Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leveringstid e-Up!

Startet av Cirion, mandag 30. desember 2013, klokken 17:53

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 20. desember 2013, klokken 14:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 14:12
Generelt har vi lite 400V tilgjengelig i dette landet. Og det åpnet faktisk 4 slike stolper i dag, på Leira.

http://www.avisa-valdres.no/nyheter/article7057297.ece
"4 slike stolper" Stemmer vel ikke helt etter artikkel og snutt å dømme, vet du at det er type 2 kontakter i disse stolpene?

Du ser det på stolpene, på bildet. Og det faktum at teksten angir 7,4kW ladehastighet samt at dette kan utnyttes av Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 20. desember 2013, klokken 14:35
Sitat fra: maxmekker på fredag 20. desember 2013, klokken 14:30
se bilde
Filmen viser tydelig at Leafen ble tilkoblet med ladekabel med kladd.

De hadde vel ikke "riktig" kabel tilgjengelig. Stort sett alle offentlige Type 2 stolper har schuko også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Griffel på fredag 20. desember 2013, klokken 12:18
Nå er det slik i Oslo at det stor sett eksisterer en 230V distribusjon. Dermed blir det flest ladepunkt for de penger som bevilges om en setter opp 16A kontakter. En annen ting er om de overlater dette til de komersielle aktørene, og det blir betaling for ladingen eller på steder hvor det trekkes kunder. Altså ikke de kommunale men kjøpesentere selv.

For å få flest mulig kWh til bykjøring innenfor et et bevilget beløp er ikke 16A noe dårlig valg.

1x16A er for dårlig i 2013, i det land i verden med høyest elbiltetthet. Det er dårlig for den andelen av brukere som klarer å utnytte mer enn 1x16A, og det er dårlig for kommunen fordi de får utført lite lading pr tidsenhet slik at de som lader må oppta ladeplassen mye lengre enn nødvendig, slik at færre enn nødvendig får nytte av ladestolpen.

Det positive er at de endelig begynner å rulle ut type2-ladestolper, og at utstyret er forberedt på 3x32A. Når 400V blir tilgjengelig, eller når kommunen skaffer seg noen 230V-400V transformatorer, så kan stolpene gi 22kW.

Dersom det bare er nok strøm til at en lader med 22kW på en lokasjon med mange ladestasjoner, så bør det gå an å få ladestasjonene til å snakke sammen og gi 3x32A til førstemann som ber om det, uansett hvilken stolpe som benyttes, for deretter å gi max 1x16A til nestemann, inntil bilen som lader på 3x32A er ferdig ladet. Man er ikke nødt til å skalere strømtilførselen slik at alle ladestolper skal kunne levere 22kW samtidig.

Hafslund: Hva med å ta kontakt med Oslo kommune og hjelpe dem med å få tilgang til 400V flest mulig steder der det er kommunale ladestolper?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: fredag på fredag 20. desember 2013, klokken 16:46
1x16A er for dårlig i 2013, i det land i verden med høyest elbiltetthet. Det er dårlig for den andelen av brukere som klarer å utnytte mer enn 1x16A, og det er dårlig for kommunen fordi de får utført lite lading pr tidsenhet slik at de som lader må oppta ladeplassen mye lengre enn nødvendig, slik at færre enn nødvendig får nytte av ladestolpen.
Nå er det jo et faktum at de ferreste med Tesla har behov for kommunale ladepunkt, det er stort sett de med mindre batterikapasitet som virkelig har nytte av dette. Teslafolket med få unntak klarer fint med sin batterikapasitet å få nok strøm i garasje og jobb. Verre er det med f.eks de pluggbare hybridene, og de mer typiske bybilene. Skal de brukes i byen er et større antall 16A kontakter bedre enn et et minder antall 32A punkter.

På kommunale plasser i kombinasjon med tidsbegrensing, ladeplikt og betaling er jeg ikke uenig. På kjøpesentere er det jo mer opp til de som drifter senteret å vurdere hva som gir størst gevinst.
I slik sammenheng er det jo et annet i forhold mellom antall ladepunkter og økonomi, enn de kommunale plassene hvor et bevilget beløp skaffer så mange plasser som pengene rekker til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

maxmekker

#34
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 14:50
Sitat fra: Griffel på fredag 20. desember 2013, klokken 14:35
Sitat fra: maxmekker på fredag 20. desember 2013, klokken 14:30
se bilde
Filmen viser tydelig at Leafen ble tilkoblet med ladekabel med kladd.

De hadde vel ikke "riktig" kabel tilgjengelig. Stort sett alle offentlige Type 2 stolper har schuko også.

Akkurat den modellen har ikke plass til schuko samt 2 stk type 2. Da må man over på det huset som er litt større. Tror nok de juksa litt der, kan ikke se at lade indikasjonen 'går på' når de plugger i.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA