Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av jsa061, lørdag 17. januar 2015, klokken 16:26

« forrige - neste »

jsa061

Da var det ut på tur. Etter mye om og men fikk jeg overtalt frøken om at det å kjøre til Geilo i elbil var en god ide. Betingelsen var at jeg skulle sile innformasjonsflyten slik at min kjære ikke skulle få sammenbrudd.

Turen startet bra med ca 90% på tanken, setevarmer på og 18 grader lunk. Første lademulighet ble Dale, men der sto en Leafer og juicet opp allerede. Jeg ble kjapt enig med meg selv om at det var bare å kjøre videre mott Voss og droppe denne ladingen. For å være på den sikre siden kuttet jeg varmen siste strekket - godt var det.

Ankom voss i turtlemode. Fikk snirklet meg inn på hurtigladeren uten å akkurat motta stående applaus fra min co-pilot. Stemningen ble ikke bedre av at denne laderen var ute av drift. Etter litt kjapp panikk viste det seg at en ny hurtiglader hadde åpnet på Voss Amfi - knappe 1,3 km. En god time senere etter litt deilig slowlading ankom vi Amfi og fikk satt tjukkabelen i bilen.

Voss-Geilo.
klok av skade ladet jeg til 60%. Dette holdt i lange baner. Ankom Eidfjord med gode 20% - litt for god margin etter min smak. Men morroa var heldigvis ikke over. Fjellovergangen var stengt for personbiler så da var det ikke andre muligheter enn å sjekke inn på Hotell og ta det som en opplevelse.

Will be continued

Eidfjord-Geilo

Etter en god natt søvn så var det på an igjen. Leafen hadde godgjort seg i løpet av natten og marinert seg til respektable 98%. Med mat i magen og full tank var stemningen bra. Kald luft på annlegget og setervarmerene på High - litt råflått,måtte og så var det bare å sette kursen mot vidden. Tett tåke og lett snø, men ellers fine forhold. Ankom første stopp med 61 % og så var det bare å vente. Kolonnefest.

Mens vi venter.
Fikk utdelt en brosjyre om kolonnekjøring. Hadde forventet en kommentar på kjøretøyet, men det ble det ikke gjort noe nummer av. Oppdaget at kolonnekjøring på mange måter er laget for el-bil. Hør bare her:

1.La lufteannlegget gå på kaldluft mot frontruten ved minusgrader.
Check
2.Ta med varme klær og vinterfotøy.
Check
3. Kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta.
Check
Dette må jo bli bra!

Første kolonne til Ustaoset.
Bedre føre var en etter snar. Her ble alle forholdsregler tatt. Over fjellovergangen snirklet vi oss avgårde i knappe 40km/t uten å sløse så mye som en wh på unødvendigheter. Setevarmer av, mobillading - nicht, annlegg i night mode - total sparegalskap..Og da måtte det jo gå som det gikk. Passerte Ustaoset med latterlige 27% og iskald bil. Frøken trodde tydeligvis hun hadde krysset Grønland alene uten pulk og vinket til alle som sto og ventet på sin kolonne andre veien - bah. SÅ da var det bare en ting å gjøre for å holde på et snev av spenningen - varme let's go!

Ustaoset-Geilo
Siste biten av turen var ren sjarmøretappe. Ingenting kunne stoppe denne Leafen på sin vei gjennom isødet. Fikk tjukkabelen i sleden på Geilo hurtigstasjon med skammens prosent visende på dashbordet: 16%.

Oppsummering
Fullt mulig å kjøre Bergen-Geilo også på vintertid, men det anbefales å lade i alle fall til 90% på Eidfjord. Andre veien er det uproblematisk. Det hadde vært veldig greit hvis man kunne plugget i og ladet litt mens man likevel ventet på kolonnen. Noen kw ekstra er gull verdt!

Da gjenstår det bare å ønske alle dere elbilentusiaster et riktig godt nyttår.


Ohm

Spennende. Håper dere er godt kledd 8)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Ønsker spesielt deg all mulig lykke til på veien, måtte resten av turen bli helt smertefritt, returen også.....
Håper også sytingen fra Co-piloten blir gjort til skamme, ikke minst for din skyld....

sølv-pilen

Spennende. . Venter spent på oppfølgingen. Ha en god tur.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jsa061

Primus blir med på turen neste gang:)

Ohm

Testa faktisk med gassvarmer da det var minus 22, se bildet nederst i tråden her :http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18607.0.html

Men jeg kommer til å montere webasto. Da blir det sommerrekkevidde hele året. Må bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Flott  :)

Lykke til på hjemturen  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA