Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av jgilberg, mandag 21. oktober 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 21:31
Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 21:05
Det er vel denne tenker jeg.... Jeg vet at en av fasene går inn til et annet sikringsskap og drifter kursene der....I det andre skapet er det en 40A sikring ...

Ingen tvil om at du har 3x50A 230V IT nei. 32A til lading bør gå greit om det ikke er så høy belastning ellers. Jeg ville lagt ut en 32A kurs men normalt begrenset lading til 20-25A eller deromkring, bortsett fra de gangene du faktisk trenger 32A. Lader du på natten når komfyr, stekeovn og lignende ikke brukes bør ikke 32A gi større problemer. Men prøv å ikke bruke den samme fasen som komfyr (og evt. andre større forbrukere) om mulig.
Takk for avklaringen. Komfyr går på den fasen som styrer det andre skapet så det bør gå greit... Men ka fa....??? Hvorfor lager de det slik til når nytt anlegg ble lagt inn i 2009????????? Hvis jeg skal oppgradere mer må det trekkes helt nye kabler fra loft til skap i kjeller da? Hvorfor i helv... kunne de ikke lagt skikkelig opp i skapet med en gang når de samtidig la inn nytt inntak med 3x80A? Jaja så lenge jeg kan få inn en 1 fas 32A skal jeg ikke klage for mye... Det er jo behovet tilfredsstilt......
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 21:48
Takk for avklaringen. Komfyr går på den fasen som styrer det andre skapet så det bør gå greit... Men ka fa....??? Hvorfor lager de det slik til når nytt anlegg ble lagt inn i 2009????????? Hvis jeg skal oppgradere mer må det trekkes helt nye kabler fra loft til skap i kjeller da? Hvorfor i helv... kunne de ikke lagt skikkelig opp i skapet med en gang når de samtidig la inn nytt inntak med 3x80A? Jaja så lenge jeg kan få inn en 1 fas 32A skal jeg ikke klage for mye... Det er jo behovet tilfredsstilt......

Vel, 10mm2 kabel er billigere enn 16mm2. Så noen sparte sikkert en tohundrelapp på denne løsningen...

Du har 20kW tilgjengelig effekt så en annen mulighet er trafo fra 230V til 400V. Da kan du hente ut 3x16A 400V, noe som gir deg 11kW ladeeffekt. Og denne blir da jevnt fordelt på fasene, 28A på hver. Da er det 3x22A igjen til alt annet.

Men jeg tipper du klarer deg fint med 1x32A, normalt manuelt begrenset til 20-25A eller deromkring.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 21:57
Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 21:48
Takk for avklaringen. Komfyr går på den fasen som styrer det andre skapet så det bør gå greit... Men ka fa....??? Hvorfor lager de det slik til når nytt anlegg ble lagt inn i 2009????????? Hvis jeg skal oppgradere mer må det trekkes helt nye kabler fra loft til skap i kjeller da? Hvorfor i helv... kunne de ikke lagt skikkelig opp i skapet med en gang når de samtidig la inn nytt inntak med 3x80A? Jaja så lenge jeg kan få inn en 1 fas 32A skal jeg ikke klage for mye... Det er jo behovet tilfredsstilt......

Vel, 10mm2 kabel er billigere enn 16mm2. Så noen sparte sikkert en tohundrelapp på denne løsningen...

Du har 20kW tilgjengelig effekt så en annen mulighet er trafo fra 230V til 400V. Da kan du hente ut 3x16A 400V, noe som gir deg 11kW ladeeffekt. Og denne blir da jevnt fordelt på fasene, 28A på hver. Da er det 3x22A igjen til alt annet.

Men jeg tipper du klarer deg fint med 1x32A, normalt manuelt begrenset til 20-25A eller deromkring.
Men skal jeg ha 400vtrafo må jeg uansett legge opp en 3 fas kurs og koble trafoen på den? Da blir det både ny kurs i garasjen pluss trafoen istedenfor bare ny kurs (1fas 32A)?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 22:05
Men skal jeg ha 400vtrafo må jeg uansett legge opp en 3 fas kurs og koble trafoen på den? Da blir det både ny kurs i garasjen pluss trafoen istedenfor bare ny kurs (1fas 32A)?

Korrekt. Med trafo må du legge opp en 3x32A kurs til trafoen og 3x16A fra trafoen til bilen. Hvor trafoen plasseres er ikke så viktig, men du sparer kobber på å plassere den nærmest mulig sikringsskapet. 3x10mm2 kabel inneholder 2,4 ganger så mye kobber som 5x2.5mm2.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA