Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: plugge i laderen eller ikke?

Startet av JanBrede, søndag 29. desember 2013, klokken 22:34

« forrige - neste »

JanBrede

Etter å ha benyttet ladekladden som fulgte med vår nye Leaf (10A) og fått testet ut den andre ladekabelen jeg har kjøpt med; Mode3, Type 2 til Type 1 32A, ser jeg at jeg savner noen muligheter.

Jeg ønsker meg en portabel, (og helst ikke semiportabel) ladekladd som dekker alle de ovennevnte strømstyrker;

6A - for ekte nød eller lange opphold i nærheten av dårlig infrastruktur (mange motorvarmerkontakter tilgjengelig, men ingen garanti for at man ikke må dele 10A...)
10A - for å slippe å ta med den andre ladekabelen, men ikke så viktig (for meg)
16A - for å kunne få full utnyttelse av strømpunktene på 90% av stedene jeg besøker
32A - for å få full utnyttelse av bilens lader, der dette bygges ut, men uten Type 2 kontakt, evt andre sporadiske nødladinger fra blå industrikontakter

Som sagt over, jeg ønsker meg en portabel løsning som kan kobles til hvor som helst (med overganger) hvor boksen ikke er voldsomt stor, og IP beskyttelsen er ivaretatt.

Ønsker også at kabelen kan låses fast med den nye EuroLeaf's automatiske låsemekanisme

(Drømmen er jo selvfølgelig en 6-10-16-32 kabel fra http://www.charge-amps.com/, med låsemulighet, og da selvfølgelig CEE stikk)

Har heller ingen problemer med designet på 31313 fra Ratio

http://www.ratio.nl/en/catalog/articlegroup/4918/portable-charging

som både Elbilhjelpen.no og elbilshop.no leverer, men den mangler da 32 A...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

svingen

får vel snart svar fra elbilhjelpen men den her er jo mitt i blinken

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7918.0.html

hvis du da tar en 32a CCE kan du sikkert få overganger til alt mulig du vil ha :)
tar jo litt plass,men virker jo veldig bra hvis du ser på bilde kan man justere det ned osv til 6amp hvis ønskelig.

er vel ikke så ofte du har brukt får den her og hvis du har så vet du vel om det..... så kan du jo ha den her i garasjen og lade på 32a (da er det i det minste ingen grunn til og ikke ta elbilen blir jo full ladet på 4 timer) og ta det med i bilen hvis du trenger 10a dekker vel ditt behov 90% av gangene?

Hvis ikke kan du jo selge den 10a og kjøpte en ny en til 4500 som er justerbar til 16a (6,10,16a) tar jo ikke så mye plass eller og vil dekke 95% av behovet vil jeg tro?

jeg solgte min får 2500kr 10a og bestilte en justerbar fra elbilhjelpen.no til 4500 kr syns det var verdt 2000 kr,mulig du får mere får laderen din hvis du er litt tålmodig jeg orka ikke vente så sogte den nok lit bilig :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

#2
Sitat fra: svingen på torsdag 19. desember 2013, klokken 16:34
får vel snart svar fra elbilhjelpen men den her er jo mitt i blinken

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7918.0.html

He he.

Har faktisk en enda mindre versjon enten som trinnløst justerbar 6-32A semiportabel (portabel 32A tror jeg ikke eksisterer enda ) Veggboks med Mennekes stikk montert eller spesialutviklet for Leaf med J1772 kabel.

Se nederste bilde som viser forskjellen i størrelse på Tesla/Zoe versjonen fra Ratio med ide sin versjon som passer alle Elbiler.

Denne løsningen er både IT 230V enfase og TN 400V 3 fase kompatibel. ( inkl Tesla )

Leaf/J1772 versjonen er bare dager vekke og koster 7500 kr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#3
Sitat fra: elektrolux på fredag 20. desember 2013, klokken 09:00
Har faktisk en enda mindre versjon enten som trinnløst justerbar 6-32A semiportabel (portabel 32A tror jeg ikke eksisterer enda ) Veggboks med Mennekes stikk montert eller spesialutviklet for Leaf med J1772 kabel.
Nå har jo svimtapp vært så snill å legge et vedlegg her om en 32A portabel:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11074.msg155011.html#msg155011
Om den eksisterer eller ikke? Den selges i et hvertfall og med et sett adaptere for 1777 euro (som vel ikke oppfattes som et røverkjøp).
Ellers er det vel stort sett bare de med Renault Zoe som har glede av en slik (de med Tesla har vel allerede bygget sin egen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JanBrede

Sitat fra: svingen på torsdag 19. desember 2013, klokken 16:34
får vel snart svar fra elbilhjelpen men den her er jo mitt i blinken

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7918.0.html

hvis du da tar en 32a CCE kan du sikkert få overganger til alt mulig du vil ha :)
tar jo litt plass,men virker jo veldig bra hvis du ser på bilde kan man justere det ned osv til 6amp hvis ønskelig.

er vel ikke så ofte du har brukt får den her og hvis du har så vet du vel om det..... så kan du jo ha den her i garasjen og lade på 32a (da er det i det minste ingen grunn til og ikke ta elbilen blir jo full ladet på 4 timer) og ta det med i bilen hvis du trenger 10a dekker vel ditt behov 90% av gangene?

Hvis ikke kan du jo selge den 10a og kjøpte en ny en til 4500 som er justerbar til 16a (6,10,16a) tar jo ikke så mye plass eller og vil dekke 95% av behovet vil jeg tro?

jeg solgte min får 2500kr 10a og bestilte en justerbar fra elbilhjelpen.no til 4500 kr syns det var verdt 2000 kr,mulig du får mere får laderen din hvis du er litt tålmodig jeg orka ikke vente så sogte den nok lit bilig :)

Takk for tipset, vet jeg har sett den tråden før jeg fikk elbil og glemt den igjen.  Nå er dessverre den litt i største laget, jeg forsøker å få til et Mode 3 type 2 punkt hjemme, så mitt behov er først og fremst mobilt.  Da tenker jeg at denne tar unødig mye plass i bagasjerommet ;)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 20. desember 2013, klokken 10:39
Nå har jo svimtapp vært så snill å legge et vedlegg her om en 32A portabel:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11074.msg155011.html#msg155011

Den der går under semiportabel i min bok. Stor boks som må stå på bakken og krever egen Type 2 kabel.

De portable kan henge i kontakten og har fast Type 2 plugg, slik som Teslas UMC.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JanBrede

#6
Enig i det jkirkebo, det var ikke helt det jeg spurte etter, men det som er det fantastiske med slike forum er jo at mulighetene åpner seg ;)

Electrolux;
- Liker trinnløst regulerbar, gir mer fleksibilitet
- Har egentlig lurt på hvorfor ingen lager et portabelt Mode 3 ladepunkt ;)

Jeg har jo allerede en Mennekes til J1772 kabel, så trenger ikke noen spesialversjon for Leaf antar jeg;

Nå fungerer den kabelen utmerket på Mennekes ladestolpen hos Sønnico, som er 400V (trefase) 32A, antar jeg riktig at Ide boksen også alltid gir riktig strøm ut til min Leaf? Så denne boksen kan brukes på 400V TN, 230IT (med overgang) og 230 enfase (med overgang)? Er inngangen på den ekte trefase, eller har den bare benyttet en av fasene inn, så boksen håndterer bare enfase? (Fordelen er jo at man aldri vil få trefase inn mot bilen, uansett hva man roter rundt med, ulempen er at den kanskje ikke er forberedt for min "neste elbil")

Det gir jo i så fall den flekisbiliteten jeg ønsker meg totalt, og da er det verdt den ekstra plassen en slik boks tar (og den er mindre enn Tesla/Zoe versjonen).

- Antar at den er tilstrekkelig vannbeskyttet til å ligge på bakken?
- Og at ledningen inn til boksen er lang nok så den kan ligge på bakken?

(Du må få den ut på sidene dine Electrolux ;))

Også får jeg jobbe videre med problemet med å få maks ut av trefase som de fleste av dere har vært innom ;)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Griffel

Sitat fra: JanBrede på fredag 20. desember 2013, klokken 12:36
Jeg har jo allerede en Mennekes til J1772 kabel, så trenger ikke noen spesialversjon for Leaf antar jeg;

Er inngangen på den ekte trefase, eller har den bare benyttet en av fasene inn, så boksen håndterer bare enfase? (Fordelen er jo at man aldri vil få trefase inn mot bilen, uansett hva man roter rundt med, ulempen er at den kanskje ikke er forberedt for min "neste elbil")
At du aldrig får trefase inn mot bilen sørger Mennekes til J1772 kabel for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: JanBrede på fredag 20. desember 2013, klokken 12:36

Electrolux;
- Liker trinnløst regulerbar, gir mer fleksibilitet
- Har egentlig lurt på hvorfor ingen lager et portabelt Mode 3 ladepunkt ;)

Jeg har jo allerede en Mennekes til J1772 kabel, så trenger ikke noen spesialversjon for Leaf antar jeg;

Nå fungerer den kabelen utmerket på Mennekes ladestolpen hos Sønnico, som er 400V (trefase) 32A, antar jeg riktig at Ide boksen også alltid gir riktig strøm ut til min Leaf? Så denne boksen kan brukes på 400V TN, 230IT (med overgang) og 230 enfase (med overgang)? Er inngangen på den ekte trefase, eller har den bare benyttet en av fasene inn, så boksen håndterer bare enfase? (Fordelen er jo at man aldri vil få trefase inn mot bilen, uansett hva man roter rundt med, ulempen er at den kanskje ikke er forberedt for min "neste elbil")

Det gir jo i så fall den flekisbiliteten jeg ønsker meg totalt, og da er det verdt den ekstra plassen en slik boks tar (og den er mindre enn Tesla/Zoe versjonen).

- Antar at den er tilstrekkelig vannbeskyttet til å ligge på bakken?
- Og at ledningen inn til boksen er lang nok så den kan ligge på bakken?

(Du må få den ut på sidene dine Electrolux ;))

Også får jeg jobbe videre med problemet med å få maks ut av trefase som de fleste av dere har vært innom ;)

Den portable veggboksen er ekte 3 fase inn, og i sin dyreste versjon ( 8500 kr ) 3 fase Tesla kompatibel ut.

Fikk nå inn Leaf versjonen og legger ved bilde av denne til de som måtte være interreserte. Ikke ekte portabel i den forstand at den har kabel inn på ene enden og ut på andre enden, men uttover det er den svært så brukervennlig med 2 meter kabel inn og 5 meter kabel ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JanBrede

Sitat fra: Griffel på fredag 20. desember 2013, klokken 13:41
Sitat fra: JanBrede på fredag 20. desember 2013, klokken 12:36
Jeg har jo allerede en Mennekes til J1772 kabel, så trenger ikke noen spesialversjon for Leaf antar jeg;

Er inngangen på den ekte trefase, eller har den bare benyttet en av fasene inn, så boksen håndterer bare enfase? (Fordelen er jo at man aldri vil få trefase inn mot bilen, uansett hva man roter rundt med, ulempen er at den kanskje ikke er forberedt for min "neste elbil")
At du aldrig får trefase inn mot bilen sørger Mennekes til J1772 kabel for.

Takk igjen, var ikke sikker på den, men en kjapp titt på http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772, så er det jo tydelig at J1772 støtter kun enfase. (Bakgrunnen for min bekymring er at dette er min andre Mennekes til J1772 kabel, den første støttet bare 20A og var feillevert, men på den var tydelig de to overflødige fasepinnene i Mennekes pluggen som skal i "veggen" plukket vekk, mens på min nye 32A kabel var det ikke...)
Takk for tydeliggjøring.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

JanBrede

Sitat fra: elektrolux på fredag 20. desember 2013, klokken 14:39

Den portable veggboksen er ekte 3 fase inn, og i sin dyreste versjon ( 8500 kr ) 3 fase Tesla kompatibel ut.

Flere spørsmål;
Hvilken IP rating har Ide løsningen med Mennekes kontakt?
Låser den fast Mennekes pluggen under lading?
Har du en spec jeg kan se på?
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

elektrolux

Ide sin Veggboks har ikke låseaktivator på Mennekes stikket. Om dette er ønskelig kan det nok bestilles mot et pristillegg.

IP graden er nok 54 på selve kabinettet da dette har gummipakninger på alle sammenføyninger, men er usikker på hvor tett selve stikket er. Sannsynligvis er det også tett.

Ellers har jeg lagt ved komformitetserklæringen på ladestasjonen til dem som måtte finne dette interresant.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA