Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Jak, lørdag 11. januar 2014, klokken 13:13

« forrige - neste »

Jak

Hei,

nokon som ha ein kvalifisert gjetning på om utløp på garantitid på batteri på trillingene vil føre til at prisen på brukte vil stupe?
Prøver å berekna kostnad elbil vs bensinbil til jobbpendling.


Mr.Zero

Gjetter på at du vil få en trilling veeeldig billig når garantitiden er over. Selv bruker jeg min i jobb (km godtgjørelse) og vil dermed kunne 'gi bort' bilen etter ca 4 år. Vil da trolig selge bilen med ett år gjenstående garanti - og forhåpentligvis få litt igjen for den.
I værste fall får vi sette inn en liten bensinmotor hvis batteripakka tar kvelden etter garantiutløp - og kjøre til neste eu-kontroll.. ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

#2
Det er vel ingen tvil om at prisen går ned når garantitid er ute. Men, det er nok fleire som har fått dyre reparasjonar på fossilbil enn som har opplevd bytte av batteripakke på elbil?

Forskjellen er i stor grad liten erfaring. Ingen veit kva som vil skje med litium batteri som startar og bli gamle. Så lenge som det er garanti er det forhandler / produsent som bestemmer metode som skal bli brukt. Det er rapportert om enkelte eigarar som har fått ny batteripakke.

Men, det lite truleg at alle celler / modular feilar samtidig i ei pakke. Dermed bør det vere mulig og byte enkeltmodular. Når bilane blir eldre, så bør det og vere tilgang på reservedeler, frå t.d. kollisjonskada bilar.

Det bør og vere mulig og sette inn nye celler, der prisen på celler har blitt redusert, og bør bli redusert enno meir framover.

Dette har vore gjort i dei klassiske PSA bilane, men ved byte av batterikjemi (NiCd til litium) måtte bil godkjennes som i praksis var uråd. Så lenge som det blir brukt nye litium batteri bør ikkje dette skape problem på PKK.

Som Mr Zero brukar eg bilen i jobb, i 2013 - 7500 km i elbil til kr 4,20 gjer at regnestykket raskt blir betre. Pluss, km som er brukt til/frå jobb uten bompengar, utgjer litt det også.
I åra før eg kjøpte elbil fylte eg diesel for ca 20 000 kr pr år. I 2013 fylte eg diesel for 4000 kr, i all hovedsak ferietur, og ca 700 km jobb, der eg trengde større plass - eller lenger rekkevidde. (Trilling er ingen bil for ferietur for fire...)

Kollektivfeltet blir berre ein bonus, som gjer det litt enklere og skru varmen ned eit hakk, når rekkeviddeangsten blir for sterk... :-)

Sjå også denne tråden ang batteriet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11129.15.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 04. januar 2014, klokken 15:32
Selv bruker jeg min i jobb (km godtgjørelse) og vil dermed kunne 'gi bort' bilen etter ca 4 år.

Regnet litt på det i perioden rundt kjøpet mitt, og fant ut at med kjørevanene jeg hadde da kunne bilen være verdiløs når den var 5 år gammel og jeg ville fortsatt komme bedre ut enn om noen hadde gitt meg en fossilbil som brukte halvliteren på mila. Og det var uten noen som helst form for kjøregodtgjørelse og ikke billigere parkering enn fossilbil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA