Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av petersv, onsdag 26. november 2014, klokken 18:49

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 19:04
For å si det på en annen, og kanskje enklere måte. Skulle Tesla tatt bort S60 ville det ikke påvirke 97% av kjøperne siden de kjøper noe annet. Vi vet jo selvfølgelig ikke om det kommer til å skje, men det virker ikke utenkelig tatt i betraktning tidligere valg, senest eksempelet forrige uke.
I Norge... I USA som er hovedmarkedet selger de langt mer enn i Norge er andelen 60 rundt 10%. Produksjonen hemmes i stor grad av råvarer til batteriene og du kan bygge ca 3 60er for 2 85er... alle bilprodusenter har en innstegsmodell på massemodeller for å ikke skremme kjøperne økonomisk (og dermed lure inn noen som velger noe dyrere enn de tenkte), tror Tesla vet dette meget godt...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Joda, er enig i salgsargumentet, men de kutta ut S40, for de som har vært med så lenge, så at S60 skal ut er nok helt sikkert. Spørsmålet er vel bare når, jeg spekulerer i om vi ser det allerede neste år. :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ville heller tro at S60 blir kuttet når man lanserer +100kWh batteripakker.

Øyvind.h

#33
Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 18:03
Tallene dine er ikke korrekte, en ribbet S85D koster 550k. Og "ingen" kjøper ribbede biler, i alle fall ilke ribbet 60, så jeg ser ikke logikken.
Nei, tallene dine er ikke korrekte :) En S85 koster i dag 528.000,- ferdig registrert helt ribbet. Tillegget for 4wd er 31.400,-. Da ender jeg på ca 560.000,-. Men du har kanskje en annen kalkulator :)?

En prisøkning er under oppseiling. Blir denne 7% er ribbet innstegs Model S priset til 600.000,- ganske nøyaktig.

Ingen kjøper ribbet bil, men det endret ikke det faktum at ribbet Model S teoretisk går fra 460.000,- til 600.000,-. Tidligere kunne man altså få en Model S med superlader og vinterdekk til under 500.000,-. Nå er man oppe i rundt 620" bare for vinterdekk. Spekker jeg opp en S85D tilsvarende min S85 ender jeg på rundt 700K. Jeg ga rundt 600".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 19:19
Joda, er enig i salgsargumentet, men de kutta ut S40, for de som har vært med så lenge, så at S60 skal ut er nok helt sikkert. Spørsmålet er vel bare når, jeg spekulerer i om vi ser det allerede neste år. :)
40 ble kutta pga at bare 1% hadde bestilt den samt at Elon etter å ha prøvekjørte den kalte den 'sluggish' og ikke synes den var verdig bilen den satt i. Den hadde jo bare 230hk og 0-100 på ca 7 sek så den lå et stykke bak de andre. Den stred også mot hele ideen bak SCene så disse faktorene tilsammen gjorde at den ble kanselert.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

De som ble laget hadde vel et softwarebegrenset 60KW batteri, så de burde i teorien holde tritt med 60``en ved superlading?

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. november 2014, klokken 21:04
De som ble laget hadde vel et softwarebegrenset 60KW batteri, så de burde i teorien holde tritt med 60``en ved superlading?
Men å bruke en 40kWh til å kjøre fra SC til SC er håpløst.

Og såvidt jeg husker var kravet for statlig lån som Tesla fikk at de skulle selge en bil til under 50K dollar. Det klarte de såvidt med S40, og kansellerte raskt for å få den ut av porteføljen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. november 2014, klokken 20:06
Sitat fra: petersv på onsdag 12. november 2014, klokken 18:03
Tallene dine er ikke korrekte, en ribbet S85D koster 550k. Og "ingen" kjøper ribbede biler, i alle fall ilke ribbet 60, så jeg ser ikke logikken.
Nei, tallene dine er ikke korrekte :) En S85 koster i dag 528.000,- ferdig registrert helt ribbet. Tillegget for 4wd er 31.400,-. Da ender jeg på ca 560.000,-. Men du har kanskje en annen kalkulator :)?

En prisøkning er under oppseiling. Blir denne 7% er ribbet innstegs Model S priset til 600.000,- ganske nøyaktig.

Ingen kjøper ribbet bil, men det endret ikke det faktum at ribbet Model S teoretisk går fra 460.000,- til 600.000,-. Tidligere kunne man altså få en Model S med superlader og vinterdekk til under 500.000,-. Nå er man oppe i rundt 620" bare for vinterdekk. Spekker jeg opp en S85D tilsvarende min S85 ender jeg på rundt 700K. Jeg ga rundt 600".

Jeg synes det er ille nok om startprisen på TMS i Norge går opp fra 460' (S60) til 570' (stipulert pris på S85 RWD etter antatt snarlig prisøkning).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cowboystrekk

Jeg tviler meget sterkt på at 60 forsvinner, virker merkelig siden de har flere demobiler som 60 for nettopp å vise folk at man ikke trenger å bruke mer penger enn man ellers ville brukt på en velutstyrt passat med bra motor og automat :) Spesielt punktet om at den er populær i USA og gjør at man kan produsere flere biler pga mindre behov for allerede begrensa ressurser til batterier gjør den fortsatt aktuell. For all del, om den forsvinner så blir kanskje min ettertrakta og verdifull :D
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Enig i mange av utsagnende her, men poenget var at dersom AWD blir standard blir det ikke noe tillegg for nettop AWD. Da har man i praksis en prisnedgang på 30k. Å gå over til kun en batteritype og en og en halv drivlinje vil nok kutte endel kostnader og logistikk og øke marginene.

Men etter kuttet av AWD S60 er jeg også mer skeptisk til om det skjer med det første, men det er endel som taler for det.

Cobos

Jeg tror også en ribbet innstegsmodell som S60 er, er viktig for å plante frøet. De fleste kan argumentere mot seg selv eller sin bedre halvdel at en bil til 460k funker i bilbudsjettet. Det at den endre opp på 550-600 derimot når kontrakten signeres er jo en annen sak. Hadde det stått 600k til å begynne med ville ikke diskusjonen begynt. Dette mistenker jeg er akkurat samme prinsippet BMW bruker for å oppselge utstyr og motorerer.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Cowboystrekk

Sitat fra: Cobos på torsdag 13. november 2014, klokken 07:31
Jeg tror også en ribbet innstegsmodell som S60 er, er viktig for å plante frøet. De fleste kan argumentere mot seg selv eller sin bedre halvdel at en bil til 460k funker i bilbudsjettet. Det at den endre opp på 550-600 derimot når kontrakten signeres er jo en annen sak. Hadde det stått 600k til å begynne med ville ikke diskusjonen begynt. Dette mistenker jeg er akkurat samme prinsippet BMW bruker for å oppselge utstyr og motorerer.

Cobos
Enig! Se på VW, Skoda, Opel etc. De pleier å ha billige innstegsmodeller som selger svært dårlig, MEN det er lettere å ta en tur til forhandlere når Octaviaen koster "fra 239.000,-" enn om den hadde kosta "fra 299.000,-" selv om sistnevnte er den omtrent alle ender opp med å kjøpe. En viktig forskjell er dog at en ribba S60 har langt mer ustyr enn ribba modeller fra mange andre merker. Skikkelig bra lydsystem, ryggekamera, cruisecontroll, automat (dog selvforklarende ved elbil), oppvarming via app, enkelt NAVI-system, Xenonlys, regnsensor, lyssensor, internett, kalender, setevarme osv. Med andre ord utstyr du kan drømme om på svært mange andre innstegsmodeller.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. november 2014, klokken 21:04
De som ble laget hadde vel et softwarebegrenset 60KW batteri, så de burde i teorien holde tritt med 60``en ved superlading?
De har ikke tilgang til SC.  Da må de først kjøpe seg opp til 60KWh (få fjernet 40KWh-begrensningen i software), og deretter kjøpe tilgang til SC.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA