Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakkestart, savner hill hold

Startet av KrW, fredag 11. april 2014, klokken 10:48

« forrige - neste »

Kvikken

Så kan man sette opp et regnestykke for tapet ift. hvor lenge man eier bilen.

2, 3, 4, 5, 6, 7 år.

Den grafen er for meg mer interessant.

MindViruz

Blir avgiftene på elbil noe i nærheten av det den er på fossilbiler vil bruktprisen på tesla øke i 2017...

Kjell Leaf

Sitat fra: MindViruz på fredag 04. april 2014, klokken 18:14
Blir avgiftene på elbil noe i nærheten av det den er på fossilbiler vil bruktprisen på tesla øke i 2017...
Nei, det kommer den garantert ikke til å gjøre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz

Hvirfor ikke? Hvis nybilpris i des. 2016 er 600.000 og i januar 900.000. Hvorfor kan den ikke da øke, eller ihverfall holde seg svært godt.

Uansett. En 5 år gammel tesla med 80% kapasitet igjen på batteriet er rikelig for de fleste. Kan kanskje være ett veldig godt kjøp, hvis prisen er rett.

MindViruz

#19

Hvirfor ikke? Hvis nybilpris i des. 2016 er 600.000 og i januar 900.000. Hvorfor kan den ikke da øke, eller ihverfall holde seg svært godt. (Ett tenkt eksempel)

Uansett. En 5 år gammel tesla med 80% kapasitet igjen på batteriet er rikelig for de fleste. Kan kanskje være ett veldig godt kjøp, hvis prisen er rett.

BE

Den dagen avgiftene legges på elbilene kommer det til å være gradvis, ikke alt på en gang.

Dersom noen har forsvart kjøpet av Tesla med at den over natten kommer til å øke men mange hundre tusen i avgifter, kommer dem til å bli svært skuffet...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

KrW

Jeg regner med ca. 50000kr i verditap pr. år på de 1.5 årene vi kommer til å ha Leafen. Håper på litt mindre. Vår fossilbil fikk et verditap på rett under 50000kr. Var det jeg hadde tenkt da vi kjøpte bilen for 1.5 år siden. Bilen før den igjen hadde vi i nesten 3.5 år. Den hadde et verditap på litt over 50000kr i året + verkstedutgifter på ca. 40000kr årlig.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

keca

Kjøpte min Leaf for 278 000. Så jeg tror ikke jeg prøver å selge den med det første.

Slik som jeg har regnet, kan jeg gi bort bilen om 5 år, da har jeg hatt gratis bil disse årene..

besparelse drivstoff: 30 000km per år = 22 500  besparelse bompenger 110 kroner dagen(arbeidsdager) = 24200

Selv om man regner et verditap på 50 000 kroner i året, har man hatt besparelser grunnet at man har en elbil samtidig, dette bør man vel ha med i regnestykket dette også.. Drivstoffutgifter spart, bompenger spart, årsavgift spart, service kostnader spart, forsikring spart...

Selv håper jeg på en prisutvikling ala flatskjerm tver, da kan jeg kjøpe tesla til meg selv og leaf til barna da de blir 18, billig!
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

offpist

Kjøpte min dansk importerte for 165 000 kr med to hjulsett og helt nye vinterdekk.
Kun gått 6700 km, og ladet 82 ganger.

Så jeg tenker at verditapet den eventuelt får nå bare blir som småpenger å regne.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

KrW

Ser ut til at firmaet har vanskeligheter med å registrere den bilen vi har reservert så mulig vi må se etter en annen. Mest trolig 2014 mod da jeg kjører 86km (172km frem og tilbake) en dag i uken. På vinteren med både motorvei og mange bakker kan rekkevidden til den nye Leafen komme godt med. Men hvilken tror dere vil holde seg best i pris av en Acenta og en Tekna? Om årlig verditap er det samme eller til og med mindre så kunne vi jo gått for Tekna. Ønsker også å finne en med 6,6kw lader da vi har gravd ned tykk kabel til garasjen i dag :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

MindViruz

#25
Sitat fra: KrW på søndag 06. april 2014, klokken 00:35
Ser ut til at firmaet har vanskeligheter med å registrere den bilen vi har reservert så mulig vi må se etter en annen. Mest trolig 2014 mod da jeg kjører 86km (172km frem og tilbake) en dag i uken. På vinteren med både motorvei og mange bakker kan rekkevidden til den nye Leafen komme godt med. Men hvilken tror dere vil holde seg best i pris av en Acenta og en Tekna? Om årlig verditap er det samme eller til og med mindre så kunne vi jo gått for Tekna. Ønsker også å finne en med 6,6kw lader da vi har gravd ned tykk kabel til garasjen i dag :-)

Brukt 2014 mod er vanskelig å finne. Ikke mange som selger bilen etter noen få mnd.

Skal du ha 6.6kw må du mest sannsynlig kjøpe ny. Hvis du alltid kommer til å ha lite strøm etter jobb vil det begrense kveldsbruken av bilen å ikke ha 6.6kw.

Ikke kjøp vinterdekk fra forhandler. Det koster 12000 med felger.

172 km kan du glemme hvis ikke du kan lade på jobb. Kan være greit med en 16a portabel ladeledning. Til bruk på jobb.


KrW

172km blir en dag i uken. Da blir det enten lading på jobb eller på en av de to hurtigladestasjonene som ligger bra plassert på strekket er nok ikke avhengig av 6,6kw lading men ble lovet det på den bilen vi egentlig skulle få.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Mippen

#27
Sitat fra: Powerflux på fredag 04. april 2014, klokken 15:57
Vel Jana, det var jo du som dro opp at du nå kjører din nye Tesla istedet for Leaf som jo tråden handlet om ;)
Både Leaf og TMS kommer til å være tapsbomber på bruktsiden om noen år!
Forskjellen er at å ta tapet på Leaf er for småpenger å regne, på TMS.....ikke akkurat småpenger ;D

Det er ikke noen som kan vite hvor mye en tms taper seg i pris i forhold til en leaf. Jeg tror egentlig ikke tms kommer til å tape seg mye i pris. Leaf kommer til å synke mer og mer i pris etter som det kommer nye og mer inovative elbiler. Blir spennende å se hva som skjer nå som E-golf snart begynner å rulle på veien.

Når e-up og i3 kom sank prisen på leaf. Når vw golf kommer tror jeg vi kommer til å se det igjen. Leaf begynner å bli "gammel". For å ikke snakke om alle som plutselig skal selge sin brukte leaf for å kjøpe golf. Markedet kommer til å flyte over av pent brukte leaf. Glede for de som skal kjøpe brukt.

Tesla på sin side har mange fordeler som lang rekkevidde, masse plass og ikke minst sporty kjøreegenskaper og stor motor.  Som flere alt har nevnt håper de på at tesla faller drastisk i pris etter noen år slik at de kan kjøpe en, men... Det er akkurat det som gjør at prisene holder seg. Folk sitter på rekkverket og venter. Etterspørselen er enorm. Tesla har ikke blitt billigere, den har blitt dyrere. Det er også folk som betaler mer for enn brukt tesla nå enn en ny fordi de ikke vil vente på en ny bil. Sett eksempel der folk har betalt 100tusen for å slippe å vente. Akkurat kombinasjonen rekkevidde, motor, størrelse mm gjør den attraktiv. Ikke minst at mange sitter å venter på at den skal bli litt billigere slik at de har råd til en.

Hva som skjer etter 2017 er mer usikkert. Hvis det kommer en avgiftsøkning på elbiler vil prisene på nye biler bli høyere og da kan etterpørselen på brukte elbiler bli høyere. Sånn sett tror jeg ikke bilene blir så mye billigere, men er umulig å spå.

Hvis noen husker for noen år siden på starten av 2000-tallet ble det slutt på vanlige stasjonsovgner kunne registreres som varebil. Etterspørselen etter slike varebiler ble derfor ganske stor i tiden etter. Man kunne kjøpe en audi stasjonsvogn med stor motor til en liten del av prisen man ellers betaler dersom man kunne klare seg uten bakseter. Etterspørselen etter billige "luksusbiler" ble derfor stor når hullet ble tettet. Jeg tror man vil se litt samme tendensen dersom en større avgiftsendring skulle komme når det gjelder elbiler. Flere folk vil se etter brukt hvis det kommer en avgiftsendring. Jeg tror da at biler som er godt utstyrt og er attraktive da holder seg best i pris. Kanskje prisene på brukt også vil gå litt opp.

Tesla har ingen direkte konkurrenter i forhold til rekkevide/motor/plass, så med mindre det kommer en konkurrent til tesla før 2017 så vil etterspørselen til tesla fortsatt holde seg høy. Den største konkurrenten pr i dag er tesla selv. Kommer model x og model e snart.
Fremtiden er elektrisk.

Powerflux

Jeg har vel aldri sagt at jeg VET men min personlige oppfattning er at hvis/når godene som gratis bom, kollektivfelt etc. opphører så blir det et reelt blodbad!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mippen

Sitat fra: Powerflux på mandag 07. april 2014, klokken 10:53
Jeg har vel aldri sagt at jeg VET men min personlige oppfattning er at hvis/når godene som gratis bom, kollektivfelt etc. opphører så blir det et reelt blodbad!

Det er jo ikke noe som vet hva som skjer, men selv med like mye i årsavgift, bompenger, betaling på ferger, parkering og alt det andre som fossilbiler må betale nå så blir elbilen billigere å eie. Det er mindre vedlikehold, mange lader hjemme og full "tank" koster ikke mange kr i forhold til full tank på en fossilbil. Hvis du også kan lade på jobb får du gratis "drivstoff". Kjører du en del sparer du fort inn mange tusen kr i året på en elbil uansett. Batteriene blir også billigere og mer holdbare. Det har skjedd en rivende utvikling bare de siste årene. Fra de første think bilene som knapt kunne kjøre 6 mil til tesla som kan kjøre opp til 50mil på en lading.

Endringer vil det nok bli, men tror ikke det blir noe "blodbad". Sannsynligvis vil ting gå litt mer gradvis og ikke så brått som noen sier. Tror politikerne vil beholde jobbene sine litt til for å si det slik.

Slik jeg ser det vil de elbilene som har gjort leksen sin være de som holder seg bra i pris og som selger godt. Eldre elbiler som har begrenset rekkevidde og komfort/utstyr vil gå for svært lite. Med endret avgift vil folk ha elbiler som kan konkurrere mer med en vanlig bil. Elbilen har også 0 i utslipp så avgiftsmessig vil den slå gunstig ut selv om det blir et hopp opp i ny pris.


Min mening er altså at dersom worst case alt skjer på en gang (noe jeg ikke tror skjer over natten) så vil folk kanskje bli litt svett med en gang, men jeg tror fortsatt de elbilene som er fullgode som bil nr2 eller bil nr1 vil holde seg bra i pris og for mange er det mye penger å spare på å kjøre elektrisk framfor å kjøre med fossilt drivstoff. Når lademulighetene også stadig blir bedre og de fleste kan lade nesten hvor som helst så er det masse gode argumenter for å kjøre elektrisk.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA