Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til turplanlegging: Trondheim-Florø-Averøy. Dårlig ide?

Startet av Sharp, fredag 10. januar 2014, klokken 13:25

« forrige - neste »

Sharp

Kan godt være dette er et gjennomdiskutert emne, men jeg fant ikke noe godt svar.

Jeg har noen års erfaring med å kjøre buss - og vet at det på glatta kan være lurt å slå av retarderen, siden den kun virker på bakhjula. Hvis ikke er det fort gjort å låse bakhjula ned en bakke eller få sladd i en sving hvis du må bremse.

Noe av det samme kan vel også skje med Teslaen når den har kraftig regen på glatta? Vil tro ESP / ABS raskt griper inn, men hvordan oppleves det i praksis? Reduserer den selv regen når den merker det er glatt? Eller bør man kjøre med lav regen på isete veg?

Tarpoon

#1
Har opplevd at bilen slapp på alle fire hjul i en sving og svak nedoverbakke. Underkjølt regn på veien. Tror ikke det var regen sin skyld, men justerte den til lav etterpå.

Reaksjonen var selvfølgelig å lette på gassen, selv med regen på høy ble det ikke farlig. Bilen tok seg kjapt inn uten at det ble skummelt, men erfaringen fra eldre biler slo til og jeg nærmest forventet at hekken skulle komme opp på siden. :)

Modus på regen kan bare settes manuelt, og jeg kommer til å sette den til lav når jeg vet det er glatt.   
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Muffinman

Har aldri følt behov for å redusere regen på glatta. Bremseeffekten reguleres slik at man ikke får slipp, og det fungerer veldig bra. Har ikke greid å fremprovosere utrygg oppførsel eller sladd.

RoadRunner

Sitat fra: Muffinman på fredag 03. januar 2014, klokken 08:02
Bremseeffekten reguleres slik at man ikke får slipp, og det fungerer veldig bra. Har ikke greid å fremprovosere utrygg oppførsel eller sladd.
+1. Fungerer over all forventing (og fantastisk mye bedre enn i Buddyen :o).
Automatikken har berget meg et par ganger på underkjølt regn - idet du skjønner noe er iferd med å skje og tenker på å gjøre noe - så rettes bilen opp.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Lanber

Automatikken slår inn og reduserer regen når bakhjulene slipper.
Den har full kontroll

jog

På sikkelig glatt føre har jeg fått full sladd på bakenden når regen er på, slår den derfor på lav når det er glatt.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Roger Kolbu

Sitat fra: Lanber på fredag 03. januar 2014, klokken 08:24
Automatikken slår inn og reduserer regen når bakhjulene slipper.
Den har full kontroll
Akkurat det samme opplevde jeg når underlaget i en bakke ble i glatteste laget. Bakhjula slapp, men regen ble umiddelbart deaktivert når dette skjedde.
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

drFloyd

Sitat fra: jog på fredag 03. januar 2014, klokken 08:33
På sikkelig glatt føre har jeg fått full sladd på bakenden når regen er på, slår den derfor på lav når det er glatt.
Har opplevd akkurat det samme og velger derfor alltid å redusere regen når det er skikkelig glatt.

Cowboystrekk

Blir det kritisk på glatta kan du forsøke å sette bilen i nøytral for å få den til å gå rett fram, regen kuttes helt, mer usikker på hvordan stabilitetssystemet reagerer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Har testet flere ganger å gå raskt av fartspedalen for å fremkalle brå full regen på asfalt med underkjølt regn. Jeg ser regen hopper opp, og deretter raskt faller pga manglende grep.

Men fallet i regen virker ikke å være raskt nok til at sladd unngås om man gjør samme øvelsen i god fart i en brå sving. Har ikke testet ut akkurat det scenariet enda, for da må jeg finne en stor parkeringsplass med glatt føre, og vinteren har ikke akkurat vært hard i Oslo så langt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hotshot86

Jeg kjørte nord for Trysil forrige uke (der salter de ikke) og hadde tidenes verste kjøreopplevelse. Her var det speilblankt, noe som gjorde at bilen flere ganger begynte å spinne og sli ut med bakdekkene. Jeg skvatt og slapp gassen brått, og prøvde å svinge rett vei - som førte til noe som kan minne om å dra i brekket! Bilen slang minst like fort ut andre veien.

Etter flere slike opplevelser satte jeg Regen på Low! Etter dette opplevde jeg ikke det samme

jkirkebo

Sitat fra: Hotshot86 på fredag 03. januar 2014, klokken 10:25
Jeg kjørte nord for Trysil forrige uke (der salter de ikke) og hadde tidenes verste kjøreopplevelse. Her var det speilblankt, noe som gjorde at bilen flere ganger begynte å spinne og sli ut med bakdekkene. Jeg skvatt og slapp gassen brått, og prøvde å svinge rett vei - som førte til noe som kan minne om å dra i brekket! Bilen slang minst like fort ut andre veien.

Etter flere slike opplevelser satte jeg Regen på Low! Etter dette opplevde jeg ikke det samme

Ja, opplevelsene kan være svært forskjellige mhp. føre. Jeg kjørte i går på hytteveien med 10cm ubrøytet kram snø som var kjørt opp av et par biler tidligere. Fremkommeligheten var null problem, også i bratte oppoverbakker, men kom jeg litt utenfor oppkjørte spor foran sklei fronten kjapt ut mot brøytekanten i svinger. Det var mao. ikke mye til retningsstabilitet. Men hver gang den ville ut mot kanten slapp jeg bare gassen. Da bremset bakhjulene uten å påvirke forhjulene som fortsatt rullet fritt. Det gjorde at de fikk tak igjen og jeg fikk hver gang bilen på rett kjøl. Hadde jeg hatt regen på "low" og brukt bremsene isteden måtte forhjulene både bremset og styrt. Jeg tviler på at det hadde gitt like bra resultat.

Er det speilholke åker nok kjettingene på for min del (på bakhjula selvfølgelig).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Har ikke opplevd at dette har vært noe problem. Kjørt på mye glatte veier i det siste. Det jeg derimot fikk meg en overaskelse på var cruise control. I en nedoverbakke traff front hjula vann og fikk trolig vannplaning, og mistet fart momentant, med det følge at cc bestemte seg for å øke hastighet på bakhjula. Bilen rev seg løst på den våte asfalten i 80km/t og fikk en helt uforventet sleng ut av sporene og over på våt is og kontra deretter. Er mye mer forsiktig med når jeg bruker cc nå. Anbefales ikke på våte veier.

Forøvrig liker jeg at antispinn tillater en hel del før den kopler inn. På glatt føre føles den umiddelbar, men tillater ganske mye hjulspinn så lenge hastigheten ikke blir for stor mellom for og bakhjul på asfalt. Men opplevelsen med cc var ikke skøy.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Sitat fra: Sharp på fredag 03. januar 2014, klokken 00:46
Jeg har noen års erfaring med å kjøre buss - og vet at det på glatta kan være lurt å slå av retarderen, siden den kun virker på bakhjula. Hvis ikke er det fort gjort å låse bakhjula ned en bakke eller få sladd i en sving hvis du må bremse.

Noe av det samme kan vel også skje med Teslaen når den har kraftig regen på glatta? Vil tro ESP / ABS raskt griper inn, men hvordan oppleves det i praksis? Reduserer den selv regen når den merker det er glatt? Eller bør man kjøre med lav regen på isete veg?

Husk at regen i Teslaen er underlagt ESP/TC som alt annet.

Dette blir helt tilsvarende problemstilling som om du planter gassen i gulvet midt i en skarp sving på glatt føre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA