Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ford Ranger Electric: ENDELIG med norske skilter

Startet av janhelge, torsdag 25. september 2008, klokken 17:19

« forrige - neste »

janhelge

Jeg har fått et spørsmål via epost som jeg besvarer her slik at andre kan supplere mitt svar...

Spørsmål:
> Jeg har kjøpt meg et rep.objekt av Think, batterier og kabler levert 
> hver for seg.
> Nå har jeg lest alt tilgjengelig dokumentasjon, men lurer på dette 
> med vannfylling.I dokumentasjon står det påfylling med vann (antar 
> dette er destilert) Andre steder står det med frostveske.
> Hvis jeg har forstått det riktig så går batterivann+ kjøling av 
> motor osv i samme vannkrets.
> Jeg må jo blande frostveske sammen med destilert vann ?
> Det som forundrer meg at at dette også skal gå i batteriene ? 
> Blandingsforhold ?
> Eller er jeg helt på jorde ?


Svar:
Du må ikke blande frostvesken med batterivannet!

Et Think-batteri er et nikkel-kadmiumbatteri ("NiCd") med vannkjøling.

I et Think-batteri er det "batterivann" (som er en kadmium-lut elektrolytt) i ett "kammer" og fysisk adskilt fra dette er det kjølevæske, som du refererer til som frostvæske. "Batterivannet" er vann renset i et avioniseringsapparat, altså ganske tilsvarende som destillert vann. Når batterivannet helles på, blandes det med den øvrige elektrolytten. Når batteriet er helt eller delvis utladet, er dette kadmiumlut - nikkel-lut blanding som er veldig giftig. Når batteriet er fullstendig oppladet, er kadmium-ionene (Cd) på nikkel-elektrodeplatene, og væsken er i teorien "rent" vann. Jeg benytter anførselstegn fordi dette likevel skal betraktes som giftig væske fordi det kan være avleirede krystaller av kadmiumsalter.
Først Th!nk, men nå iMiev.

Ken

Jeg forstår at luten selv ikke er en del av den kjemisk reaksjon men brukes til transport av elektroner under opp og utlading. Styrken er ikke kritisk men den er veldig sterk til å tåle en del uttynning ved dårlig fyllingsprosedyr og som frost væske i at den har det samme egenskaper som vannlig salt på is.
Wikipedia eller battery university vil forklarer prosessen. De er ikke vanlig å komme i kontakt med luten og barreisystemet regnes som forseglet.

Viktig at han som stiller spørsmåler forstår forskjellen mellom vannfyllingsnipler og kjølevæske nipler og det finnes noe innlegg i det siste som forklarer hva skjer ved feilkobling  :(
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#2
For de som kjøper et reparasjonobjekt kan det være nyttig å vite at Lars har vært så snill å legg ut verksted manualen til think her: www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf.

Og som det er beskrevet i første innlegg: kjølesystemet og batterivann er to skilte systemer. Batterivann må være destilertvann eller filtrert i et spesialfilter (ionebyttefilter), og om det kommer søl fra batteriet er det etsende.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#3
Sitat fra: janhelge på tirsdag 09. september 2008, klokken 17:12
Jeg har fått et spørsmål via epost som jeg besvarer her slik at andre kan supplere mitt svar...

Spørsmål:
> Jeg har kjøpt meg et rep.objekt av Think, batterier og kabler levert 
> hver for seg.
> Nå har jeg lest alt tilgjengelig dokumentasjon, men lurer på dette 
> med vannfylling.I dokumentasjon står det påfylling med vann (antar 
> dette er destilert) Andre steder står det med frostveske.
> Blandingsforhold ?


Svar:
Du må ikke blande frostvesken med batterivannet!

Det er to adskilte systemer, det er skillevegger inne i blokkene. Se på bildet av batterikassen på side 7 i kapittel 1 i Think service manualen.

Batterivann: Fylles i 3 grå nipler som sitter loddrett på en brakett i hjørnet av batterikassen nærmest til høyre på bildet. Vannet går gjennom sorte, S-formete gummislanger fra batteri til batteri. Niplene er plassert vannrett på modulene (disse kaller vi for blokker) og de sitter på forhøyningen langs toppen av hver blokk. Vann skal etterfylles rett etter vedlikeholdslading og det skal gå på maks 8 liter. Erfaring viser at vann må etterfylles oftere enn angitt i servicemanualen.

Kjølevann: Dette er glykol lik det som brukes i fossilbiler. Vannet sirkulerer hele tiden når tenning er på og når lading er på. Ideell temperatur på kjølevannet er +30 til +35 grader (mye kaldere enn på fossilbiler). For å hindre at det fryser om vinteren brukes glykol. Blandingsforholdet er ikke kritisk, men kjølevannet må tåle minimumstemperaturen i ditt distrikt. Maksimal frostbeskyttelse får man ved 50% glykol (ublandet frostvæske) og 50% vann; -46 grader. Niplene sitter loddrett i hvert hjørne på hver blokk og de er litt mindre enn vannfylleniplene. Det er normalt ikke nødvendig å etterfylle frostvæske. Dersom det minker i ekspansjonstanken er det lekkasje et sted.

Dersom du har tenkt å finne ut hvordan du tester blokkene dine før du monterer alt igjen foreslår jeg at du tar kontakt med Elektrolux, Boogie eller Øyvind Lunde her på forumet, de har utviklet en metode som fungerer og vet hva du trenger av utstyr for å gjøre dette ordentlig. Regn med å bruke mye tid.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Prøvte å se av tråden om det var blitt advart mot å fylle vann på batteriene uten at disse først er blitt toppladet og overladet i løpet av siste 15 min, og har minst 25 graders temperatur.

Ser ikke slik ut.

Derfor:

IKKE FYLL VANN PÅ BATTERIENE FØR DU FORSTÅR RIKTIG PROSEDYRE FOR Å GJØRE DETTE.

Ellers vil det være en god ide å få sjekket ut batteriene, eller blokkene som vi fortrekker å kalle dem, slik at i alle fall dette er OK. Hjelper gjerne til med dette mot 100 kr/blokka. Kan også ordne rimelig frakt langs E39
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA