Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?

Startet av Lars-bgo, onsdag 22. januar 2014, klokken 23:45

« forrige - neste »

Lars-bgo

Hei, jeg får nå levert en i3 med 7,4 kw/ 50 kw lader.

Jeg ønsker å kunne lade så raskt som mulig så en 7 kw/32a lader skal installeres. Garasjen er forberedt for dette.

Hvilke løsning gir mest for pengene? 
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

i3_X5_730


bromm

Ja, Circontrol CCL-WBM er et bra valg - kjøpte denne selv fra ElektroSkandia til kampanjepris ca. 8.500,- (inkl. MVA). PDF: http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf

CCL-WBM-serien finnes i flere varianter: http://www.scel.no/default.aspx?pageId=90 De kan leveres både med og uten kabel, RFID-aktivering og kWh-teller.

Ellers finnes det også noen rimeligere bokser f.eks Salto http://salto.no/produkter/?cat=private

hma

#3
Poster tilsvarende innlegg som jeg har lagt inn på e-Up! seksjonen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11682.msg169188.html#msg169188

Alternativet til en ferdig (og kostbar?) ladeboks er å bruke tilgjengelig hyllevare som kan monteres av din lokale elektriker på timepris.

Alt DIN-monteres i et lite skap/boks/kapsling i garasjen, på samme måte som installasjonene i sikringsskapet inne i boligen.

Det er også mye enklere å skalere for framtidig bruk, om man skulle få en elbil som støtter 400V 32A 3-fase. Da kjøper man istedet 4-polet kontaktor 40A, 40A 3-fase sikring og type2 ladekabel med 5 x 6mm2 + 2 x 0,5mm2 ledere. Dette vil også fungere på en i3.

Følgende komponentliste gjelder for i3 med lading på inntil 32A over 1 fase:

1) 32A EVSE kontroller (Mainpine ECP) som sender styre signal til bilen og som slår på kontaktoren
http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/EPC-32A-teth.html

2) 2-polet kontaktor (modulærkontaktor) for 230V 40A
https://www.elhandel.no/products/modulaerkontaktor-40a-2pol-230v

3) 32A sikring med jordfeilbryter (om du ikke allerede har det)
https://www.elhandel.no/products/jordfeilbryter-2-pol-40a-30ma-nl1-63-2p-40a-0-03a

4) Type2 ladekabel for 32A en-fase (IEC 62196) med 3 ledere på 6mm2 (L1, N og jord) og 2 ledere på 0,5mm2 (pilotsignal og proximity)
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Plugs-and-Cables?product_id=155
Alternativt kan man sette inn et type2 uttak og bruke type2-ladekabelen som elbilforeningen selger for kr 1999,- (den kan du da også ha med i bilen)
http://elbil.no/ladestasjoner/1136-na-selger-vi-ladekabler
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Charging-Sockets-Inlets?product_id=135

5) Et lite el-skap/boks/kapsling med plass til ca 10 enheter.
http://www.elektroimportoren.no/fordelingskap-6-moduler-ip55/1724531/Product.html?Event=pathlist

Ta en titt på denne tråden for flere detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg144706.html#msg144706

Noen eksempel:




Koblingskjema for elektriker:
https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=110916&c=3562421&h=4b189e7c5cc68d8cb926&_xt=.pdf&ck=hi9tuajgAT4J5UWs&vid=hi9tuajgAUEJ5XhA&cktime=123074&addrcountry=GB

Byggeveiledning om du ønsker å justere ned ladestrøm i trinn:
http://zerocarbonworld.org/images/technical_drawings/How_to_add_a_current_switch.pdf

Forklaring på hvilke motstander som kan brukes for å regulere ladefart:
https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=111523&c=3562421&h=4c99f2ef6ca97a9ccaac&_xt=.pdf&ck=hi9tuajgAT4J5UWs&vid=hi9tuajgAUEJ5XhA&cktime=123029&addrcountry=GB
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lars-bgo

#4
Jeg har planer om en Slimbox til ca NOK 7.800.

Men takk for fyldig og godt svar!

Jeg ble litt ispirert og skal følge din oppskrift:

Delene kommer på noe under NOK 4.000 med frakt og mva... ( jeg har da inkludert en kwh måler da denne vil stå i en fellesgarasje.

Det ser ut til å være rimelig kurrant å sette det sammen.  Jeg hadde plan om å montere et Type 2 støpsel, men det ser ut til å komplisere monteringen og det er vanskelig å finne et egnet monteringsskap. ( hører gjerne på gode råd)
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA