Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Heated wipers

Startet av Griffel, mandag 13. januar 2014, klokken 18:21

« forrige - neste »

Griffel

Et garasjeanlegg med seks biler i Tokes vei i Sandvika begynte å brenne søndag morgen.

http://www.budstikka.no/nyheter/brann-i-garasjeanlegg-i-sandvika-1.8232969
En garasje med 6 biler brøt det ut brann. 3 biler ble totalskadd.
Til de som mener at det altid slås opp stort når elbiler brenner, står det ikke noe om det i denne artiklen.
Heller ikke noe om årsaken enda, etterforskning ikke avsluttet.

Men følg med, i morgen: Den ene av de totalskadde var en Nissan Leaf.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Uffda. Litt vanskelig å se hva som står til høyre for Leaf``en, men ser ikke ut som en bil? Og med betongvegg ved siden av der, deretter en helt utbrent Leaf og en nabobil som virker mye mindre skadet, så er vel sannsynligheten vesentlig for at brannen startet i Leaf``en.

Men bra det ikke ble slått opp som en "elbil" brann, dvs at bilen i seg selv brenner.
Jeg synes derimot det er viktig at media blåser opp saker med fokus på at mange lar kladden henge i schuko stikket uten avlastning, eller lader bilen sin hjemme fra stikk de ikke har noen anelse om er i god nok stand. For dårlig el-sikkerhet er den virkelige skjulte eksplosive problematikken, ikke at bilen i seg selv er brannfarlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

Fossilbilen var en ett år gammel Opel -sannsynligheten for at elbilen startet brannen er nok mindre enn at fossilbilen gjorde det...

Men som det står i en annen artikkel (http://www.budstikka.no/nyheter/det-er-trist-1.8233176):
"Mawluds bil står nest lengst vekk fra der hvor brannen trolig har startet. Han prøvde derfor å redde bilen sin fra å bli skadet."

Det virker som om man ikke tror brannen startet i de to bilene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. januar 2014, klokken 08:43
Fossilbilen var en ett år gammel Opel -sannsynligheten for at elbilen startet brannen er nok mindre enn at fossilbilen gjorde det...
Det virker som om man ikke tror brannen startet i de to bilene.
Om vi bare snakker om sansynlighet (årsak vet vi ikke).
I Garasjen står det to nesten nye biler, den ene er en elbil som lader. kl 5 om natten varsles det brann.
Hvor er det mest sansynlig at brannen startet?
(i overgangen mellom en skjøteledning og skjøtekontakten eller i en schuko)
Dette er ingen spekulasjon men en ren sansynlighets vurdering, andre usansynlige årsaker er også mulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA