Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Småbarn i Tesla Model S

Startet av pepsi555, onsdag 01. januar 2014, klokken 16:36

« forrige - neste »

pepsi555

Som nybakt Leaf eier har jeg et spørsmål vedrørende lading. På http://www.ladestasjoner.no/ står det oppgitt ladefart (16A) på de fleste ladestasjoner. Om jeg har forstått det riktig så er maksimal ladefart på kabel som følger med bilen på 10A.

Finnes det en kabel jeg kjøpe for å få raskere lading på "helt vanlige" offentlige ladestasjoner?

Griffel

#1
Sitat fra: pepsi555 på søndag 22. desember 2013, klokken 05:25
Finnes det en kabel jeg kjøpe for å få raskere lading på "helt vanlige" offentlige ladestasjoner?
Minst 4 aktive her på forumet forteller stadig om sine de leverer. Så istedet for å peke til tidligere innlegg overlates dette til selgerene slik at jeg ikke glemmer noen.

Eller ta en titt på hovedavsnittet kjøp og salg av utstyr eller avsnittet om Ladestasjoner og ladekabler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pepsi555

#2
Så det betyr at svaret på spørsmålet er ja da eller, om jeg leser mellom linjene?  :)

Spm. kommer på bakgrunn av at noen nevnte at jeg uansett ikke ville kunne trekke mer enn 10A på de fleste offentlige stasjoner uavhengig av kabel.

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TB

#4
Sitat fra: pepsi555 på søndag 22. desember 2013, klokken 19:43
Så det betyr at svaret på spørsmålet er ja da eller, om jeg leser mellom linjene?  :)

Spm. kommer på bakgrunn av at noen nevnte at jeg uansett ikke ville kunne trekke mer enn 10A på de fleste offentlige stasjoner uavhengig av kabel.
Det har vore skrive mykje om svidde kontaktar. Årsaken er 16A lading kombinert med kladd uten avlastning / oppheng.  Dette fører til feil vinkel på støpsel,  som gir varmegang.

Oslo kommune skal i følge rykte begrense lading til 10 A på dei nye ladestolpane,  som har type2 og vanlig kontakt. Type 2 kan lade på 16 / 32A, men maks 10A på schuco. Om dette blir igjennom ført er ikkje bekrefta.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: TB på søndag 22. desember 2013, klokken 23:52
Oslo kommune skal i følge rykte begrense lading til 10 A på dei nye ladestolpane,  som har type2 og vanlig kontakt. Type 2 kan lade på 16 / 32A, men maks 10A på schuco. Om dette blir igjennom ført er ikkje bekrefta.

Det spiller jo ingen rolle. Stolper som evt. er begrenset til 10A vil også ha Type 2 uttak som kan levere 16A. Da bruker man selvsagt dette istedenfor. De eneste som vil "slite" er eiere av gamle elbiler som ikke kan stille ned ladingen til 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Bør man da kjøpe kabelen fra Ev eller er det lurt å kjøpe type2 kabel med overgang til Shuko hvis det fins?

Takk for svar!
85D

Griffel

#7
Sitat fra: ctr46 på onsdag 25. desember 2013, klokken 18:41
Bør man da kjøpe kabelen fra Ev eller er det lurt å kjøpe type2 kabel med overgang til Shuko hvis det fins?

Takk for svar!
Siden dette er en Nissan tråd er jeg litt usikker på hva du spør om. Ingen av de nyere bilene har bruk for Type 2 til Schuko. (men det finnes).

Fra en Type 2 kontakt kan du lade Nissan, Trillinger, Fokus direkte med en Type 2 til Type 1 kabel
Fra en Type 2 kontakt kan du lade Tesla, BMW i3 og VWeup direkte med en Type 2 til Type 2 kabel

Fra
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 00:42
De eneste som vil "slite" er eiere av gamle elbiler som ikke kan stille ned ladingen til 10A.
Men ikke slite mer enn at de kan kjøpe en Type 2 til Schuko adapter (elbilhjelpen) og bruke sin gamle ladekabel opp til 16A, eller få stilt ned lading i forbindelse med en service.
(Type 2 til Schuko adapter er korrekt utføret utrolig nok lovlig, et unntak for ikke å la slitere med gamle elbiler helt i stikken)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ctr46

På min leaf har jeg jo shuko som går i veggen og leaf plugg i andre enden. Det er kanskje det som er type2?

Jeg kunne tenkt meg en 16A kabel som kan brukes på shuko og evt nyere ladestolper i oslo som gir meg 16A lading.

Sliter litt med å skjønne alle typer kabler og benevnelser:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
85D

jkirkebo

Sitat fra: ctr46 på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:33
På min leaf har jeg jo shuko som går i veggen og leaf plugg i andre enden. Det er kanskje det som er type2?

Jeg kunne tenkt meg en 16A kabel som kan brukes på shuko og evt nyere ladestolper i oslo som gir meg 16A lading.

Leaf har Type 1 plugg. Så det du trenger for å lade med 16A fra nyere stolper med Type 2 plugg er en Type 2 til Type 1 kabel. Elbilforeningen selger disse:

http://elbil.no/ladestasjoner/1136-na-selger-vi-ladekabler

Denne kabelen vil dog ikke kunne brukes på schuko. Du vil ikke finne noen som virker på begge deler (schuko og Type 2).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Ok da skjønner jeg. Takk for info!:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
85D

elektrolux

#11
Ikke rart mange sliter med å forstå disse typene og modusene: Rett meg om jeg tar feil, men mener dette er noenlunde rett:

Modus betyr type lading:

Eldre biler brukte modus 1 som betyr lading direkte fra Shuko/Cee stikk med kabel uten kladd og til bil. Bilen var da gjerne utstyrt med et Defa eller et Marchall ladeinntak.

Modus 2 og  modus 3 betyr at bilen krever et styresignal til bilens innebygde lader som så styrer ladestrømmen . I modus 2 får bilen styresignalet fra ladekabelen, og i modus 3 fra ladestolpen.

Modus 4 lading betyr DC lading, ofte referert til som hurtiglading og ofte debattert for dårlige og dyre betalingløsninger. I modus 4 er laderen plassert utenfor bilen

Så til type kontakter:

Type 1 viser til japansk standard som oftest kalles J1772. Dette er en fase kontakter beregnet for inntill 32A ladestrøm. Styresignalet er mer eller mindre standarisert, selv om det har vist seg å være utfordringer også her. Leaf forventer f.eks et signal helt på slutten av fullført opplading, og vil gi feilmelding om dette uteblir, mens Tesla krever ac pulsbreddesignal etc. En type 1 kabel passer altså i de fleste moderende asiatiske bilene, og merkelig nok i Ford Focus.

Type 2 kontakter eller Mennekes kontakter og stikk er 3 fase kontakter brukt i Europeiske biler og Tesla S. Blir også etterhvert den nye standarden i offentlige ladestolper. Dermed vil du kunne bruke type 2 kabler uten kladd ( styrekort ) til europeiske biler. Helt korrekt vil dette da hete modus 3 type 2 til type 2 ladekablel, men er forenklet til å kalles type 2 kabler. Til japanske biler må vi slite med å kalle kablene type 2 til type 1 kabler.

Så kommer vi til det Griffel viser til, nemlig overganger mellom modus 3 type 2 kabler og modus 1 som er vanlig shuko/Cee. Disse kablene brukes til å lure strøm uttav de nye ladestolpene uten at bilen kommuniserer med ladestolpen. Disse overgangene gjør det mulig å lade også eldre type elbiler fra nye ladestolper, og/eller gjør det mulig å bruke egne DC ladere for det vi kaller semihurtiglading. Teknikken går da gjerne ut på å utnytte 2-3 faser og bruke bilens egen lader som master, mens en tilfører DC direkte til batteriet via medbrakte slaveladere tilkoblet de andre fasene. Dette gir opptil 3 ganger ladehastighet og gjør at vi lader opp Think Classic og eldre PSA bilen med inntil 100 km/t ladehastighet.

Elbilhjelpen.no som jeg representerer, har vært tidlig inne på ettermarkedet når det gjelder salg av ladeløsninger tilpasset folks behov. September 2011 "oppdaget" jeg at Leaf lar seg lade med trillingenes 16A ladekladd, noe som raskt førte til svidde Shuko stikk rundt om på landets ladestasjoner. Kombinasjonen 1/2 kg ladekladd hengende etter et shukostikk og 16A strømtrekk fungerte nemlig dårlig. Shuko tåler 16A, men tåler svært lite fysisk belastning. Løsningen er enten å lage lengre ledning slik at den tunge kladden kan ligge på bakken, eller henge denne opp på et vis.

Vi forsøker hele tiden å være i forkant av etterspørselen, og har derfor kunnet levere 16A ladeløsninger siden sommeren 2012. Nye satsingsområder nå er 32A ladeløsninger tilpasset de nyeste bilene og alle typer kabler og overganger som måtte trenges. Akkurat nå er vi f.eks eneste leverandør av semiportable 32A ladeløsninger til Nye Leaf/Fokus. Det vi ikke har får vi bygget. Har også planer om å få bygget semihurtigladere tilpasset de nye Comboutstyrte bilene. Går dette etter planen vil en med en liten skoeske stor kladd på en type 2 ledning kunne lade e-Up og e-Golf med 3 fase fra de nye ladestolpene og/eller direkte fra et hvilket som helst industrikontakt.   

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA