle du har selv om den blir litt kortere.  Det å bytte ut snora er veldig enkelt når du skrur det opp. Da er det nesten selvforklarende. Bare pass på å ikke demonter mer enn de utvendige skruene...

Den andre feilen var vel primeren? Altså den gummidingsen man trykker inn 3 ganger før man trekker i startsnora? Også veldig enkel å bytte, men må bestille deler. Tipper din lokale Ariens forhandler har delen på lager for 100,- til 150,- Eller bestill på nett for halvparten, men da kan det ta en måned før du får delen...

MEN, alt dette er jo forgjeves hvis du har planer om å konvertere den til eldrift! Da trenger du ikke tenke mer på bensinsøl eller ødelagt startsnor! :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

laumb

Kom en kar og tok en god sjekk.

Mye annet rart med freseren.
Den snurregreia som drar inn snøen var løs fra noe greier, noen gåene lagre, reimer som var bytteklare (sikkert ikke byttet på 30 år) + diverse annet.

Hev den ut på finn første snøfallsdagen forrige uke. Ble borte tvert. :)


Ny snøfreser fra Partner på vei inn. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA