Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kvifor ikkje vindgenerator og solceller?

Startet av glemmestad, torsdag 09. januar 2014, klokken 14:23

« forrige - neste »

glemmestad

Hei.

Lurer på hva som er den faktiske forskjellen mellom S60 og S85.

S85 veier jo rundt 100 kg mer, og har (tilnærmet) samme torque som S60. Dog er 0-100 tiden på S85 5,1s mens S60 (som er 100 kg lettere) har 5,6s.

Hestekrefter er jo 360 (S85) mot 300 (S60), men kommer dette av at giringen er annerledes, eller er det faktisk en helt annen motor? Hvorfor er da torque (nm) ca. den samme?

Takknemlig for svar. Ligger akkurat nå i det svarte hullet mellom betalt depositum og finalized config :)

tho

Batteriet i S85 kan levere mer strøm til motoren enn batteriet i S60. Jeg antar at det er rett og sett fordi det er flere parallelle battericeller i S85.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

glemmestad

Det var kjapt!! :)

Så, for å si det på godt norsk, så kan ikke motoren vri noe hardere (den er den samme, nm), men den kan vri oftere (hk) pga. mer tilgjengelig strøm til motoren?

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem


Griffel

#5
Sitat fra: tho på torsdag 02. januar 2014, klokken 00:05
Riktig :)
Feil :(
Det er strømmen som skaper moment. Bilene har samme motor og gear. 
på Teslasiden står det:
Sitat
Optimalt dreiemoment**
** Testet i henhold til ECE R85. Dette er en dynamo test som ikke tar hensyn til batteriet.
Altså er momentene oppgitt for høyt de tar bare hensyn til motoren som altså er lik i begge bilene.

Hvis en derimot bruker effekten som er oppgitt med hensyn tilbatteriet S60 225kW og S85 270kW og regner ut hvilket moment det tilsvarer får en.
S 60 364Nm
S 85 437Nm

De oppgitte effekten er noe den oppnår ved 5900 rpm. mens momentet er nogenlunde konstant fra 0 opp til denne hastigheten. S60 med sitt lavere virklige dreimoment (på grunn av batteri) bruker derfor lenger tid på å oppnå sine 5900 rpm og har lavere effekt ved denne hastigheten og forsåvidt hele veien fra 0 opp til dette.

Grunnen er jo korrekt 85kWh batteriet kan levere mer strøm, strøm = moment (litt forenklet).

(5900 rpm er mellom 70 og 80 km/t et sted, deretter er effekten konstant et stykke, momentet synker, før både effekt og moment reduseres)


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

glemmestad

Akkurat.

Så litt nøyere på spesifikasjonene nå, og det du sier ser logisk ut:
Hestekrefter er oppgitt både med og uten å ta hensyn til batteriet (likt uten batteri, ulikt 360 vs 300 med batteri).

Dreiemoment er dog oppgitt kun på benk uten å ta hensyn til batteriene.

Måtte bare telle antall stjerner i fotnotene dems :)

Er det noen som har de faktiske effektkurvene på disse bilene, på hjulene?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA