Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3

Startet av bjorn_2390, onsdag 25. desember 2013, klokken 22:54

« forrige - neste »

bjorn_2390

Vinteren er her...

a)
...og med parkering utendørs, ser jeg at det er et problem at ladeluka fylles opp med snø. Spørsmålet blir jo da, om det ER noen vits med ladedekslet, eller om det koster vesentlig mer enn det smaker.

b)
Tidligere har det vært snakket om å bestille via JetPak. Hva er oppskriften på det?

c)
I eldre tråder, er det også snakk om at noen håper på at det kommer tredjepartsprodukter, noen som har sett noe til dem?

d)
Jeg ser at ladeluka tetter greit foran, men - mye av snøen kommer jo inn ovenfor ladeluka. Dekker ladeluka også der?

e)
Noen som har andre, gode løsninger, enn ladeluke (og da snakker jeg ikke om "parkere inne"-svar  ;D ) ?

Blå Euro-Leaf (2012)

knnygar

Merka dette problemet dei to dagane vi hadde med snø i forrige veke.
Ein vil som regel vente i det lengste med å ta ut kontakta og stenge luka, for å køyre varmeapparatet.

Merka også at det er viktig å måke skikkeleg av panseret då der ikkje er motorvarme som smeltar snøen  :P

Ser bra ut det dekselet, men ser som sagt ikkje korleis det ser ut i bakkant.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Knotten

Pussig at ikke Nissan kunne lage en luke som kan lukkes med ladeledning tilkoblet, i alle fall til snegleladeren. >:(
Ikke særlig gunstig med enda mer ekstra 'ræl' liggende i bilen, heller.. :-[
Her på vestlandet kan jo været skifte ganske fort, ser for meg at jeg setter bilen til sneglelading i 'snøstorm'. Så blir det litt mildere, så snøen i ladeluken blir våt og god, før det utpå natten/morgenen fryser skikkelig til i en heeeerlig isklump.. 8)

Mange som har opplevd dette, eller er det jeg som er for pessimistisk?? :o
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Leif Leaf

Jeg har bilen stående ute og det har flere ganger vært rufsevær - til og med storm. Ingen problem med snø i luka så langt - vel, det er snø i luka, men det børster jeg bort med hånda hver morgen før jeg drar. Har med andre ord ikke savnet deksel så langt.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Sverre_E

Vi kjøpte deksel, og brukte dette i begynnelsen. Mest for sikring av ladekabelen.
Den tetter noe for snø, mens vann renner lett inn på toppen.
Da jeg tok i bruk kabel fra Charge-amps, passet ikke dekselet lenger (på grunn av støpselets vinkel), uten at det var noe stort savn.
Kabelen sikres nå med en hengelås, og det blir mindre fikling med løst deksel som må pakkes opp og ned.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

cra

Det beste er jo å bare parkere inne... Oh, wait..... IKKE sånne svar, ja.... ;)

Til nesten 3000kr har jeg ikke engang vurdert å kjøpe en slik. Til 300 kunne jeg kanskje vurdert det.

Har til nå ikke hatt noen praktiske problemer med snø i laderommet, utenom at det kommer litt der når snøen kommer i mildvær. Har aldri hatt problemer med frosne luker e.l. heldigvis, og har hatt bilen i halvannet år.

Pleier å legge luka nedpå ladepistolen så den ikke står vidåpen. Har vært inne på tanken om å spraye silikon på alle overflater inni laderommet (med lokkene på inntakene lukket, selvsagt) slik at snøen som kommer inn skal feste seg minst mulig, men har ikke gjort det enda. Utover det er det jo å ta vekk så mye av snøen en klarer for hver gang.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bjorn_2390

#6
Sitat fra: cra på tirsdag 17. desember 2013, klokken 11:27
Det beste er jo å bare parkere inne... Oh, wait..... IKKE sånne svar, ja.... ;)
Sett!  8)

For øvrig:
Sverre_E - bekrefter egentlig bare at ladeluka blir noe mer "remedie" enn noe annet.
Og når det altså i tillegg slipper inn vann på toppen - ja, da blir det uaktuelt for meg. Jeg hadde
nok kjøpt til 300, som cra foreslår som mer aktuell pris å vurdere, men irritert meg over at det kom inn vann. Jeg synes nemlig det vanskeligste er, som knnygar er inne på, det med måking/børsting av panseret. Snøen har en iboende f.. evne til å havne i luka.
Ja, det er bare å pirke den ut igjen, men skulle gjerne sluppet. Også et problem med blader som blåser inn i ladeluka, og fryser fast der inne...  :(  Aller mest irriterende, ikke noe avgjørende problem.

Knotten - nei, ikke opplevd at det er SÅ stort problem, men jeg HAR opplevd at luka ikke lukker seg, når snøen kombinert med mildvær har kost seg rundt der. Dette til tross for! at jeg hadde smurt inn gummilister med silikonspray.
Men jeg kjørte på med silikonspray nedi der hvor låsemekanismen er, og da gikk det seg til igjen.

Jeg vet at det ikke er noen god idé å bruke de vannbaserte produktene som selges på bensinstasjonene. Eller de er vel ikke vannbaserte, akkurat, men de inneholder også vann, noe som selvfølgelig funker mot sin hensikt (låsespray mv.). Jeg bruker silikonspray.

Har god erfaring med silikonspray generelt.

Leif Leaf - jeg har i grunnen samme erfaring som deg, men opplevde altså problemer forleden, det kan jo være en dårlig kombinasjon av vær og føreforhold som gjør det, men sånn synes jeg det stadig oftere er...

Jeg velger også å legge lokket nedpå ladepistolen, men det er ikke tilstrekkelig. Dessuten: Blåser det for mye, blåser den rett og slett opp. Bedre enn å ha den oppe, selvfølgelig, men ingen fullgod løsning.

Og det er INGEN god idé å kjøre med åpen ladeluke, når låsemekanismen er frosset. Da blir luka hengende og slenge opp og ned, avhengig av hvor vinden fører den. Se bilde. Ikkje braaaaaa.
Blå Euro-Leaf (2012)

DeadLock

Hei.

Jeg kjøpte denne med bilen, og bruker den ofte.

Sist storm berget den ladeluken på bilen min.

Bilen ved siden av (Leaf) hadde ikke dette, og ladeluken stod og smalt voldsomt fram- og tilbake.

Ja, det kommer både snø og vann inn, men akkurat der luken skal legge seg ligger det ingenting som hindrer meg å lukke ladeluken.

Godt kjøp?  Tja..
Jeg vurderer å lakkere det i samme farge som bilen, det hjelper muligens.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

ElTinto

Etter forrige snøfall på østlandet, kjørte jeg innim BNH i Ski for å sjekke ladedeksel... hygggelig kar lot meg prøvemontere et for å se.
                       Skuffelsen var stor, da han skulle ha drøyt tre tusen kr for det og det blir en glippe mot panseret hvor snøen kan rase inn..... Fullstendig ubrukelig til annet enn tyverisikring! Men ettersom jeg har "kladddløs" 16A lader.. så er hengelåsen bedre...... liker ikke "snømåkingen" inne i koblingsboksen... ettermarkedsløsninger bør komme....
Autotinto, Rød Leaf "gamle" typen med "alt" Ny fra BNH, Ski. Påsken 2013, kjørt 14500km uten større problemer

Kvikken

Hvis det blåser sterkt lønner det seg da å feste ladeluka med hengelås til kabelen for å hindre at den slår opp og ned?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA