Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reparasjon av skade på en Model S

Startet av jonasdig, tirsdag 15. september 2015, klokken 08:44

« forrige - neste »

jonasdig

Jeg kjører daglig forbi hurtigladestasjonen på Danmarksplass ca kl 08 og 16. Jeg tror jeg på det meste har sett 4stk ladet der samtidig. Normalen er mer 1-2. Stemmer mitt inntrykk med resten av tiden?

Den er blitt sammenlignet med Tesla sine superladere, men jeg mener den feiler på to viktige punkt:
-Lokasjon. Tesla har lagt opp laderne slik at det passer med en matpause på lengre turer. Danmarksplass kan by på det samme, men det er et lite stykke å gå fra ladestasjonen. For min del skal det virkelig vær nød for at jeg skal tilbringe tid der.
-Folk vil i hovedsak bare bruke hurtiglading på lengre turer og når det virkelig er nød. Ellers er det mye mer behagelig å bruke normallading.

Jeg mener at det hadde vært langt mer fornuftig pengebruk å hatt et mindre antall hurtigladere og heller brukt pengene på rimelige type2 ladere flere plasser i byen der folk hadde naturlige gjøremål.

Noen andre synspunkt på dette? Vet noen om det er gjort noen evalueringer av stasjonen eller om det er planlagt gjennomført?

OlavEmil

Eg ser det same som deg, at det stort sett alltid står ein eller to og ladar der. I motsetnad til deg, synst eg dette er gode tal. Eit anna poeng er at dei fleste som treng lading, treng det på ettermiddag / kveldstid, dvs etter ettermiddagsrusjet klokka 16. Hugs at stasjonen er bygd for å ta unna dei største trafikkbølgjene utan problem i fleire år framover.

Einaste tal eg har sett, er vel denne: http://www.ba.no/over-2000-har-brukt-den-nye-ladestasjonen/s/5-8-32311
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

LMOR

Målet var vel også at denne ladestasjonen skulle være kø-fri. Jeg bruker den når jeg trenger litt påfyll, og da står jeg der i 5-10 min. Trenger ikke spise mat. Mye viktigere at jeg vet at jeg ikke blir stående i ladekø, eller at den ene laderen er har satt opp er ute av funksjon, s.f.eks Kiwi laderen på Os.
Usikkerhet gir rekkeviddeangst. Danmarksplass gjør at jeg kan kjøre til Bergen med elbil, og samtidig være sikker på at jeg ikke bruker vesentlig mye mer tid enn om jeg hadde kjørt diesel.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

erikf

Stort sett 1 som lader, noen ganger 2-3. Blir sikkert mer i vinter, når rekkevidden halveres. Det var flere besøk for min del i vinter i alle fall. Med veksten vi ser i antall elbiler er det bare et par år før stasjonen ikke er stor nok til at man kan regne med å slippe ladekø i pressperiodene.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elninja

Jeg kmmer garantert til å bruke den mer på vinteren. Håper de klarer å bygge en liten kiosk/kaffebu e.l til den tid!

kos

Sitat fra: elninja på mandag 31. august 2015, klokken 17:42
Jeg kmmer garantert til å bruke den mer på vinteren. Håper de klarer å bygge en liten kiosk/kaffebu e.l til den tid!

Rent luksus tilfelle om det aldri er kø. Det betyr at elbilene i Bergen har svært gode vilkår for lading og det er ikke noe å klage over. Heller noe å juble over - spesielt E- 39 helt fantastisk å kjøre i fylket. aAdri noe pes med rekkevidde angst selv med biler som kun rekker 15 mil.

Mn prisen på lading er det heller ikke noe å si på,spesielt for de som har muligheter for 22kw eller biler med stort batteri og god SOC.

Kjelliken

 ;) For min del bruker jeg den på danmarksplass mest. Fordi jeg bor ett stykke utenfor byen.
Og da er det greit å stoppe inom der for å lade.

Trenger ikke stå å lade fuldt hver gang så alt ifra 10 min til 20 utifra hvor langt jeg skal.
Danmarksplass er for meg idiell. Men helt klart at jeg ser ikke alle har samme behov som meg.

Det beste er at det aldrig er kø for lading der.
Og jo flere elbiler det kommer blir nok trykket større.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

snippet

I går så det faktisk ut som om det var ladekø for Leaf-ene på Danmarksplass. Det har jeg ikke sett før.
BMW i3 - Bergen

qualbeen

Jeg kjører daglig forbi en bensinstasjon med kapasitet til 8 biler.
Som oftest står det bare 1 til 2 bilder der og fyller.
Betyr det at Shell gikk på en brøler og bygget alt for stor stasjon?

Nei, det er da vitterlig ikke noe poeng i at anlegget skal være 100% belastet til alle døgnets tider. Tvert imot!
Det er flott at det er ledig kapasitet på Danmarksplass. Det betyr at det fortsatt er mulig å ta imot flere el-kjørende, og at anlegget er bygget for fremtiden.

Ser man på anlegg som ble bygget for 5 år siden, er det en gjenganger at alt for få ladepunkter ble etablert. Også parkeringshus m.m. har stort sett for få ladepunkt. Om fem år vil vi forhåpentligvis ikke erge oss over at Danmarksplass har for få ladepunkt – nettopp fordi de evnet å tenke langsiktig :-)

(At du permanent ser én til to biler som lader, er forøvrig oppløftende. Det betyr at stasjonen er i bruk. Og mer i bruk enn jeg faktisk trodde, siden de aller aller fleste med el-bil har hjemmelading, og kjører under 10 mil pr dag.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA