Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kun 404 km Max lading normalt?

Startet av Muffinman, søndag 05. april 2015, klokken 16:07

« forrige - neste »

trondi

Sitat fra: kristiansander91 på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:20
Hei, bilen er USA importert og ble levert med dtål felger med vinterdekk som ikke ga noen feilmelding. Byttet de felgene som min forhandler solgte meg og da kom feilmeldingen, går da ut fra at sør-import ikke gjør en såpass klein feil?

Skal ta et bilde av bilen :)

Sør import er den største og mest seriøse importøren av leaf på sørlandet. å ikke legge ved sensor er ikke en "klein" feil.  Jeg har kjørt med gult varsellys lenge, sammen med mange andre. Fakta er at det koster 5-6000 å legge på slike sensoren, og for 99% av oss, så betyr det ingenting. Derfor sparer dem heller disse pengene.

Jeg betalte 8000 for mine fire vinterdekk på alufelg. Ingen sensor. og det betyr ingenting for meg.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

jkirkebo

Sitat fra: trondemor på mandag 16. mars 2015, klokken 00:49
Sør import er den største og mest seriøse importøren av leaf på sørlandet. å ikke legge ved sensor er ikke en "klein" feil.  Jeg har kjørt med gult varsellys lenge, sammen med mange andre. Fakta er at det koster 5-6000 å legge på slike sensoren, og for 99% av oss, så betyr det ingenting. Derfor sparer dem heller disse pengene.

Jeg betalte 8000 for mine fire vinterdekk på alufelg. Ingen sensor. og det betyr ingenting for meg.

Bra for deg, men at Leafen vår mangler sensorer (2012 modell) kostet meg nettopp et nytt vinderdekk. Kona punkterte og ringte meg fra nærbutikken. Jeg lastet opp jekk og et sommerdekk i bilen. Helt flatt bakdekk, helt ødelagt på dekksiden av felgkjøring. Når jeg pumpet det opp hjemme så jeg at skaden opprinnelig var lett reparerbar, men pga. manglende varsling og at kona ikke oppdaget det må jeg nå ha et nytt dekk :(

For 4 år siden skjedde det samme oss på gamlebilen så nå har vi ødelagt to dekk på 4 år pga. null varlingssystemer. Jeg betaler personlig heller for sensorer...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Feilen ligger vel i kona og ikke bilen ?  :o

Mine to tidligere biler har begge punktert på høyre bakhjul ca et år etter kjøp og gjerne med halvannen sesong igjen av levetiden på dekket. Begge gangene oppdaget jeg det fort og fikk svingt tilside, men begge gangene var skaden også av typen som ikke ville latt seg reparere uansett. Har ellers gjort det til en vane å sjekke (og eventuellt justere) dekktrykket med egen måler når jeg uansett venter på hurtiglading vinterstid.

Som nevnt tidligere klager jeg ikke over at jeg fikk hjul levert uten sensorer, men kommer til å montere sensorer når dekkene skal skiftes. Veldig greit å ha, særlig når man har direkte avlesning av dekktrykk med LeafSpy.

Øyvind.h

Sitat fra: emil på mandag 16. mars 2015, klokken 07:55
Mine to tidligere biler har begge punktert på høyre bakhjul ca et år etter kjøp og gjerne med halvannen sesong igjen av levetiden på dekket.
Har selv opplevd to tilfeller av punktering på bakdekk.
Ett tilfelle utenfor Las Vegas i 2008. Kunne endt virkelig ille fordi sjåføren ikke forstod dekktrykk-varselet (Dodge Durango med sensor, amerikanerne har ligget foran pga høy SUV-andel og god forståelse for hva som skjer når man ikke oppdager punktert dekk)
Et annet tilfelle i 2012 når jeg plutselig hørte en svak (men økende) during på motorveien syd for Trondheim. Merket ellers ikke noe galt, men hadde flenge i dekket. Den bilen hadde ikke sensorer.
Min opplevelse er at sensorene sjeldent trengs, men når de trengs kan de utgjøre forskjellen mellom et dekkbytte, eller skadet felg og/eller ulykke. Verdien av trykksensorer bør ikke bagatelliseres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

E_S

Jeg kjøpte slike sensorer på Ebay. Kostet med frakt og avlat til den norske stat (moms) en drøy tusenlapp. Programmering kan man fint gjøre selv. Er "for nøye" til å kjøre med lavt dekktrykk uansett, men også for nøye til å takle å ha varsellamper lysende i dashbordet.. :)

Vær klar over at USA-modeller og europeiske modeller bruker forskjellig frekvens på sensorsignalet, så man må ha riktige sensorer i forhold til hvor bilen har sitt opphav.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

trondi

Sitat fra: E_S på mandag 16. mars 2015, klokken 12:57
Jeg kjøpte slike sensorer på Ebay. Kostet med frakt og avlat til den norske stat (moms) en drøy tusenlapp. Programmering kan man fint gjøre selv. Er "for nøye" til å kjøre med lavt dekktrykk uansett, men også for nøye til å takle å ha varsellamper lysende i dashbordet.. :)

Vær klar over at USA-modeller og europeiske modeller bruker forskjellig frekvens på sensorsignalet, så man må ha riktige sensorer i forhold til hvor bilen har sitt opphav.

Jeg har da aldri trengt sensorer før på alle mine andre biler. Ser poenget med Varsellampe derimot.


Noen som har noe link til slike sensorer på ebay? Vet ikke helt hva jeg skal søke etter.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

emil

Sitat fra: emil på mandag 16. mars 2015, klokken 07:55
Mine to tidligere biler har begge punktert på høyre bakhjul ca et år etter kjøp og gjerne med halvannen sesong igjen av levetiden på dekket. Begge gangene oppdaget jeg det fort og fikk svingt tilside, men begge gangene var skaden også av typen som ikke ville latt seg reparere uansett. Har ellers gjort det til en vane å sjekke (og eventuellt justere) dekktrykket med egen måler når jeg uansett venter på hurtiglading vinterstid.

Og da føyer Leafen seg inn i rekken... Tok fram sommerhjulene i dag og hadde tre stk med normalt dekktrykk og et mer eller mindre flatt. Merkelig nok det som satt som høyre bakhjul i fjor høst, et drøyt år etter kjøp...

Sitter en liten skrue i dekket som nok er årsaken, og får ta den til en dekksjappe og se hva slags magi de kan utføre på dekket.

smaug01

Hull i kjørebanen blir plugget på 5min hos en dekksjappe. Det er veldig greit å kjøpe et slikt sett selv. Koster vel 50 spenn på Biltema og det fungerer helt utmerket. Har plugget en haug med hjul i min tid. Værste tilfelle var et ATV hjul som hadde en skade i siden og vi var midt på finnmarksvidda. Brukte 5-6 plugger før dekket var kjørbart igjen. I offroadmiljøet er plugging helt vanlig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Trodde dekk (bil) måtte plugges fra innsiden, dvs av med dekk og ikke noe man kan gjøre selv.

ragwo

Har fått plugget flere dekk fra utsiden uten problemer
Eldrid - 2013 Leaf

Sele

Sitat fra: emil på lørdag 04. april 2015, klokken 18:33
Trodde dekk (bil) måtte plugges fra innsiden, dvs av med dekk og ikke noe man kan gjøre selv.
Plugges fra utsiden gjorde dette på Mercedesen på en dekksjappe i vinter. Var gjort på fem min og kostet meg 200kr. Settet på biltema koster 199kr.

smaug01

Som de andre skriver plugger man fra utsiden uten problemer og det varer dekkets levetid. Et enkelt hull blir vanligvis usynlig. Et lite triks i ludo hvis veien er våt og man kanskje har kjørt litt for langt med hull i dekket er å pumpe opp dekket litt hvis man kan og bruke raspen mens luften lekker ut. Da kommer mesteparten av forurensningen ut av hullet samt mye av fuktigheten også. Gjør ingenting om det er luft i dekket mens man plugger heller. Et pluggsett er gull å ha med seg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA