Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 18.12.14 prisjustering

Startet av krister461, torsdag 18. desember 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

krister461

I den ferske Kystbygarasjen under Sartor Senter er det reservert 12 plasser til "elbiler som lader", dog foreløpig uten lademuligheter. I da så det ut som om ladestolpene var satt opp, men de var dekket til.

Er spent på både pris, hastighet og betalingsløsning. Forhåpentligvis dropper de SMS-betaling mtp. at det er null dekning der.

Disse kommer da i tillegg til de som allerede finnes ved senteret:
http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_01977

I tillegg er det jo planlagt "2 ladepunkt / CHAdeMO hurtig & Combo hurtig & Type 2 semihurtig" ved Mix-kiosken.

krister461

Var innom Kystbygarasjen igjen sist uke. De gode nyhetene er:

  • De aller fleste ladestolpene så ut til å være operative (testet ikke)
  • Lading er gratis (sett bort fra 15kr i timen for parkering)
  • Det er hele 16 plasser dedikert til ladende elbiler

De dårlige nyhetene er:

  • Samtlige ladestolper er 230V 16A, dvs. 3,6 kW.
  • Lading må startes og stoppes med enten Fortum-kort eller SMS.
Fortum-kort er heldigvis gratis - før stod det på nettsiden at det ville koste penger, men det ser ut til å være endret. SMS vil nok være en risiko da det virker å være bingo om man får dekning der eller ikke. Så sikkert lurt for folk flest å skaffe seg Fortum-kort så lenge de er gratis.

Stolpene har forøvrig Type 2 kontakt - ikke schuko.

OlavEmil

"Reservert EL-bil under lading"

Då er vel hybridbilar ekskludert, som det har vore ein del diskusjon om her på forumet. Er jo òg heilt klart at det ikkje er lov å stå med elbil utan å lade, det er bra!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Sølve

Tja,  ladbar hybrid er også en type elbil (de har jo batteri og elmotor) og mange kaller disse også elbiler. Internasjonalt er det vanlig å kalle både BEV og PHEV felles for EV, men i Norge bruker mange i dagligtale elbil bare om BEV. 

Siden målet er å redusere luftforurensning er det ekstra viktig at PHEV også har lademulighet slik at de får utnyttet sin elektriske kapasitet. Miljømessig er det derfor et stort poeng at PHEV også får bruke ladeplassene.  Mitt syn er at vi må se positivt på at PHEV bruker ladeplassene.    Vi som elbilisister har også en stor jobb med å forklare for andre elbilister at de ikke er god kutyme å parkere på ladeplasser når man ikke har behov for lading.
Bergen

krister461

#4
Sitat fra: Sølve på fredag 19. desember 2014, klokken 12:15
Mitt syn er at vi må se positivt på at PHEV bruker ladeplassene.    Vi som elbilisister har også en stor jobb med å forklare for andre elbilister at de ikke er god kutyme å parkere på ladeplasser når man ikke har behov for lading.
Nå er ikke dette tråden for denne diskusjonen, men jeg klarer ikke å dy meg. Ser du ikke motsetningen i dine to siste setninger? Du sier at ladeplasser er for de som har behov for lading og samtidig at PHEV skal få bruke de? En PHEV vil jo aldri ha den type "behov" for lading.

Men ja, jeg ser at det finnes argumenter begge veier her...

OlavEmil

Sitat fra: Sølve på fredag 19. desember 2014, klokken 12:15
Mitt syn er at vi må se positivt på at PHEV bruker ladeplassene.

Eg er einig i dette. Tenkte berre det var interessant å dra fram her, sidan det har vore ein heit potet her på forumet, og mange har etterlyst nettopp slike skilt for å "bli kvitt" hybridane :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Kjelliken

 :D Da er det vel bare og bestille seg brikke da med en eneste gang..  :o
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA