Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parallellimportere BMW I3?

Startet av Jærbuen, onsdag 04. desember 2013, klokken 18:22

« forrige - neste »

LMOR

#30
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. desember 2013, klokken 12:02
Man kan jo selvsagt snu og vri på sannheten om man på død og liv vil at i3 skal være best av alle i verden.

Ellers kan jeg ikke dy meg i forhold til å påpeke urimeligheten i det du skriver.

Hva er forskjellen på det du klipper inn fra EuroNcap:
"Euro NCAP's frontal impact test simulates a car crashing into another of similar mass and structure. In real life, when two cars collide the vehicle with the higher mass has an advantage over the lighter one. "

og det jeg skrev:
"Det gjelder kun hvis du kolliderer med en annen bil, fordi sannsynligheten er større for å treffe en bil som er mindre."
"Jeg føler meg tryggere i en stor bil i forhold til at andre skal kjøre inn i meg.."

Dette viser vel at jeg forstår fysikken, og ikke vrir på sannheten. Jeg har ikke benektet at det selvfølelig er slik EuroNcap skriver. Men det er mange andre momenter også som spiller en rolle, og som dermed gjør at det ikke er så enkelt at en stor og tung bil uansett er sikrere, og alle ulykker er ikke møteulykker, spesielt ikke i en by, eller på veier rundt som ofte har midtdeler, osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: LMOR på mandag 30. desember 2013, klokken 13:59
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. desember 2013, klokken 12:02
Man kan jo selvsagt snu og vri på sannheten om man på død og liv vil at i3 skal være best av alle i verden.

Ellers kan jeg ikke dy meg i forhold til å påpeke urimeligheten i det du skriver.

Hva er forskjellen på det du klipper inn fra EuroNcap:
"Euro NCAP's frontal impact test simulates a car crashing into another of similar mass and structure. In real life, when two cars collide the vehicle with the higher mass has an advantage over the lighter one. "

og det jeg skrev:
"Det gjelder kun hvis du kolliderer med en annen bil, fordi sannsynligheten er større for å treffe en bil som er mindre."
"Jeg føler meg tryggere i en stor bil i forhold til at andre skal kjøre inn i meg.."

Dette viser vel at jeg forstår fysikken, og ikke vrir på sannheten. Jeg har ikke benektet at det selvfølelig er slik EuroNcap skriver. Men det er mange andre momenter også som spiller en rolle, og som dermed gjør at det ikke er så enkelt at en stor og tung bil uansett er sikrere, og alle ulykker er ikke møteulykker, spesielt ikke i en by, eller på veier rundt som ofte har midtdeler, osv.
Men er det ikke kollisjoner med andre som ofte skjer da ? Eller påkjørsel bakfra som er veldig populært her i landet ? Kollisjon med andre biler er da noe av det viktigste?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

#32
Møteulykker utgjør bare 10% av ulykkene i tettbygd strøk, og faktisk bare 20% utenfor tettbygd strøk.
De utgjør 15% av dødsulykkene i tettbygd strøk, men nesten 50% utenfor!

Siden det mange steder i Norge er tettbygd strøk der det er fristende å kjøre gjennom for fort og forbi, så er nok tallene for en by enda lavere.

Ikke så overraskende er det farligst for myke trafikanter i en by. Derfor blir sikkerhetspakkene i i3 viktige. Og mange småuhell og parkeringsbulker/dørbulker, takler i3 på en bedre måte :-) Ikke fordi det er BMW, men pga av materialene :-)

De fleste biler som selges i dag, er sikre nok for de som sitter inni bilen, ved en kollisjon i bytrafikken.

Og siden noen nå faktisk var interessert i dette :-), så:

"Når begge bilførere velger den bilen som gir best mulig egenbeskyttelse, kan dette føre til at det totale skadetallet blir høyere enn det hadde vært hvis begge hadde valgt en "mindre sikker" bil. Hvis begge velger den "minst sikre" bilen er summen av den relative risikoen lik 2,0. Hvis begge velger den "sikrere" bilen er det totale skadetallet henholdsvis 2,6 eller 3,01. En stor bil eller en SUV vil bare gi en fordel for føreren, dersom den andre bilen er liten. Dette viser at en reduksjon av bilenes "aggressivitet" har større virkning på det totale antallet drepte og skadde i trafikken enn forbedringer av innebygd kollisjonsvern."

Det betyr at det viktigste (for alle) er å velge en lettere bil (men ikke så mye lettere enn i3 i dagens bilmiks)!
Det nest viktigste er på å velge en bil med mye sikkerhetsutstyr. (trenger ikke være en i3!)

MERK at "gevinsten" av stor bil er betydelig mindre i bytrafikken, og den er vanskeligere å manøvrere og holde oversikt. I en i3 sitter du høyt, men har mindre "fotavtrykk" å passe på. (Jeg nevner i3 fordi dette er et i3 forum, ikke fordi det ikke finnes gode alternativ)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#33
En interesant artikkel som sammenligner sikkerhetsutstyret som er standard og tileggstutstyr på en rekke elbiler og plug in hybrider.  Nå er listen selvfølgelig laget litt på i3's premisser - men viser tydelig hvilken bil som har mest teknisk sikkerhetsutstyr. 



Så de som er redd for å kjøre i3 i forhold til andre biler, skal ikke være så bekymret.  Hadde den bare hatt setebeltevarsling i baksetet så hadde jo stjernen vært sikret.

Når e-Golf kommer vil nok den kunne bli en god nummer to (og ta over plassen til RAV4 EV), men den har heller ikke alt utsyret i3 har, så vidt jeg har lest meg til,

http://insideevs.com/op-ed-bmw-looks-to-have-the-safest-ev-on-the-market-with-the-i3/
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA