Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Elisabeth, søndag 02. februar 2014, klokken 22:59

« forrige - neste »

Elisabeth


Termometeret som viser utetemperaturen er ikke helt riktig i min bil. Den viser at det er 4 grader kaldere enn det i virkeligheten er. Nå har det vært iskaldt her nord siden jeg fikk bilen, så jeg vet ikke om den vil vise samme feilen når det er plussgrader da. I dag er det ifølge temp-måleren hjemme -1 gr, målern i bilen sier -5. De siste dagene har hjemmemåleren vist -8 og målern i bilen har sagt - 12. Noen andre som opplever det samme? Kan man gjøre noe med dette? Ikke det at det har så stor betydning, men syns det er greit å vite korrekt temperatur.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Haahov

Hvordan vet du at det er bilen som viser feil? Vår Leaf viser 2 grader mindre enn hustermometeret vårt, men er ganske sikker på at det er bilen som har mest rett  (stemmer med værmeldingen ofte) og hustermometeret som er feil. Kanskje pga varme fra huset siden den sitter på husveggen?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Elisabeth


Fordi begge målerne hjemme sier det samme og de stemmer mer overens med værmeldingen enn måleren i bilen :-)

Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

bjorn_2390

Sitter måleren på Leaf i front, sånn som ofte er vanlig? Vet at det av og til kan være et problem at føleren (i så fall) på enkelte biler ikke sitter godt nok skjermet. Men det er kanskje ikke når du er ute og kjører, problemet er der, - men hele tiden?
Blå Euro-Leaf (2012)

Larobeaa

Skjerming av tempsensoren er helt unødvendig siden effektive kuldegrader er noe man føler og ikke måler. -20 er -20 om bilen kjører eller står stille, men om du kjører eller det blåser blir du raskere nedkjølt. Men sensorer kan plukke opp varme i fra bilen når du står stille på lik linje med at måleren på huset kan plukke opp varme i fra huset. Måleren på huset mitt viste også noen grader mere en leafens helt til jeg flytta måleren lengre unna vinduet, nå viser de nesten likt :)

TB

https://metlex.met.no/wiki/F%C3%B8lt_temperatur

SitatEn tykk ullgenser kan holde oss varm når det er vindstille og vi står stille. Begynner det å blåse eller kjører vi på ski ned en bratt bakke, vil den varme lufta som fins inne i genseren og som virker som isolasjon mot de kalde omgivelsene, bli fjernet. Det kommer kald luft inn mot huden og vi begynner å fryse. Kroppen taper varme til lufta. Er huden våt eller klærne fuktige, vil fordamping av denne fuktigheten også føre til varmetap. Vind vil føre til økt fordamping og dermed økt avkjøling.

For å gi en indikasjon på hvor stort varmetapet er når det blåser, kan en bruke en avkjølingsindeks som sammenligner varmetapet en får når det blåser ved ulike temperaturer, sammenlignet med tilsvarende varmetap i vindstille luft.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Oddvar

Du bør sjekke dette på verksted . Det kan være feil på tempraturføleren . Min viser stort sett det samme ,men varierer selfølgelig når jeg kjører :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Rav4_EV

Temperatur både ute og inne i bilen kan kalibreres med diagnoseverktøyet.
Mener det er +- 4 grader.
Mye som kan stilles inn med rett verktøy. Blandt annet om hvor lenge taklyset skal stå på ved åpen dør før bilens 12 volt batteri tømmes.
Noen innstillinger på varmeapparatet kan også endres, som f.eks "sticky" resirkluasjonsknapp". Standard er friskluft etter ny start.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA