Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer å kjøpe 2012 Leaf (importert) av Sandvika Bil. Synspunkter?

Startet av artemiss, mandag 20. januar 2014, klokken 12:15

« forrige - neste »

artemiss

Hei, takk for alle svarene. Jeg kom fram til cirka 480 kWh i løpet av de 2 måneder, jeg kjører kun 50km/dag 5 dager i uka, så det er nok ikke bilen som stjaler alle strømmen.
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

knutgrr

Strømmen i Rogaland om dagen er ganske mye billigere enn hva noen estimerer her (1 kr pr 1 kwh).
Pr nu betaler jeg 40 øre hos Lyse.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

knnygar

Kjøp ein slik målar og sett i ladekontakta: http://www.clasohlson.com/no/Energimåler/36-4444
Den er nok ikkje 100% nøyaktig, men ein får ei peiling..
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Lynet

Mitt gjennomsnittlige forbruk de siste to år er 2,1kWh pr mil målt med ClasOhlson måler.

Carwings måler defintivt for lite selv om du trykker godta hver gang, og som tidligere nevnt måler den ut fra batteriet.

På Carwings har jeg litt over 8000km mens det skal være litt over 12000! Forbruket på Carwings er 1,7kWh pr mil. Differansen på 4000km er mest fordi det ikke blir trykket OK (radio står på).
Min erfaring er at Carwings måler ca 5% for kort distanse!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Strømbil

Svart Nissan Leaf 2013.

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

knnygar

Nettleiga er pr. kWh så den må reknast med.
I sommar betalte vi 0,92 kr pr. kWh medrekna alt av avgifter.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

TB

#22
Sitat fra: knutgrr på mandag 13. januar 2014, klokken 19:06
Er ikke nettleien statisk?

Det du tenker på er det som før ofte vart omtalt som målarleige, idag blir det vel omtalt som fastbeløp. Denne er pr. målepunkt, og treng ikkje bli rekna med til auken i forbruket pga. denne hadde vore den samme uten bilen. Ved lite forbruk vil den utgjere ein del. Enkelte kan t.d. ha eigen måler i garasjen, og må dermed betale faste kostnader for denne, som gjer straumen pr. kwh dyrare pga. lite forbruk.

Oppsummert, straumprisen består av:
- Fastbeløp / målerleige
- Nettleige pr kwh
- Fastbeløp straum
- Straumpris pr kwh
- Forbruksavgift for 2014 er avgiftssatsen 11,83 øre per kWh. (Finnmark og Nord-Troms har fritak)
- Mva 25% av overnenvte (Nord-Norge har fritak)

Men, det meste fokus frå media ligg på straumprisen - som gjerne utgjer mindre enn halvparten av den totale prisen. Ca 1 kr pr kw/time har vore rimeleg korrekt, men litt høgt den siste tida. I vinter har det ikkje vore nokon stor auke i prisen så langt - er vel forventa at det held seg på eit lågt nivå.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: knnygar på mandag 13. januar 2014, klokken 21:13
Nettleiga er pr. kWh så den må reknast med.
I sommar betalte vi 0,92 kr pr. kWh medrekna alt av avgifter.

Hmm, høy nettleie? Jeg betalte 70 øre/kWh i sommer og 76 øre/kWh i snitt for hele året. Dyreste måned var april med 83 øre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 21:58
Sitat fra: knnygar på mandag 13. januar 2014, klokken 21:13
Nettleiga er pr. kWh så den må reknast med.
I sommar betalte vi 0,92 kr pr. kWh medrekna alt av avgifter.

Hmm, høy nettleie? Jeg betalte 70 øre/kWh i sommer og 76 øre/kWh i snitt for hele året. Dyreste måned var april med 83 øre.

Nettleien fastsettes i praksis av netteier uten noen form for kontroll eller justering fra noen. Dette medfører at noen får skyhøy nettleie, mens andre akseptabel. Det var litt skriverier om dette for noen år siden. I Vestfold har vi fått den flotte situasjonen at vi nå betaler for "nettet" for 2. eller 3. gang. Vi betalte til det kommunale e-verket som skulle være "non-profit" og kun skulle være det kostnaden faktisk var. Så kom "leie av måler". Og sist ble e-verket solgt, og vi må nå betale for det som Skagerak har betalt for å kjøpe det lokale e-verket. VI må altså finansiere oppkjøpet. Og vi betaler nå for 4. gang for nettet slik at man kan ta utbytte til eierne av Skagerak (hovedsakelig to telemarkskommuner) skal ha. Og ikke minst den bonus alle ansatte fikk for det store overskuddet. Andre har sagt det bedre før meg: http://www.jarlsbergavis.no/debatt/leder/article556140.ece

Det er beklageligvis fint lite vi kan gjøre med situasjonen. Det å etablere et konkurrerende strømnett medfører så store kostnader at det aldri vil kunne lønne seg (selv om vi allerede har betalt for det). Eneste praktiske løsning er å bli selvforsynt, men det er jo ikke økonomisk forsvarlig i Norge. Så vi er alle fanget i nettet. (pun)

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

flux

#25
Jeg ser fra strømregningen din i fjor at du og lå over i forbruk i forhold til året før i Jan/Feb og Mars/Apr. Så om du fikk din Leaf i sommer/høst er det gjerne flere årsaker til ditt økte strømforbruk?

fws

Dette er enkelt å finne ut. Logg in på carwings (you+nissan) på dataen. Trykk på "kjørehistorikk" og så "energy info" så får du opp masse info om hvor mye strøm bilen har brukt. Jeg har brukt 219 kWh i desember. Men hvis man har ladet flere steder sier den ikke noe om det.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

[quote author=d386yv link=topic=11759.msg167599#msg167599
2. Kraftleverandører i Norge skjønnsberegner forbruket ditt mellom avlesinger. Dvs. hvis du leser av måleren din i juli og desember vil kraftleverandør beregne hvordan du har brukt strøm i august, september, oktober etc. Dette er som regel fri fantasi og ender ofte opp med at du har brukt mest strøm i de dyreste månedene.

Punkt 2. opplevde jeg selv da jeg bor i blokkleilighet med radiatorfyring, dvs. oppvarming går ikke på strøm. Første tiden jeg bodde der leste jeg kun av strømmåler når jeg ble bedt om det. Så et år var jeg borte hele desember, med dermed tilnærmet null strømforbruk (ingen lys, matlaging, vaskemaskin, ingenting), men ved avlesing hadde jeg brukt 50% av strøm mellom oktober og januar i desember selv om jeg ikke engang hadde vært hjemme. Tilfeldigvis var strømprisen dyrest i desember også...

Etter at jeg gikk over til å lese av strømmåler hver mnd har dette stabilisert seg og jeg kan se at forbruket går opp og ned ettersom jeg er hjemme eller borte i en lengre periode.

Edit: Kraftselskap påstår vel at de har noen kompliserte formler og beregninger til grunn for skjønnsberegningene sine, men som jeg erfarte kan dette i noen tilfeller (som mitt ekstreme) være det samme som fri fantasi.
[/quote]

Med fare for å gå veldig offtopic her nå har jeg opplevd akkurat det samme selv, og i ca 10 år hatt strømavtaler via borettslag o.l. som har gjort at jeg ikke kunne melde inn forbruk på egenhånd.

Så da det ble enbolig for 3 år siden har jeg gjort ting på samme måte, bare motsatt. Melder inn større forbruk når strømmen er billig og mindre forbruk når strømmen er dyr. Men passer alltid på at innmeldt målerstand er større enn faktisk i tilfelle kontroll.

Leser også av og logger målerstanden nesten daglig for å ha en oversikt over forbruk kombinert med utetemperaturer.

Men elbillading har jeg ennå ikke tatt på eget strømabonnement, og det skal nok mye til før jeg gjør det siden jeg trenger ca 100m skjøteledning for å kune stå parkert lovlig over lang nok tid til at det er vits med lading. Når det da er under 150m å gå til nærmeste kommunale ladeplass er valget enkelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA