Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S85 bestilt, trenger litt hjelp.

Startet av kjølholdt, lørdag 04. januar 2014, klokken 01:10

« forrige - neste »

Lanber

Perfekt. Sa det ville gå. Gratulerer, til trøst så blir man mer tykkhudet mhp resterende rekkevidde ettersom man får erfaring. 

kjølholdt

2 juledag var det klart for ilddåp til teslaen min. Bergen Gursken , uten mulighet for hurtig lading :-) 2 voksne og 3 barn med full trunk og frunk .Fulladet bilen til 394 km .distansen som skulle kjøres var 36 mil. 34 km i buffer mente jeg var bra som den uerfarne El bilisten jeg er.
Må tilstå at det er første gang jeg har holdt alle fartsgrenser mot Oppedal kai.Kun da for å oppdage at jeg slipper ventetid på ferge leiet :-)
Greide da å ha ca 25-30 km i buffer på første 11 mil.
Ferden går videre mot Førde og deretter til skei. Her er det full stopp grunnet alvorlig bil ulykke.at man må vente et par timer, blir bagateller i denne sammenhengen.  Snur bilen og kjører tilbake til skei hotell. Vet at det er lade punkt der. Ting nr 2 som er lurt å huske på når man er på tur med El bil,  NØKKELEN til lade punkter Denne ligger i Bergen :-( men det viser seg at mannen på ESSO stasjonen har nøkkel til lade punktet. Tror at jeg er reddet. Plugger inn . Bilen sier sjekk charge power .Ingen av Sunnfjord energi sine 3 lade punkter (2 ved hotellet og 1 nedenfor ESSO stasjonen virker.
Men man kan ikke gi opp for det :-) på dette tidspunktet hadde jeg 138 km typical range og 140 km til bestemmelsessted stedet.!!! Som uerfaren El bilist begynte jeg å se mørkt på tilværelsen.  Hvordan i alle verden skulle jeg greie dette.! Vel baksiden av skei hotell som Forøvrig er vinter stengt viser seg fra sin beste side og tilbyr meg en utvendig kontakt. Plugger inn står en time kommer opp på 143 km , 3 km mer enn jeg trenger. Forøvrig var det 6km å kjøre frem og tilbake til hotellet fra køen. Vet vel ikke om det lønne seg kontra å ble stående i køen.da jeg fikk 7 km i lading på en time .
Veien åpnes vi legger avgårde. Får plutselig en master grad i økonomisk kjøring. Blir lettere sinns når jeg ser at jeg greier å bygge opp en buffer på 10 km.
Forstår at vi kommer til å komme frem uten å måtte lade mer :-)
Har nå forstått  at det ikke er kilometer for kilometer hvis man kan kjører økonomisk :-)
Totalen  ble 375,5 km , 195,5 W PR km. 12 km i rest.
Føret var 4-6; grader og til tider mye regn.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Spennende tur kjølholdt :) 12km rest, mens du fikk fylt på 7km på en time? Dvs. hadde du kjørt samme omvei for å få ladet, men ikke ladet i det hele tatt, så hadde du vært på ca 5km rest? 4-6 grader med mye regn er ganske dårlige kjøreforhold mtp rekkevidde. Må bruke varme, AC og høy rullemotstand i tillegg.

Det virker som om typical som oftest treffer ganske bra. Bilen burde vært innstilt på typical fra fabrikk. Rated burde nesten vært fjernet :) Er jo ikke noe poeng å vise rekkeviddetall som raser unna raskere enn du kjører.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

Du ladet 1t, på 13A og virkningsgrad 85% er det 2550w.  Økt rekkevidde 7km = ca 1400w, altså har du brukt varmeapperat på ca 1kw den timen du sto.

Altså var det hipp som happ om du ventet eller sto i køen. Men hadde det drøyd lengre ville det vært klart best å stå tilkoblet.
Moralen er, bedre med en plugg i veggen enn en plass i køen.

Tesla85

Jeg tror de fleste av oss som er ferske El-bilister har en svært bratt lærekurve  ::).
Jeg tror dette faktisk gjør oss til bedre hverdagsbillister. Personlig har jeg nok blitt vesentlig lettere på forten etter at jeg fikk Teslaen.  :o
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Harlex

Flott at du deler slike turer:-) Når det gjelder Sunnfjord energi sine ladepunkter så har jeg tilsvarende erfaring... Ingen funket i hele Førde da jeg var der for en tid tilbake... Fikk en "teskje vått i boxeren" da men det ordnet seg på hotellet... Får vel regne med at det er tilfeldigheter og ikke at det er dagligdags at deres punkt er "nede"
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Philip Marlowe

Sitat fra: Tesla85 på fredag 27. desember 2013, klokken 13:20
Jeg tror de fleste av oss som er ferske El-bilister har en svært bratt lærekurve  ::).
Jeg tror dette faktisk gjør oss til bedre hverdagsbillister. Personlig har jeg nok blitt vesentlig lettere på forten etter at jeg fikk Teslaen.  :o

Dette er ganske morsom lesning.

Etter å ha lest denne tråden og andre lignende tråder, så skjønner jeg nå at jeg ikke trenger å være redd for skyhøye forsikringspremier likevel. Med slik kjøring som dette kan det ikke bli mange ulykker.   :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Lanber

Tesla skryter av ingen dødsfall sålangt i Model S.
Rent statistisk så må det komme før eller senere....

shb

Hei kjølholdt fint det gikk greit. Var det deg jeg traff litt etter Vadheim langs det smale partiet ved vannet i en hvit som sparte på strømmen ca kl 12.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Thor2014

Sparer du mye og lenge nok kommer det nok til slutt en sværing på 18 hjul som hjelper deg videre :o

shb

Det var ikke den type sparing jeg tengte på. Kunn LED forran. Han låg ganske langt forran i og alene i ferge køen. Resten kom noen hundre meter bak.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

tstens

Grei lesing dette her for en fersk Tesla eier.Tenkte jeg skulle på min første langtur i morra .Brumunddal-Charlottenberg(Harrytur)det er ca 320 km tur-retur.Lader for fullt i garasjen nå og regner med fullt batt til i morgen tidlig.Er et par ladepunkt på kjøpesenteret der borte,men kan vel ikke regne med det er ledig .Min bekymring er at jeg ikke klarer å komme under 200wh pr km ,har ikke kjørt mere en 400 km så langt m bilen og mitt snitt ligger på
ca 220wh .Tenkte jeg skulle sjekke dekktrykk og kjøre i range mode kansje det hjelper på.
mvh Terje
P85,White

Øyvind.h

220w/km burde gå fint. Det tilsier rekkevidde på ca 345km før bilen sier 0km, og reelt sett ca 368km før bilen er tom/stopper.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjølholdt

#43
Da var hjemturen Gursken Bergen unnagjort. 369,7 km . 201 Wh pr km . Totalt forbruk 74,2 kWh. Parkerte hjemme med typical 1 km igjen. 5 grader noe regn.og litt tung høyre fot for å rekke 2 ferge.
Gleder meg til semi hurtig lader på skei. Eller at det kommer en supercharger der :-)
Oppsummert bilen dekker mine behov:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA