Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Hamiso, søndag 01. desember 2013, klokken 22:44

« forrige - neste »

cra

Ingenm vet hva framtida bringer (Bare Lars Monsen vet hvor haren hopper  ;) ;D), men pr i dag tror jeg nok det er mer å tape på å drasse på vindmølle o.l. enn å la den være. Som en slags "portabel ladestasjon" man kan ta med seg på tur der bilen kan stå på lading mens man er ei uke i fjellheimen kan det kanskje fungere, men jeg tror det vil være langt mer effektivt å ta med et aggregat for formålet - med dagens teknologi. Solceller kan kanskje få en virkningsgrad en dag som gjør det hensiktsmessige å tapetsere bilen med dem? Men da har jeg egentlig mer tro på at betteriteknologien har gjort framskritt av en slik dimensjon at vi kan la bilen stå en uke og fortsatt ha rikelig til hjemturen. Og kanskje har de stor nok kapasitet til at de nye, effektive solcellene igjen bare blir en dråpe i havet?

Men for all del; tenking "utenfor boksen" (i tillegg til latskap, visstnok) er en sterk kraft bak innovasjon. Keep it up!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hyperstress

Liten tankerekke ang Tesla MS. Speilene, gir ca 5% redusert rekkevidde. En liten vindmølle, som absolutt ikke er aerodynamisk, kan antas å gi minst samme reduksjon i rekkevidde. Dvs at vindmølla må ha et output på minst 1 kw for å gå i null, noe som er helt urealistisk :)
(80kwt x 0,05 = 4kwt / 4t kjøring)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OleT

Sett  solceller og vindmølle på garasjetaket. Bruk det til å lade opp et batteri, som du så bruker til å lade bilen.

DA er det mening i det.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

cra

Sitat fra: OleT på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:32
Sett  solceller og vindmølle på garasjetaket. Bruk det til å lade opp et batteri, som du så bruker til å lade bilen.

DA er det mening i det.

Ja, hvis man kan nyttiggjære seg det som er å hente også når bilen ikke står til lading kan det kanskje ha noe for seg. :)  Tro hvor mye man trenger av batterier for at det skal ha noe for seg å gjøre dette?  Man må vel i prinsippet ha tilsvarende kanskje halve batteriet på bilen? Pluss utstyr for å (semi)hurtiglade det over på bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mircado


Det er mange spennende prosjekter for solcellegarasjer -- et par også her på forumet.

BMW har faktisk en egen carport i salg med solcelletak og lader for i3 (laget av solarwatt.de) , men den tas kanskje ikke inn i Norge? Noen som har spurt sin forhandler? Pris fra 14000 euro alt inklusive -- så i den øvre enden av skalaen.

http://www.de.bmw.solarwatt.de/

--
Think City Zebra

Griffel

Sitat fra: cra på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:41
Tro hvor mye man trenger av batterier for at det skal ha noe for seg å gjøre dette?  Man må vel i prinsippet ha tilsvarende kanskje halve batteriet på bilen? Pluss utstyr for å (semi)hurtiglade det over på bilen.
Det er jo avhengig av kjøremønster, de som bruker bilen om natten og lader i garasjen om dagen trenger mindre batteri enn de som bruker bilen om dagen og lader om natten.
De som ønsker å kjøre på lagret solstrøm om vinteren trenger enorme batterier, mens de som bruker bilen en gang eller to i uken og bare i sommerhalvåret klarer seg med det som er i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Ja, Griffel, jeg regnet igrunn ikke med at det finnes et fasitsvar. :)

Batteriet kan vel i teorien være så stort som garasje og lommebok tåler, så hvis man tar utgangspunkt i daglig forbruk på 100km så skulle det vel være mulig å regne seg fram til hva man trenger. Batteribank kan oppgraderes etterhvert; minimumskostnaden blir selve instalasjonen av vindmølle/solceller samt utstyr for lading av batteribank samt overføring til bilen.  Det vil vel også være sammenheng mellom størrelse på vindmølle/solceller hvor mye batteribank man trnger/kan nyttiggjøre seg, men overskuddsstrøm burde fint kunne overføres til nettet på huset forøvrig. Og så kan man jo bruke den som UPS også, i nødsfall. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

Sitat fra: OleT på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:32
Sett  solceller og vindmølle på garasjetaket. Bruk det til å lade opp et batteri, som du så bruker til å lade bilen.

Dette har eg sett i Sverige, Helsingborg - var der sommaren 2012. Panel var laga som eit tak over bilane. Usikker om det var batteri som vart lada opp, men det må vere mest praktisk, bil er jo mest i bruk om dagen - når det er sol.

Her er info:
http://elbil.no/ladestasjoner/629-ladestasjon-med-solcellestrom
http://www.energinyheter.se/2012/09/solceller-laddar-helsingborgs-elbilspool
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Camilla

Istedet for garasjen full av batteri kan vi bruke vannmagasinene som lager for produsert solstrøm og vindstrøm. Kjør overskuddsenergien fra solcellene dine inn på strømnettet og hent ut strøm når du trenger det. Foreløpig er det bare Hafslund og BKK som tilbyr dette men alle nettselskapene blir pålagt å ta i mot såkalte Plusskunder i 2017. Mere solstrøm inn på nettet er lik mindre vannkraft ut. Og fornybarandelen på det totale forbruket går opp. Er du tilknyttet et nettselskap som ikke tar i mot Plusskunder? Bruk dine lokalpolitikere (som jo ofte er nettselskapets eiere) til å pålegge nettselskapet å ta i mot Plusskunder. NVE har gitt ut en veiledning til nettselskapene for dette formålet.



elektrolux

Dette er hele ideen bak Wave ralliet. Deltakerene produserer sin egen strøm hjemme, og tar den ut til lading av Elbilen der de kjører.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA