Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mitt Dekkhotell

Startet av buylove, mandag 16. desember 2013, klokken 23:26

« forrige - neste »

buylove

Takk!

Godt å få disse innspillene. Jeg har sett etter den type 2 kontakten for å ha i boksen men har foreløbig bare funnet disse:
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-16-amp/Type-2-16-amp-Charging-Sockets-Inlets.

Ser greie ut men når jeg ser på spesifikasjonene så ser det ut som de er beregnet for max 240V.
Noen som kjenner til andre plasser de er å få kjøpt?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

#16
Nå kan du uansett ikke bruke 16A versonen du peker til siden du planlegger 32A  N pinnen får 32 A. Standarden for 3 fas lading forutsetter 400V så at det skal jo egentlig ikke finnes 230V Stikkontakter i denne serien.
230V er jo kun relevant mellom L1 og N. Det er trolig en feil som henger med de kontaktene som leveres med enfas "pig tails".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stellar

#17
Stemmer at Bergen har fått inn noen blå adaptere, en kompis av meg fikk idag.
Jeg derimot griner, 400V uttak står klart til bil som kommer om en uke, men lurer på om jeg må skaffe meg en saltoboks i stedet. Blir ikke så dyrt mtp at alt arbeid er gjort, blir vel en times arbeid for å få den opp + ladestasjonen til 6900. Alternativet blir å bruke denne som jeg kjøpte idag :-[
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

buylove

Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 22:01
Nå kan du uansett ikke bruke 16A versonen du peker til siden du planlegger 32A  N pinnen får 32 A. Standarden for 3 fas lading forutsetter 400V så at det skal jo egentlig ikke finnes 230V Stikkontakter i denne serien.
230V er jo kun relevant mellom L1 og N. Det er trolig en feil som henger med de kontaktene som leveres med enfas "pig tails".

Det kan ha en misjon å kunne bruke den på 400V når en er på lang tur.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

Sitat fra: buylove på mandag 09. desember 2013, klokken 23:02
Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 22:01
Nå kan du uansett ikke bruke 16A versonen du peker til siden du planlegger 32A  N pinnen får 32 A. Standarden for 3 fas lading forutsetter 400V så at det skal jo egentlig ikke finnes 230V Stikkontakter i denne serien.
230V er jo kun relevant mellom L1 og N. Det er trolig en feil som henger med de kontaktene som leveres med enfas "pig tails".

Det kan ha en misjon å kunne bruke den på 400V når en er på lang tur.
Nå skjønner jeg ikke hva du mener.
Dersom du har tenkt å lade med 230V 32A må stikkontakten (Type 2 ) tåle 32A. Når det gjelder spenning 400V er sikkert stikkontaktene det,siden standarden krever det. Stikontaktene  leveres også med tilkoblet en-fase pig tails, og denne konfigurasjonen er det nok du leser spesifikasjonen for det er 1-fase 230V. Så om du skal ha stikkontakt i boksen kjøp 32A versonen slik at den kan brukes både for 32A 1-fas og 16A 3-fas.

Du må dimmensjonere innmaten etter høyeste strøm som er 32A og benytte 32A kablen, siden N leder fører 32A
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stianrod

Fikk nettopp mail fra Sedlbauer, de som produserer slimbox, et alternativ til saltoboksen. Pris:

-Slimbox            639,90 EUR
-Stativ                   96,30 EUR
-Frakt                    46,00 EUR uten stativ. 
-Type2 kabel     297,50 EUR

Forhåndsbetaling og ca. 4 ukers leveringstid
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Griffel

#21
For lettere å sammenlgne:
Sitat fra: stianrod på tirsdag 10. desember 2013, klokken 13:42
Fikk nettopp mail fra Sedlbauer, de som produserer slimbox, et alternativ til saltoboksen. Pris:

-Slimbox            639,90 EUR
-Stativ                   96,30 EUR
-Frakt                    46,00 EUR uten stativ. 
-Type2 kabel     297,50 EUR

Forhåndsbetaling og ca. 4 ukers leveringstid
+MVA?

Sitat fra: stianrod på mandag 09. desember 2013, klokken 16:40
Priser jeg fikk fra Salto:

6875,- for laderLadebox
2850- for B vern
1990,- for Type2 kabel. 

Pris fra elektriker:

18.930,- for all jobb + alt utstyr

Alle priser inkl. mva
Størrelsen på slimbox tatt i betraktning antar jeg at værnet kommer i tillegg på slimboxen også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Prisene er i tråd med hva det kostet på jobben bare at jeg la til 2 punkter med en gang på langt strekk. Meget fornøyd med saltoboksen.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

M.SKEIDE

Sitat fra: Stellar på mandag 09. desember 2013, klokken 22:19
Stemmer at Bergen har fått inn noen blå adaptere, en kompis av meg fikk idag.
Jeg derimot griner, 400V uttak står klart til bil som kommer om en uke, men lurer på om jeg må skaffe meg en saltoboks i stedet. Blir ikke så dyrt mtp at alt arbeid er gjort, blir vel en times arbeid for å få den opp + ladestasjonen til 6900. Alternativet blir å bruke denne som jeg kjøpte idag :-[

Hvor kjøpte du den?  husker du pris? 
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Stellar

#24
Kjøpte den på Clas Ohlson, kostet 159.

http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

buylove

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. desember 2013, klokken 00:36
Sitat fra: buylove på mandag 09. desember 2013, klokken 23:02
Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 22:01
Nå kan du uansett ikke bruke 16A versonen du peker til siden du planlegger 32A  N pinnen får 32 A. Standarden for 3 fas lading forutsetter 400V så at det skal jo egentlig ikke finnes 230V Stikkontakter i denne serien.
230V er jo kun relevant mellom L1 og N. Det er trolig en feil som henger med de kontaktene som leveres med enfas "pig tails".

Det kan ha en misjon å kunne bruke den på 400V når en er på lang tur.
Nå skjønner jeg ikke hva du mener.
Dersom du har tenkt å lade med 230V 32A må stikkontakten (Type 2 ) tåle 32A. Når det gjelder spenning 400V er sikkert stikkontaktene det,siden standarden krever det. Stikontaktene  leveres også med tilkoblet en-fase pig tails, og denne konfigurasjonen er det nok du leser spesifikasjonen for det er 1-fase 230V. Så om du skal ha stikkontakt i boksen kjøp 32A versonen slik at den kan brukes både for 32A 1-fas og 16A 3-fas.

Du må dimmensjonere innmaten etter høyeste strøm som er 32A og benytte 32A kablen, siden N leder fører 32A

Ja, jeg må bruke et 32A 5-pins 400V støpsel og kabel som passer til det. Men om jeg da bruker en overgang fra 3x16A 400V til 3x32A 400V som da passer til 3x32A 400V støpselet på boksen så får jeg utnyttet eventuelle 3x16A 400V kontakter jeg kommer over når jeg er på tur. Kommer jeg over en 32A 1-fas så kan jeg ha et adapter/overgang til det også.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

#26
For å gjøre det helt klart:
Type 2 kontakten du viste til i #15 :( http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-16-amp/Type-2-16-amp-Charging-Sockets-Inlets.) er en 16 A kontakt. etter det jeg forsto hadde du planer om å benytte den i boksen. Det går ikke den må være 32A. Det må også type 2 til type 2 kablen som går fra boks til bil være.
Innmaten i boksen, sikringer kontaktor og ledninger må også dimmensjoneres for 32A.
Dersom du mot nette går ut av boksen med en kabel til en hanplugg må også denne delen være dimensjonert for 32A. Hva du videre gjør er en en tilpassningssak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

buylove

Sitat fra: Griffel på onsdag 11. desember 2013, klokken 00:27
For å gjøre det helt klart:
Type 2 kontakten du viste til i #15 :( http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-16-amp/Type-2-16-amp-Charging-Sockets-Inlets.) er en 16 A kontakt. etter det jeg forsto hadde du planer om å benytte den i boksen. Det går ikke den må være 32A. Det må også type 2 til type 2 kablen som går fra boks til bil være.
Innmaten i boksen, sikringer kontaktor og ledninger må også dimmensjoneres for 32A.
Dersom du mot nette går ut av boksen med en kabel til en hanplugg må også denne delen være dimensjonert for 32A. Hva du videre gjør er en en tilpassningssak.

Beklager jeg ser at jeg har sent deg linken på 16A kontakter. De har også 32A kontakter men i spesifikasjonen så står det at de er beregnet for maks 240V. Jeg er inneforstått med at hele boksen må bygge opp etter høyeste strømstyrken som den kan benyttes til. Dette gjelder også spenningen.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

#28
Sitat fra: buylove på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:10
Beklager jeg ser at jeg har sent deg linken på 16A kontakter. De har også 32A kontakter men i spesifikasjonen så står det at de er beregnet for maks 240V. Jeg er inneforstått med at hele boksen må bygge opp etter høyeste strømstyrken som den kan benyttes til. Dette gjelder også spenningen.
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11074.msg154806.html#msg154806
Som "gammel elektrikker" forstår du sikkert hva jeg mener.
(Tips: tegningene 240V står på viser en 1-fase konfigurasjon)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA