Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skistativ til Model S

Startet av Zero-talent, tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:22

« forrige - neste »

Zero-talent

Nå svetter jeg litt her... Timer på 100%, skal være ferdig rett før avgang til jobb så batteriet ikke blir stående fulladet. I morges stoppet det å lade på 92%/11 streker. Satt på ny timer til hjemreise fra jobb, så får vi se om det var et hendelig uhell eller om batteriet faktisk har blitt dårligere allerede etter fire måneder. I såfall får nok forhandleren en sint kunde på døra.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Bjoris

Hadde du forvarming på? Da miste du en strek med 10 amp ladekladd...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ElTinto

Hva slags lader har du? Bruker du forvarming? Forvarming kan "stjele" rekkevidde dersom du ikke har 16A lader eller bedre... det er i hvertfall min erfaring.
Autotinto, Rød Leaf "gamle" typen med "alt" Ny fra BNH, Ski. Påsken 2013, kjørt 14500km uten større problemer

knnygar

I timerinnstillingane kan ein velge om det skal prioriterast å ha varme eller fullt batteri.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Daeedor

I timer innstillingene i bilen , ja. Bruker du carwings til å sette opp forvarming vil du ihvertfalll ta "litt" strøm fra batteriet ved forvarming selv om du har 10A strømtilkobling.(2,2kW) Er det veldig kaldt , holder det ikke med 16A heller , da varmeapparatet kan dra mere enn 3,3kW når det er skikkelig kaldt.. og da går man litt i "minus" også i slike tilfeller. Er det mildt , lades batteriet litt samtidig som man har varm bil.  :)

Trig8

Mulig at bilen ikke har hatt tid til å lade til 100% - det tar lengre tid når det er kaldt.
Setter du timer til å stoppe på et klokkeslett stopper den selv om batteriet ikke er fulladet.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Lynet

Selv med 16A ladekabel går batteriet ned med ca 0,6kWh ved forvarming. Kabelen begrenser bilen til å trekke maks 3,6kW. Varmeren trekker ca 4,5kW i starten så batteriet må bidra med omtrent 1kW. Bruker du 10A kabel må batteriet bidra med oppimot 2,5kW!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Synes det var merkelig med en manglende strek på 92%, hos meg forsvinner første strek på ca 85%. Bilen lader ikke lengre enn til 92-93%, men har alltid 12 streker når den er ferdig.

Ellers er min erfaring med forvarming (timer) og 16A ladekabel at det forvinner 3-5% av batterikapasiteten. Har ikke Carwings (ikke vil jeg ha det heller) men har vurdert en "vanlig" 230V kupevarmer pluss en ring-hytta-varm sak for å få varmet opp kupe og smeltet is på de værste dagene.

BE

Det er uansett ingen krise så lenge det ikke er en av de små 12 strekene helt til høyre som forsvinner. Grunnen til at den ene er borte er nok forvarming, eventuelt at den ikke var helt ferdig med ladingen før varmen ble satt på.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Zero-talent

Forvarmet, men ikke så lenge som jeg pleier. Men på jobb sto bilen og jobba seg mot 100% da jeg kjørte hjem, så det var nok noe med timeren. Jeg bruker 16A på jobb og 10A hjemme, det forvirrer kanskje bilens beregning av hvor lang ladingen tar?
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

BE

Ja, det er korrekt. Den estimerer ladetiden basert på forrige ladehastighet, i ditt tilfelle var den nok ikke ferdig med ladingen dersom du har satt et sluttidspunkt og bare lader med 10A hjemme. Løsningen er kanskje å lade med 10A på jobb også dersom du har mulighet til dette.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA