Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke ladet;(

Startet av Langtur, onsdag 04. desember 2013, klokken 12:45

« forrige - neste »

Langtur

Det har den senere tid blusset opp igjen en reaksjon fra bussjåførene. Dette har flere årsaker, antallet elbiler i kollektivfeltet er ikke nødvendigvis hovedproblemet.
Det største problemet er at kollektivfelt på motorvei har 80/90 km/t, det vil si at enhver forstyrrelse vil bli betydelig. Det er lett å henge ut elbilen, fordi dette er bussens "domene". Saken er at om kollektivfeltene fikk en generell hastighetsnedsettelse fra 80 til f.eks 60 km/t ville det flyte bedre, oppbremsingen vil bli mindre og det vil gli lettere for de som skal krysse.
Dessuten er det svært viktig at vi som elbilister ikke tar opp kampen mot bussene fordi vi også er eiere av feltet, men at vi tilpasser oss og er smidige mot bussene, kanskje også holder oss unna når det ikke er fastlåst kø. Det vil skape mere ro og en bussjåfør som ser at elbilen tar hensyn til han vil være en mere balansert og mindre kritisk sjåfør.
Jeg tror ikke på at bussene får vesentlige forsinkelser, jeg mener snarere at de irriterer seg over konkurransen.
#2617 85 Grå med alt unntatt seter og dobbeltlader

Griffel

#1
Nå kjører ikke jeg elbil lenger, men desto mer buss, og på veien til bussen passerer jeg E18 og observerer ofte stillestående kø i to kjørefelt og et tomt kollektivfelt. Foreløbig er det nok en overdrivelse å kalle dette for et stort problem.
Vel på bussen ser jeg jo at det er et problem en 2-3 steder, og jeg ser også noen få elbilister som gjør sitt beste for å få avviklet ordningen med å kunne kjøre i kollektivfeltet.

På kjøringene ved Sandvika: kreativ kjøring og filskifte for å forsere flettesonen rasker enn bussen og på bekostning av bussen.
Ved stoppestedene: Ved å stå på sin forkjørsrett (i 80-90 sone) slik at bussen har vanskelig med å kjøre ut i kollektivfeltet etter en stopp.
De virklig somlepavene i kollektivfeltet er nå et mer sjeldent syn, men de få som finnes er selfølgelig et problem.
Det hadde heller ikke skadet om elbilistene kjørte litt forsiktig og tok hensyn ved Høvikavkjøringen (og andre avkjøringer) der en og annen stressed bilfører må krysse kollektivfeltet. Selv om en har retten på sin side kan det være greit å unngå en kolisjon her som blokkerer kollektivfeltet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AndersinOslo

Det er også litt feil om hele diskusjonen om bruk av kollektivfeltet skal handle om noen få strekninger inn mot noen få store byer, 2-3 timer om dagen, 4-5 dager i uken og 10 måneder i året.

Vi snakker om en mulig problemstilling i en liten % av norske kollektivfelt, så antall busser som måtte være påvirket blir også en liten %.

Midt på dagen vil elbiler være ønsket i kollektivfeltene, for å utnytte veiens kapasitet bedre.

Tror det er klokt om Elbilforeningen lager noen beregninger som viser belastningen, men også frigjøringen av plass i "oljefeltene". Det blir for dumt om denne diskusjonen kan være rent emosjonell og basert på at noen har "fått mer enn andre".
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Avh

Limer inn mitt innlegg fra tidligere i dag fra en annen tråd:

Vet ikke helt hvordan det skulle organiseres, MEN: en felles aksjon en dag eller uke i 2014 kjører samtlige (flest mulig ihvertfall) EL-bilister i fossilfilene fra Asker og inn til Oslo i morgenrushet. Så får vi alle en aha-opplevelse.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

el-snorre

Om dette i tillegg kombineres med en dag det er 20 minus ute og 20 grader inne i bilen så blir det i alle fall en opplevelse...
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA