Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Extended Range"-EV-er og avgifter?

Startet av cra, fredag 26. september 2008, klokken 23:35

« forrige - neste »

cra

Digi.no skriver om Harald Nesland som har mekket seg en overvåker av strømforbruket. Enkelt sagt er det en lyssensor som rapporterer antall blink pr tidsenhet fra strømmåleren til en server, som så genererer grafisk oversikt.

http://digi.no/php/art.php?id=785553
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Helt sikkert en grei sak.

Jeg har forøvrig logget strømforbruket vårt HVER DAG i 8 år nå, kanskje på tide å punsje dataene inn i et hensiktsmessig PC program :D

Det som irriterer meg grenseløst er at 60 % av strømregningen min er "nettleigeutgifter".
Bellona hadde en sak for 8-10 år siden om å få oss forbrukere som bruker betydelig mindre strøm enn gjennomsnittet å sende brev til strømleveradøren og kreve riktig nettleige.
IFLG. energiloven skal nettleigen gjenspeile forbruket. Jeg tror ikke denne kampanjen var særlig vellykket så kanskje det er på tide å ta saken opp igjen?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Kudos til deg for logging. :)

Jeg har gjort tilsvarende for dieselfylling i like mange år, men har foreløpig til gode å legge det inn i regneark e.l.

Er ellers enig i at nettleien er irriterende høy. Er vi flinke å spare strøm går leia opp for at de ikke skal "tape penger", og sløser vu med strømmen skrur de opp strømprisen for at vi skal bruke mindre. En ekte loose-loose situasjon for oss forbrukere.

Slik det er nå beregnes det vel foresten nettleie pr forbrukt kWh, slik at lavt forbruk gir lavere leie, gjør det ikke? Hvis ikke er jeg mer enn gjerne med på en underskriftskampanje.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#3
Sitat fra: cra på onsdag 10. september 2008, klokken 15:24
En ekte loose-loose situasjon for oss forbrukere.

Slik det er nå beregnes det vel foresten nettleie pr forbrukt kWh, slik at lavt forbruk gir lavere leie, gjør det ikke? Hvis ikke er jeg mer enn gjerne med på en underskriftskampanje.

Det er riktig som det står, når det gjelder nettleie er vi nødt å tape. Bruker en lite strøm et år legges nettleie på for å dekke tapet, og den går ikke ned igjen. Dessuten har jo netteieren monopol.

Hos Hafslund er nettleie prisen for bolig:
fast kr. 1000,- per år. + 32,6 øre/kWh
men dersom du ber om det kan du få lov å betale litt mindre for kWh om sommeren og heller betale litt mer om vinteren. Så sparer en litt om en ikke har for stor andel av forbruket knyttet til oppvarming.
Altså bruker en mye strøm på bilen hver dag og fyrer med ved om vinterern (og strøm om sommeren) lønner det seg nok med en slik avtale.

Av de 32,6 ørene går 1 øre til Enova ( +  0,25 øre til statskassa i moms) dessuten går 10,5 øre til staten i forbruker avgift (+ 2,63 øre til staten i moms)

Hafslund får 14,44 øre (+3,61 øre til staten i moms)
Av de 1000,- kr i fast avgift får Hafslund 800,- (+ 200 i moms)

Av det du ellers betaler for strømmen havner moms og avgifter i statens kasse, og det meste av resten hos Statskraft.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Såvidt jeg vet blir nettleien kalkulert ut fra ditt maksimalt registrerte strømforbruk. Dette ligger også til grunn for dimensjonering av nettet.

Om du har en masse thermostatstyrte forbrukere vil disse fra tid til annen slå inn på samme tidspunkt, og gi en kraftig topp på forbruket. Da vil nettleien bli høy.
For å redusere nettleien bør det da være mulig å bruke fler manuelt styrte varmeplater, og sette disse på en lavere verdi hele tiden, og justere etter behov. Da blir maksimalstrømtrekket mindre, og teoretisk skal dette redusere nettleien på sikt.
Mao, bruk timer, og sett elbilen til lading etter at middagen og oppvaskmaskinen er ferdig.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#5
Sitat fra: hens på onsdag 10. september 2008, klokken 19:57
Såvidt jeg vet blir nettleien kalkulert ut fra ditt maksimalt registrerte strømforbruk. Dette ligger også til grunn for dimensjonering av nettet.


Dette gjelder ikke for privatbolig av normal størrelse. Har du hovedsikringer over 125A 230V eller over 80A 400V eller bruker over 100 000kWh i året kan det hende at du har en slik tariff.

Vi vanlige blir ikke straffet for samtidig matlaging og lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA